شناسهٔ خبر: 29352931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

ایجاد سامانه پدافند سایبری در دستگاه های اجرایی الزامی شد

صاحب‌خبر -

شورای عالی پدافند غیر عامل کشور، آیین نامه اجرایی ماده 58 قانون احکام دائمی و بند پ ماده 106 و ماده 109 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.
فناوران - براساس قانون برنامه ششم توسعه، به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها و ارتقای پایداری ملی، کلیه دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت سیاست های پدافند غیر عامل و انجام اقداماتی چون اجرای کامل پدافند غیر عامل برای کلیه مراکز حیاتی و حساس کشور، تدوین طرح های ایمن سازی و حفاظت از مراکز مهم و تهیه پیوست پدافند غیرعامل برای طرح های حساس هستند.
همچنین دولت مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل نسبت به ایجاد سامانه پدافند سایبری در سطح ملی و ارتقای قدرت رصد، پایش، تشخیص و هشداردهی، مصون سازی و افزایش توان مقابله با پیامدهای ناشی از وقوع احتمالی تهدید با بهره گیری از ظرفیت دستگاه های استانی و نیروهای مسلح با هدف مصون سازی و یا بی اثرسازی این گونه تهدیدات بر سرمایه های ملی اقدام کند. همچنین نسبت به افزایش سطح آموزش سایبری مدیران و کارکنان دسنگاه های اجرایی به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل کردن سامانه های نرم افزاری بکوشد. 
شورای عالی پدافند غیرعامل نیز آیین نامه اجرایی مرتبط با این احکام را تصویب و ابلاغ کرد.


 حوزه شمول آیین نامه
این آیین نامه شامل کلیه مراکز تاسیسات و شریان های حیاتی، حساس و مهم موجود در حال بهره برداری، در حال ساخت و طرح های در حال مطالعه، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و عموم مردم می شود.
 وظایف دستگاه ها
کلیه دستگاه های ارتباطی کشور موظفند به مصون سازی تمامی تاسیسات زیربنایی و شریان های اصلی و حیاتی خود (از جمله شامل شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شبکه های زیرساختی و ارتباطی) با بکارگیری مشاوران ذی صلاح و مورد تایید سازمان پدافند غیر عامل بپردازند.
همچنین آموزش عموم مردم در تکالیف دستگاه های اجرایی دیده شده است. براین اساس دستگاه های آموزش و فرهنگی کشور از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلفند برنامه ها و متون آموزشی پدافند غیر عامل برای عموم مردم را براساس سیاست های آموزشی سازمان تهیه و پس از تایید در برنامه های سالانه خود درج کنند.


 ایجاد سامانه پایش، هشدار و خنثی سازی تهدیدات نوین
یکی از بخش های مهم این آیین نامه، ایجاد سامانه پایش، هشدار و خنثی سازی تهدیدات نوین (شامل استفاده از سلاح های زیستی، شیمیایی، هسته ای، الکترومغناطیس، سایبری و فناورانه) است.
بر این اساس دستگاه های اجرایی ملی و استانی موظفند کمیته دایمی سامانه رصد، پایش و تشخیص را مبتنی بر تهدیدات نوین با استفاده از شبکه ارتباطی پایدار ایجاد کنند. سازمان پدافند غیر عامل نیز دستورالعمل و نظامات هشدار، ایجاد آمادگی، پیشگیری، خنثی سازی و آمادگی مقابله با تهدیدات نوین و پیامدهای آن را تهیه و ابلاغ می کند.
دستگاه های اجرایی ملی و استانی موظفند سامانه پدافند رایانیکی (سایبری) دستگاه خود را در سطح ملی و استانی مبتنی بر نظام پدافند سایبری مصوب کمیته دایمی با هماهنگی و راهبری سازمان به این شرح ایجاد و فعال کنند:
- نظام رصد، پایش، تشخیص و هشداردهی تهدیدات سایبری
- نظام تعیین وضعیت و مدیریت صحنه پدافند سایبری و پاسخ
- نظام کاهش آسیب پذیری، مصون سازی و مقاوم سازی زیرساخت های سایبری
- نظام آموزش، تمرین، رزمایش و ارتقای آمادگی و برگزاری رزمایش. سازمان/قرارگاه پدافند سایبری موظف است سامانه رصد، پایش، تشخیص و هشدار تهدیدات و آسیب پذیری های سایبری ملی را براساس تدابیر ستادکل نیروهای مسلح در سطح ملی و استانی ساماندهی، راه اندازی، فعال و ارتباط آن را با مرکز ملی سایبری و سامانه دستگاه های اجرایی ملی و استانی برقرار کند. همچنین این سازمان موظف است با هدف مصون سازی و بی اثرکردن تهدیدات سایبری، نظام پدافند سایبری سرمایه های ملی سایبری و سرمایه های وابسته با سایبر (حیاتی، حساس و مهم) را تهیه، تدوین و اجرا کند.
دستگاه های اجرایی ملی و استانی که سرمایه های ملی سایبری و سرمایه های وابسته به سایبر را در اختیار دارند موظفند به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل کردن سامانه های نرم افزاری دستگاه های ذی ربط و توسعه آمادگی ها، مدیران و کارکنان خود را براساس نظام آموزش پدافند سایبری مصوب کمیته دائمی و هدایت و راهبری سازمان آموزش داده و توانمند کنند.
سازمان/قرارگاه پدافند سایبری موظف است ضمن هماهنگی و هم افزایی با مرکز ملی فضای مجازی، اجرای پدافند سایبری در دستگاه های اجرایی را هدایت، راهبری و نظارت کرده و به صورت سالیانه گزارش دهد.
به منظور ایجاد هماهنگی بین اقدامات و برنامه های پدافند سایبری در دستگاه های اجرایی «کمیته هماهنگی پدافند سایبری» با مسوولیت سازمان/قرارگاه پدافند سایبری و عضویت مرکز راهبردی افتا، مرکز ماهر، فرماندهی سایبر الکترونیک سپاه و پلیس فتا تشکیل می شود و اقدامات رده های ذکر شده و راهبردهای پدافند سایبری را در اجرا هم افزایی و هماهنگ می کند.
در بخش دیگری از این آیین نامه آمده: سازمان برنامه و بودجه مسوول لحاظ کردن مصوبات کمیته دائمی در خصوص نظام و ضوابط فنی مصوب، در دست اجرا و در دست مطالعه ای که اعتبار آنها از بودجه عمومی کشور تامین می شود را ضمن اعتبار سالانه دستگاه مربوط پیش بینی کند.
همچنین کلیه شرکت های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند اعتبار مورد نیاز طرح های پدافند غیرعامل را از محل منابع داخلی پیش بینی و تامین کنند.
رعایت اصول پدافند غیر عامل در تمامی طرح های دستگاه های جرایی که از تسهیلات مالی و سرمایه گذاری خارجی استفاده می کنند نیز به تشخیص سازمان در طراحی، اجرا و بهره برداری الزامی است.

نظر شما