شناسهٔ خبر: 29352221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ویدیوچک، اعتراضات را کمتر و بازیها را جذاب‌تر می‌کند

صاحب‌خبر -
 

لیگ برتر والیبال به هفته هفتم خود رسید در حالیکه به غیبت‌ بازیکنان شاخص که امسال به لیگهای اروپایی مهاجرت کردند، کم‌کم عادت می‌کند. لیگ امسال بازیکنان شاخصی چون معروف، قائمی، معنوی‌نژاد، عبادی‌پور‌ غفور و … را ندارد امّا جذابیت‌هایش نه تنها نسبت به فصلهای قبل کمتر نشده، بلکه غیرقابل پیش‌بینی بودن نتایج، این جذابیت‌ها را، بیشتر هم کرده است.

تقسیم نیروهای موجود در بین تیمهای شرکت‌کننده‌ آنها را آنچنان بهم نزدیک کرده که هر هفته می‌توان در انتظار یک شگفتی بود و امّا شگفتی شش هفته قبل‌ بدون شک تیم پیام مشهد بوده است. تیمی تازه وارد که در اولین حضورش تا به اینجای کار چهار برد را به نام خود ثبت کرد و در جدول رقابتها حتی تیمی چون سایپا پرمهره را نیز گرفته است.

‌علی‌رغم اینکه با رخت بربستن شاخص‌ترین بازیکنان والیبال به لیگ‌های اروپایی، انتظار می‌رفت‌ حواشی سالهای گذشته در لیگ امسال وجود نداشته باشد و تا هفته پنجم هم، هیچ تنشی بوجود نیامد، امّا اولین حاشیه لیگ برتر والیبال امسال در هفته ششم و در رویارویی همین تیم مشهدی شگفتی‌آفرین با ارومیه‌ای‌ها رقم خورد. برخوردی که کار را به کلانتری و شکایت و شکایت‌کشی هم، کشاند. در نهایت امّا کمیته انضباطی فدراسیون رأی خود را به ضرر تیم ارومیه‌ای صادر کرد و این تیم با یک جلسه محرومیت از حضور تماشاگران در بازی خانگی و ۱۰ میلیون تومان جریمه روبرو شد. البته سرمربی این تیم هم بی‌بهره نماند امّا در قبال اعتراض او به داور و رفتار توهین‌آمیز به توبیخ و درج در پرونده اکتفا شد.‌فردی هم که با محمد موسوی بازیکن ملی‌پوش تیم پیام مشهد برخورد داشت تا پایان نیم‌فصل از حضور در سالنهای مسابقات والیبال، محروم شد. به این ترتیب استارت به وجود آمدن حاشیه‌ها از هفته ششم خورد که علی‌رغم رأی کمیته انضباطی فدراسیون والیبال، از آنجا که برخی از بازیکنان و مربیان نسبت به عملکرد بعضی از داوران، بخصوص داوران خط، معترض هستند، بعید به‌نظر می‌رسد آخرین حاشیه باشد.

در هفته‌های گذشته، مثل فصلهای قبل، داوران از انتقادات مربیان و بازیکنان، مصون نمانده‌اند و در این میان آنچه می‌تواند به متعادل شدن ماجرا کمک کند، ویدئو چک است، موضوعی که گویا همه شهرهای میزبان نمی‌توانند از آن بهره ببرند چون برایشان هزینه‌های زیادی به همراه دارد و در جایی که برخی از تیمها در تأمین هزینه‌ها واجب خود،‌مانده‌اند، تأمین هزینه ویدئوچک، کار آسانی نیست هرچند که این ویدئوچک از نوع وطنی باشد که دبیر فدراسیون هم به آن اشاره داشته و در راستای حمایت از کالای ملی صورت گرفته است.

اما گذشته از همه این موارد، لیگ برتر والیبال تا به امروز که هفته هفتم برگزار خواهد شد بسیار پویا و نزدیک دنبال شده است و چنانچه راه حلی برای بهره بردن همه از ویدئوچک پیدا شود، به خودی خود، اعتراضات هم کمتر شده و بهانه‌ای برای بوجود آمدن حاشیه‌ها و درگیری‌ها باقی نمی‌ماند و وقتی که حاشیه‌ها را از لیگ والیبال کم کنید، می‌ماند لیگی پویا و جذاب. در این راه‌‌ بیشترین سهم را فدارسیون والیبال می‌تواند برعهده بگیرد‌ چون بیش از هر کس دیگری به مشکلات مالی باشگاه‌ها واقف است و از آنجا که عموماً بوجود آمدن درگیری‌ها و حاشیه‌ها را به عدم مدیریت فدراسیون مرتبط می‌دانند طبیعتاً، بهره‌مندی همه از ویدئوچک، این نقیصه را هم برطرف خواهد کرد.

درهرحال هفته هفتم لیگ برتر والیبال در حالی برگزار می‌شود که نزدیک‌ترین بازی‌ها بین تیمهای بالای جدول برگزار خواهد شد. از شهرداری ورامین ‌با ۵ برد و ۱۶ امتیاز در صدر جدول است و با فولاد سیرجان نهم جدولی بازی دارد، که بگذریم تیمهای پیکان تهران و شهرداری گنبد با ۱۵ و ۱۴ امتیاز، رتبه‌های دوم و سوم جدول را در اختیار دارند، تیمهایی که این هفته به مصاف هم می‌روند و هردوی آنها در هفته ششم به دو پیروزی ارزشمند دست پیدا کردند. پیکان در هفته قبل موفق شد خاتم اردکان پرمهره را شکست دهد و شهرداری گنبد هم در خارج از خانه، سایپا را شکست داد. همین موضوع هم حساسیت‌های رویارویی پیکان و شهرداری گنبد را دوچندان می‌کند چون نتیجه‌ این دیدار می‌تواند باعث بهبود یا تثبیت جایگاه تیم برنده شود و بالاخره یکی از این دو تیم بازنده خواهند بود. دیداری که پیکان از امتیاز میزبانی هم، بهره‌مند است. بازی حساس دیگر هم بین قعر جدولی‌هاست. دو تیم شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه که از مجموع بازی‌های خود در شش هفته این رقابتها،‌هرکدام فقط دو امتیاز در کیسه دارند و به ترتیب رتبه‌های ۱۱ و ۱۲ جدول را در اختیار داشته و فقط دورنای ارومیه است که با یک امتیاز بعد از آنها قرار دارد.

این بازی، بازی ته جدولی‌ها است اما برد آن می‌تواند به اندازه برد دیدار دو تیم پیکان و شهرداری گنبد، برایشان مهم باشد چرا که بالاخره، یک برد را برای یکی از آنها به ارمغان می‌آورد. از طرفی پس از باخت شهرداری ارومیه به پیام مشهد و درگیری‌های بوجود آمده، شنیده‌ها حکایت از آن داشت که مسئولان باشگاه‌ شهرداری به‌دنبال تغییر کادر فنی هستند یعنی آنان شکست مقابل پیام مشهدی را که چهار برد را به‌دست آورده و ردة ششم جدول را در اختیار دارد، قبول ندارند بنابراین اصلاً به شکست در مقابل حریف این هفته خود، فکر هم نمی‌کنند در این راستا مدیرعامل که عوض شد و همین مسئله هم حساسیت این بازی قعر جدولی را بیشتر می‌کند چرا که در هرحال، شهرداری ارومیه یک پله پایین‌تر از تبریزها و در رده ۱۲ جدول است. در هفته هفتم، تقابل دو تیم تازه‌وارد پیام مشهد و عقاب نهاجا نیز می‌تواند در نوع خود جذاب باشد هرچند که فاصله چهارپله‌ای بین پیام و عقاب چه از نظر امتیاز و چه از نظر رتبه جدول به نفع مشهدی‌ها، وجود دارد. با این وجود پیام مشهد در اندیمشک به مصاف یاران نفرزاده می‌رود.

در دیگر بازی‌های این هفته شهروند اراک ۷ امتیازی و رتبه دوازدهمی میزبان خاتم اردکان رتبه چهارمی ۱۲ امتیازی است که قاعدتاً کفه ترازو به نفع اردکانی‌ها سنگینی می‌کند و بعید است دورنای ارومیة یک امتیازی ته جدولی بتواند در تقابل با کاله آمل رده پنجمی۱۰ امتیازی حرفی برای گفتن داشته باشد هرچند که از امتیاز میزبانی هم برخوردار است. در این هفته سایپا استراحت دارد. در پایان هفته ششم لیگ برتر والیبال شهرداری ورامین، پیکان و شهرداری گنبد به ترتیب با ۱۶، ۱۵ و۱۴ امتیاز در رتبه‌های اول تا سوم جدول، سایه به سایه یکدیگر را دنبال می‌کنند و پس از آن فاصله‌های امتیازی بیشتر می‌شود و خاتم اردکان با ۱۲، کاله آمل با ۱۰ و پیام مشهد با ۸ امتیاز چهارم تا ششم هستند و سایپا، شهروند اراک، فولاد سیرجان، عقاب نهاجا،‌شهرداری تبریز، شهرداری ارومیه و دورنای ارومیه رتبه‌های بعدی تا سیزدهم را به خود اختصاص داده‌اند.

قاسم کیانی

نظر شما