شناسهٔ خبر: 29352268 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش ملی شعر در کوچه آفتاب در گتوند برگزار شد

دزفول - ایرنا - همایش ملی شعر در کوچه آفتاب ویژه یازدهمین سالگرد قیصر امین پور شاعر معاصر عصر سه شنبه در تالار همایش های این شاعر گرانقدر در زادگاهش گتوند برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این همایش با اشاره به جایگاه قیصر امین پور گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از فوت این شاعر در پیامی در مدح و ستایش قیصر، او را شاعری خلاق و برجسته خواند که همچنان به سمت قله های این هنر بزرگ پیش می رفت.
محمد جوروند افزود: این شاعر معاصر برای همگان شناخته شده است چراکه سال ها به سرودن اشعاری در مدح انقلاب، شهدا و اهل بیت(ع) پرداخت و مفاهیم انقلابی را تبیین کرد.
وی با اشاره به سرودن شعر توسط شاعران در این همایش اظهار داشت: شاعران باید شعر خود را در شهرستان گتوند و استان خوزستان به منصه ظهور برسانند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از تلاش و پیگیری نماینده مردم در مجلس، فرماندار، شاعران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گتوند در تبدیل همایش استانی شعر در کوچه آفتاب ویژه یازدهمین سالگرد قیصر امین پوربه همایش ملی شعر تشکر و قدردانی کرد.
وی همچنین از زحمات شهردار و مجموعه شهرداری گتوند در پاک و تمیز نگه داشتن آرامگاه قیصر امین پور در این شهرستان تشکر و قدردانی کرد.
جورند در پایان با تقدیر از انجمن شعر قیصر امین پور و دیگر شعرای حاضر در این مراسم گفت: امیدواریم در سال های آینده شاهد مراسم باکیفیت تری باشیم.
همایش ملی شعر در کوچه آفتار با حضور فرماندار، امام جمعه، نماینده مردم درمجلس، مسئولان محلی و جمعی ازدوستداران فرهنگ، شعر و ادب فارسی برگزار شد.
شاعرانی که آثار آنها پیش از این همایش توسط داوران پذیرفته شده بود در این همایش به سرودن اشعار خود پرداختند.
اجرای سرود ملی، برپایی نمایشگاه کتاب، پخش کلیپ و اجرای موسیقی از جمله برنامه های این مراسم بود.
پیش از این مراسم، جمعی از مسئولان به همراه هنرمندان و دوستداران فرهنگ، شعر و ادب با حضور در آرامگاه قیصر امین پور با اهدای گل و قرائت فاتحه به این شاعر گرانقدر ادای احترام کردند.
همچنین نمایشگاه خوشنویسی با عنوان 'در مسیر باد' نیز امروز به مناسبت یازدهمین سالگرد قیصرامین پور در حاشیه این همایش به همت انجمن خوشنویسی گتوند برای بازدید علاقمندان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برپا شد، ورکشاپ و همنشینی خوشنویسان از جمله برنامه های اجرا شده در حاشیه این نمایشگاه بود.
به گزارش ایرنا قیصر امین ‌پور شاعر غزلسرای ایران دوم اردیبهشت سال 1338در شهرستان گتوند به دنیا آمد و پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی درسال 1378، بامداد سه شنبه هشتم آبان سال 1386در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد.
وی نویسنده، شاعر، مدرس دانشگاه و از شخصیت‌های برجسته ادبیات در دوران بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و امروز آرامگاه این شاعر فرهیخته با طراحی شگفت انگیز و جالب به عنوان یکی از مناطق فرهنگی و گردشگری خوزستان توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
تنفس صبح و در کوچه آفتاب (1363)، آینه های ناگهان (1372)، گل ها همه آفتابگردانند (1380) و دستور زبان عشق (1386) از مجموعه های شعر قیصر هستند.
توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (1365)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (1383) و شعر و کودکی (1386)، از دیگر آثار این شاعر نام آشناست.
قیصر امین پور در سال 1367 از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد.
7467/3022

نظر شما