کانال جایگزین اروپا برای سوئیفت دروغ بود؛ حتی به شکل نمادین!
در حالی که خبر قطع شدن سوئیفت رسما منتشر شده از کانال مالی وعده داده شده اروپا (SPV) خبری نیست.
به گزارش روزنامه قدس، این هم از حکایتهای مضحک این روزهاست که سوئیفت خودش از اقدام خودش در قطع دسترسی بانکهای ایرانی به پیامرسان این شبکه در تبعیت از تحریمهای آمریکا ابراز تأسف کرده است.
بهموازات این ماجرا، اتحادیه اروپا هم بهظاهر در اعلام حمایت از ایران و دلگرمی دادن به دولت ضمن ابراز همدردی و تأسف از این موضوع و غیرقابلقبول خواندن اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریمها وعده داد که تلاشهایش را برای حفظ برجام تشدید خواهد کرد.
سخنگوی موگرینی بدون آنکه به دلایل تأخیر و وقتکشی در اعلام و اجرای سازوکار تبادل مالی با ایران (spv)اشاره کند، فعال کردن قوانین مسدودسازی در برابر تحریمهای آمریکا را بهعنوان اقدام ویژه اتحادیه اروپا در حمایت از ایران عنوان کرده است.
با این حال ماهیت و وضعیت اجرایی کانال ویژه ارتباط مالی با ایران که اتحادیه اروپا وعده آن را داده بود، کماکان مبهم و نامعلوم است.
قرار بود spv تا اوایل آبان ماه و پیش از آغاز دور دوم تحریمهای آمریکا اجرایی شود، اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفتوگو با خبرگزاری کیودو ژاپن در تاریخ ۱ آبان ماه، اظهار داشت: سازوکار ویژه اتحادیه اروپا باید قبل از اعمال تحریمهای مذکور در 13 آبان ماه عملیاتی شده باشد.
ولی چند روز مانده به این موعد رویترز به نقل از چند دیپلمات اروپایی اعلام کرد که این سازوکار در 4 نوامبر بهطور نمادین شروع به کار خواهد کرد و تا اوایل سال میلادی 2019 عملیاتی نخواهد شد.
اما همین وعده هم محقق نشد و حالا روزبهروز و هفتهبههفته رونمایی از این کانال تبادل مالی و ماهیت آن به زمانی نامعلوم در آینده نزدیک موکول میشود. آیندهای که فرا نمیرسد.
این در حالی است که با آغاز تحریمهای نفتی، بانکی، بیمهای و کشتیرانی علیه ایران هر روز تأخیر در اجرای این سازوکار، موجب هفتهها و شاید ماهها تأخیر، نابسامانی و تراکم کارها و در نتیجه تأثیرات منفی بر تجارت کشور خواهد شد.
یک دیپلمات به رویترز گفت: «ما نیاز داریم به ایرانیها نشان دهیم که برای حفظ برجام در حال کار هستیم تا آنها را در برجام نگه داریم».
تأسفبارتر اینکه مسئولان پرونده مذاکرات هستهای و برجام هم همسو با کشورهای اروپایی در مقام توجیه این تأخیر بیدلیل برآمدهاند. عراقچی و ظریف پیچیدگیهای فنی و سیاسی را دلیل این تأخیر عنوان میکنند. اما به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این سؤال را باید از این مسئولان پرسید که ایجاد یک کانال ایزوله تبادل مالی با ایران پیچیدهتر است یا اعمال تحریمهای آمریکا در سطح بینالمللی علیه کشورمان؟ و چگونه است که آمریکاییها در موعد مقرر تحریمهای خود را اجرایی کردند، اما دولت باوجوداینکه از ماهها قبل خبر داشت تحریمها چه زمان اجرا میشود، در مورد این پیچیدگیهای حقوقی و فنی چارهاندیشی نکرده است؟
این در حالی است که ناصر همتی، رئیسکل بانک مرکزی گفته بود تحریمهای اعلامشده قبلاً توسط بانک مرکزی پیشبینیشده و برنامهریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریمها و جایگزینهای سوئیفت نیز انجامگرفته است.
اما ظریف در گفتوگویی رادیویی با بیان اینکه اروپاییها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند، اظهار داشت: در تماس ساعتی با اروپاییها هستیم و به آنها فشار میآوریم تا تعهداتشان را اجرا کنند.
چند سؤال و ملاحظه درباره اتهامزنی مشکوک ظریف
اظهارات وزیر خارجه مبنی بر اینکه «آنهایی که هزاران میلیارد پولشویی میکنند، حتماً آن قدر توان مالی دارند که دهها میلیارد هزینه فضاسازی کنند»، ابهاماتی را برانگیخت.
ظریف در گفتوگو با خبرآنلاین با بیان اینکه برخی نگرانیها صادقانه است، اما فکر میکنم پشت برخی از این فضاسازیها منافع اقتصادی هست. بالاخره پولشویی یک واقعیت است در کشور و خیلیها از آن سود میبرند. البته اگر کدی هم داشته باشم امکانش را ندارم علنی عرض کنم.
ظریف اضافه کرد: من نمیخواهم این پولشویی را نسبت بدهم به هیچ جایی ولی خب آنجاهایی که هزار میلیارد پولشویی انجام میدهند حتماً آن قدر توان مالی دارند که دهها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات بکنند، هزینه فضاسازی در کشور بکنند.
بعضیها به هزینه سفارتخانههای ما گیر دادند اما کل بودجه دلاری و ریالی و حقوق کارمندان و اجاره نمایندگیهایمان 1100 میلیارد تومان، یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاههای فرهنگی که با برخی ارگانهای قدرتمند کشور ارتباط دارند. ما که نمیتوانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم. یک فضاهایی درست کردند کسانی که یک قلم مفاسدشان ممکن است 30 هزار میلیارد تومان منافع در آن جابهجا بشود.
ظریف همچنین گفته است: من هیچ دستگاهی را متهم به این کار نمیکنم افرادی که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات هستند.
اظهارات آقای ظریف از چند حال خارج نیست. 1- خدای ناکرده او دانسته و تعمداً دروغ میگوید. 2- مطلب خلاف واقع میگوید اما نمیداند و آنچه را کسانی تلقین کردهاند، بازگو کرده است. 3- اسنادی دارد و درست میگوید. 4- با علم به اینکه قادر به پاسخگویی به قصور و تقصیرهای وزارت متبوع خویش درباره خسارتهای برجام و تعللها و انفعالهای بعدی در قبال گستاخیها و فریبکاریهای اروپا نیست، اقدام به برچسب زدن به منتقدان برای فرار از پاسخگویی کرده است.
چاره کار ساده و روشن است. آقای ظریف برای اثبات صداقت و آگاهی و اطلاع یا فقدان آن، مستند و روشن توضیح بدهد وقتی درباره پولشوییها و کاسبیهای غیرقانونی چند ده هزار میلیارد یا 30 هزار میلیاردی حرف میزند، دقیقاً و مشخصاً از چه کسانی و کدام معاملات و منافع حرف میزند؟ مبهم و چند پهلو حرف زدن و اتهامپراکنی مبهم، کاری است که صرفاً از رسانههای وابسته به اتاق جنگ و عملیات روانی دشمن برمیآید.
آنچه جالب است اینکه ظریف میگوید «من هیچ دستگاهی را متهم نمیکنم». این طبعاً کار را به مراتب آسانتر میکند. او شرعاً، عقلاً و قانوناً نمیتواند با پرتاب تیر در تاریکی و یا ادبیات دو پهلوی دیپلماتیک، کلیت منتقدان را زیر علامت سؤال ببرد که مثلاً چرا گفتهاند برجام به جای رفع تحریمها موجب خسارتهای هنگفت شده، یا چرا آمار سری مالی و بانکی در خدمت تحریمهای دقیقتر دشمن (به بهانه همکاری با FATF) قرار گرفته است؟!
فراتر از این مبحثها میتوان آقای ظریف را شریک جرم مجرمان ادعایی وی دانست که با عدم معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع قضایی ذیربط، حاشیه امنیت ایجاد میکند؛ البته به شرط اینکه اصل ادعا واقعیت داشته باشد و چون کوچکترین سندی ارائه نمیکند- و یقیناً هرگز ارائه نخواهد کرد چون سند و خبر واقعی وجود ندارد- بنابراین میتوان نتیجه گرفت، اصل ادعا، فضاسازی و حاشیهسازی برای فرار از پاسخگویی است.
نکته تأسفبار دیگر اینکه آقای ظریف با تکرار این اتهامات غیرواقعی برای آمریکا و ساختار FATF «بهانه» جور میکند تا ایران را متهم به پولشویی کنند! آیا این جرم کوچکی است؟! کدام محافل و عناصر نفوذی با دادن گراهای دروغین، ظریف را هل دادهاند تا این گونه به سیاهنمایی، زدن صاحبنظران منتقد، و بهانه دادن دست دشمن بپردازد؟!
و بالاخره اینکه آقای ظریف اگر کمی دقیقتر بگردد میبیند که میلیاردها دلار پول آلوده به خون برخی رژیمهای مرتجع عربی و غربی در حوزه پروپاگاندای رسانهای، در حمایت از کدام جریان سیاسی آلوده در کشور خرج شده است؟ ایشان میتواند از امثال مهدی هاشمی و همکارانش در ستاد بهینهسازی مصرف سوخت و دانشگاه آزاد بپرسد که کدام بودجههای هنگفت بیتالمال را از طریق پولشویی، صرف فضاسازیهای سیاسی و ضد انقلابی کردند یا برخی فرصتهای انتخاباتی شبه اصلاحطلبان در انتخابات مجلس و شورای شهر - به شهادت رسانههای همین طیف- با پولشویی و کاسبی و اخاذی بسته شد و کدام رسانههای طیف مذکور کجاها پول و امتیاز گرفتند تا منتقدان دولت و وزارت خارجه را لجنمال کنند؟! یا به بزک برجام و FATF بپردازند.
و بالاخره اینکه کیهان آمادگی کامل دارد هر نوع سند مستند آقای ظریف درباره پولشویی- آن هم در مقیاس چند هزار میلیاردی - را منتشر کند.
نقض کامل برجام برخلاف وعده مقامات دولتی
آمریکا در حالی بهطور یکجانبه و بدون هزینه تا امروز از برجام خارج شده و تحریمها را دوباره علیه کشورمان اعمال کرده که تا دیروز مقامات دولتی و دیپلماسی کشورمان از استحکام این سند توافق صحبت میکردند.
جهان نیوز با انتشار این خبر مینویسد: شش ماه پس از اجرای برجام بود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گزارشی اعلام کرد آمریکا با اعمال تحریمهای موازی برجام را بیخاصیت کرده است. درواقع در آن زمان کارویژه مقابله با برجام بر عهده کنگره آمریکا بود و به نوعی بازی «پلیس بد و خوب» در آمریکا شکل گرفته بود که عنوان میشد دولت، پلیس خوب و کنگره، پلیس بد است.
حتی چندین بار مقامات دیپلماسی کشورمان عنوان کردند که برجام نبایستی در اختلافات سیاسی بین دولت و کنگره آسیب ببیند. اما این روند ادامه داشت و دستگاه دیپلماسی کشورمان در هر بار نقض برجام مطرح میکرد که « روح برجام» آسیب دیده است. با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند قدرت نرم آمریکایی هم رو به افول رفت و رئیسجمهور جدید آمریکا پردهها را کنار زد تا آمریکای واقعی در چشم جهانیان جلوه کند.
حال در این روند دیده میشود که آمریکا بدون هیچ حساب و کتابی تنها برای تحریم بیشتر ایران دست به نقض یکجانبه برجام زده است. این در حالی است که برخی مقامات دولتی، بارها گفتهاند برجام مستحکم است. آقای روحانی20 فروردین ماه سال جاری بیان داشت: «ساختمان برجام بهقدری مستحکم بوده که در این ۱۵ ماه با انواع فشارهایی که با درجههای مختلف بر آن وارد شده، این ساختمان مقاومت کرده است و رئیسجمهور همچنین در 29 شهریور 1396 بیان کرد: «این توافق چیزی نیست که کسی به آن دست بزند. این ساختمانی است که اگر یک آجرش کشیده شود تمام ساختمان فروخواهد ریخت؛ بنابراین کاملاً این موضوع را مقامات آمریکایی باید از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند.»
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم در تیرماه سال 94 با حضور در صحن علنی مجلس توضیحاتی درباره روند مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 و توافق صورت گرفته به نمایندگان گفت: «این تحریمها برنمیگردد؛ اصلاً قطعنامه جدید هیچ سازوکار تنبیهی ندارد. تنها سازوکار بازگشت تحریمهای گذشته طی روند طولانی 60 روزه حل و فصل اختلافات برای موارد برجام است. که باید هم کمیسیون مشترک شروع شود و یک کمیته سه نفره نظارتی هم در آنجا درست شده که رأی مشورتی میدهد.»
وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در 5 تیرماه سال جاری در پاسخ به سؤالی در مورد سرنوشت برجام و مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ این قرارداد بینالمللی تصریح کرد: برجام سرجایش و محکم است.
«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه نیز- ۲ تیر- در نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور با اعلام اینکه برجام نیز مانند یک مسابقه فوتبال بود، گفت:«ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند.»
عضو ارشد تیم مذاکرهکننده در برنامه تلویزیونی جهان آرا که در بهمن ماه 96 انجام شد به صراحت از استحکام این سند دفاع کرده و گفت: « ترامپ اگر میدانست از برجام خارج میشود و هزینهای پرداخت نمیکند تا حالا این کار را کرده بود»
عراقچی دی ماه سال قبل هم این دلیل جالب را برای ناتوانی آمریکا در نقض برجام عنوان میکند: «همین الان هم آقای ترامپ از روز اول رئیسجمهوری میخواهد کاملاً از برجام خارج شود ولی در عمل موفق نشد این کار را انجام دهد چون که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است نه اینکه این شورا برجام را تایید کرده بلکه برجام بخشی از قطعنامه است.»
200 روز تعلل دولت در راهاندازی سامانه دریافتی مدیران
با گذشت 200 روز، دولت همچنان از اجرای ماده 29 برنامه توسعه طفره میرود.
به گزارش روزنامه قدس، با گذشت بیش از 200 روز از امتناع دولت در اجرای ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر شفافیت حقوق و مزایای مقامات و مدیران دولتی، این مطالبه قانونی مردم و کارشناسان هنوز روی زمین مانده و نهادها از اجرای آن طفره میروند. در دورهای که اقتصاد کشور در جنگ اقتصادی به سر میبرد، خبرهایی درز میکند که حاکی از دریافتیهای نجومی برخی از بانکیها و نفتیهاست که شائبه دوگانگی حرف تا عمل دولتمردان را پدید میآورد. مردم میپرسند حقوق و مزایای کدام مسئول تاکنون شفاف شده است و چرا مدیران در ثبت حقوق خود در این سامانه مقاومت میکنند.
در دیماه 95، ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه کشور با هدف برخورد با حقوقهای نجومی به تصویب مجلس رسید و دولت مکلف شد ظرف یک سال پس از ابلاغ این قانون (یعنی تا پایان سال 96) به راهاندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات، رئیسان و مدیران دستگاههای اجرایی اقدام کند به نحوی که امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. جمشید انصاری، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، 22 اسفندماه 96 اعلام کرد که سامانه شفافیت در حقوق و دستمزد مدیران از فروردینماه 97 راهاندازی خواهد شد. اما این وعده دولت اجرایی نشد و توجیهات دولت درباره اجرا نشدن این قانون ادامه یافت.
امیر سیاح کارشناس اقتصاد معتقد است: در فرایند مبارزه با رانتخواری و فساد، ماده 29 به پوسته سخت رسیدهایم. حکم ماده 29 صرفا فیش حقوق نیست، همه مزایاست، مزایایی از جمله سفرهای خارجی، پاداشها، حق هیئتمدیرهها، وامهای دریافتی و حتی وامهایی که واسطه دریافتشان میشوند. عجیب هم نیست برخی مدیران برای اجرا نکردن حکم این ماده به شدت مقاومت میکنند ولی این مقاومت باید به هر قیمتی شده شکسته شود.
∎
در حالی که خبر قطع شدن سوئیفت رسما منتشر شده از کانال مالی وعده داده شده اروپا (SPV) خبری نیست.
به گزارش روزنامه قدس، این هم از حکایتهای مضحک این روزهاست که سوئیفت خودش از اقدام خودش در قطع دسترسی بانکهای ایرانی به پیامرسان این شبکه در تبعیت از تحریمهای آمریکا ابراز تأسف کرده است.
بهموازات این ماجرا، اتحادیه اروپا هم بهظاهر در اعلام حمایت از ایران و دلگرمی دادن به دولت ضمن ابراز همدردی و تأسف از این موضوع و غیرقابلقبول خواندن اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریمها وعده داد که تلاشهایش را برای حفظ برجام تشدید خواهد کرد.
سخنگوی موگرینی بدون آنکه به دلایل تأخیر و وقتکشی در اعلام و اجرای سازوکار تبادل مالی با ایران (spv)اشاره کند، فعال کردن قوانین مسدودسازی در برابر تحریمهای آمریکا را بهعنوان اقدام ویژه اتحادیه اروپا در حمایت از ایران عنوان کرده است.
با این حال ماهیت و وضعیت اجرایی کانال ویژه ارتباط مالی با ایران که اتحادیه اروپا وعده آن را داده بود، کماکان مبهم و نامعلوم است.
قرار بود spv تا اوایل آبان ماه و پیش از آغاز دور دوم تحریمهای آمریکا اجرایی شود، اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفتوگو با خبرگزاری کیودو ژاپن در تاریخ ۱ آبان ماه، اظهار داشت: سازوکار ویژه اتحادیه اروپا باید قبل از اعمال تحریمهای مذکور در 13 آبان ماه عملیاتی شده باشد.
ولی چند روز مانده به این موعد رویترز به نقل از چند دیپلمات اروپایی اعلام کرد که این سازوکار در 4 نوامبر بهطور نمادین شروع به کار خواهد کرد و تا اوایل سال میلادی 2019 عملیاتی نخواهد شد.
اما همین وعده هم محقق نشد و حالا روزبهروز و هفتهبههفته رونمایی از این کانال تبادل مالی و ماهیت آن به زمانی نامعلوم در آینده نزدیک موکول میشود. آیندهای که فرا نمیرسد.
این در حالی است که با آغاز تحریمهای نفتی، بانکی، بیمهای و کشتیرانی علیه ایران هر روز تأخیر در اجرای این سازوکار، موجب هفتهها و شاید ماهها تأخیر، نابسامانی و تراکم کارها و در نتیجه تأثیرات منفی بر تجارت کشور خواهد شد.
یک دیپلمات به رویترز گفت: «ما نیاز داریم به ایرانیها نشان دهیم که برای حفظ برجام در حال کار هستیم تا آنها را در برجام نگه داریم».
تأسفبارتر اینکه مسئولان پرونده مذاکرات هستهای و برجام هم همسو با کشورهای اروپایی در مقام توجیه این تأخیر بیدلیل برآمدهاند. عراقچی و ظریف پیچیدگیهای فنی و سیاسی را دلیل این تأخیر عنوان میکنند. اما به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این سؤال را باید از این مسئولان پرسید که ایجاد یک کانال ایزوله تبادل مالی با ایران پیچیدهتر است یا اعمال تحریمهای آمریکا در سطح بینالمللی علیه کشورمان؟ و چگونه است که آمریکاییها در موعد مقرر تحریمهای خود را اجرایی کردند، اما دولت باوجوداینکه از ماهها قبل خبر داشت تحریمها چه زمان اجرا میشود، در مورد این پیچیدگیهای حقوقی و فنی چارهاندیشی نکرده است؟
این در حالی است که ناصر همتی، رئیسکل بانک مرکزی گفته بود تحریمهای اعلامشده قبلاً توسط بانک مرکزی پیشبینیشده و برنامهریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریمها و جایگزینهای سوئیفت نیز انجامگرفته است.
اما ظریف در گفتوگویی رادیویی با بیان اینکه اروپاییها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند، اظهار داشت: در تماس ساعتی با اروپاییها هستیم و به آنها فشار میآوریم تا تعهداتشان را اجرا کنند.
چند سؤال و ملاحظه درباره اتهامزنی مشکوک ظریف
اظهارات وزیر خارجه مبنی بر اینکه «آنهایی که هزاران میلیارد پولشویی میکنند، حتماً آن قدر توان مالی دارند که دهها میلیارد هزینه فضاسازی کنند»، ابهاماتی را برانگیخت.
ظریف در گفتوگو با خبرآنلاین با بیان اینکه برخی نگرانیها صادقانه است، اما فکر میکنم پشت برخی از این فضاسازیها منافع اقتصادی هست. بالاخره پولشویی یک واقعیت است در کشور و خیلیها از آن سود میبرند. البته اگر کدی هم داشته باشم امکانش را ندارم علنی عرض کنم.
ظریف اضافه کرد: من نمیخواهم این پولشویی را نسبت بدهم به هیچ جایی ولی خب آنجاهایی که هزار میلیارد پولشویی انجام میدهند حتماً آن قدر توان مالی دارند که دهها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات بکنند، هزینه فضاسازی در کشور بکنند.
بعضیها به هزینه سفارتخانههای ما گیر دادند اما کل بودجه دلاری و ریالی و حقوق کارمندان و اجاره نمایندگیهایمان 1100 میلیارد تومان، یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاههای فرهنگی که با برخی ارگانهای قدرتمند کشور ارتباط دارند. ما که نمیتوانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم. یک فضاهایی درست کردند کسانی که یک قلم مفاسدشان ممکن است 30 هزار میلیارد تومان منافع در آن جابهجا بشود.
ظریف همچنین گفته است: من هیچ دستگاهی را متهم به این کار نمیکنم افرادی که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات هستند.
اظهارات آقای ظریف از چند حال خارج نیست. 1- خدای ناکرده او دانسته و تعمداً دروغ میگوید. 2- مطلب خلاف واقع میگوید اما نمیداند و آنچه را کسانی تلقین کردهاند، بازگو کرده است. 3- اسنادی دارد و درست میگوید. 4- با علم به اینکه قادر به پاسخگویی به قصور و تقصیرهای وزارت متبوع خویش درباره خسارتهای برجام و تعللها و انفعالهای بعدی در قبال گستاخیها و فریبکاریهای اروپا نیست، اقدام به برچسب زدن به منتقدان برای فرار از پاسخگویی کرده است.
چاره کار ساده و روشن است. آقای ظریف برای اثبات صداقت و آگاهی و اطلاع یا فقدان آن، مستند و روشن توضیح بدهد وقتی درباره پولشوییها و کاسبیهای غیرقانونی چند ده هزار میلیارد یا 30 هزار میلیاردی حرف میزند، دقیقاً و مشخصاً از چه کسانی و کدام معاملات و منافع حرف میزند؟ مبهم و چند پهلو حرف زدن و اتهامپراکنی مبهم، کاری است که صرفاً از رسانههای وابسته به اتاق جنگ و عملیات روانی دشمن برمیآید.
آنچه جالب است اینکه ظریف میگوید «من هیچ دستگاهی را متهم نمیکنم». این طبعاً کار را به مراتب آسانتر میکند. او شرعاً، عقلاً و قانوناً نمیتواند با پرتاب تیر در تاریکی و یا ادبیات دو پهلوی دیپلماتیک، کلیت منتقدان را زیر علامت سؤال ببرد که مثلاً چرا گفتهاند برجام به جای رفع تحریمها موجب خسارتهای هنگفت شده، یا چرا آمار سری مالی و بانکی در خدمت تحریمهای دقیقتر دشمن (به بهانه همکاری با FATF) قرار گرفته است؟!
فراتر از این مبحثها میتوان آقای ظریف را شریک جرم مجرمان ادعایی وی دانست که با عدم معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع قضایی ذیربط، حاشیه امنیت ایجاد میکند؛ البته به شرط اینکه اصل ادعا واقعیت داشته باشد و چون کوچکترین سندی ارائه نمیکند- و یقیناً هرگز ارائه نخواهد کرد چون سند و خبر واقعی وجود ندارد- بنابراین میتوان نتیجه گرفت، اصل ادعا، فضاسازی و حاشیهسازی برای فرار از پاسخگویی است.
نکته تأسفبار دیگر اینکه آقای ظریف با تکرار این اتهامات غیرواقعی برای آمریکا و ساختار FATF «بهانه» جور میکند تا ایران را متهم به پولشویی کنند! آیا این جرم کوچکی است؟! کدام محافل و عناصر نفوذی با دادن گراهای دروغین، ظریف را هل دادهاند تا این گونه به سیاهنمایی، زدن صاحبنظران منتقد، و بهانه دادن دست دشمن بپردازد؟!
و بالاخره اینکه آقای ظریف اگر کمی دقیقتر بگردد میبیند که میلیاردها دلار پول آلوده به خون برخی رژیمهای مرتجع عربی و غربی در حوزه پروپاگاندای رسانهای، در حمایت از کدام جریان سیاسی آلوده در کشور خرج شده است؟ ایشان میتواند از امثال مهدی هاشمی و همکارانش در ستاد بهینهسازی مصرف سوخت و دانشگاه آزاد بپرسد که کدام بودجههای هنگفت بیتالمال را از طریق پولشویی، صرف فضاسازیهای سیاسی و ضد انقلابی کردند یا برخی فرصتهای انتخاباتی شبه اصلاحطلبان در انتخابات مجلس و شورای شهر - به شهادت رسانههای همین طیف- با پولشویی و کاسبی و اخاذی بسته شد و کدام رسانههای طیف مذکور کجاها پول و امتیاز گرفتند تا منتقدان دولت و وزارت خارجه را لجنمال کنند؟! یا به بزک برجام و FATF بپردازند.
و بالاخره اینکه کیهان آمادگی کامل دارد هر نوع سند مستند آقای ظریف درباره پولشویی- آن هم در مقیاس چند هزار میلیاردی - را منتشر کند.
نقض کامل برجام برخلاف وعده مقامات دولتی
آمریکا در حالی بهطور یکجانبه و بدون هزینه تا امروز از برجام خارج شده و تحریمها را دوباره علیه کشورمان اعمال کرده که تا دیروز مقامات دولتی و دیپلماسی کشورمان از استحکام این سند توافق صحبت میکردند.
جهان نیوز با انتشار این خبر مینویسد: شش ماه پس از اجرای برجام بود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گزارشی اعلام کرد آمریکا با اعمال تحریمهای موازی برجام را بیخاصیت کرده است. درواقع در آن زمان کارویژه مقابله با برجام بر عهده کنگره آمریکا بود و به نوعی بازی «پلیس بد و خوب» در آمریکا شکل گرفته بود که عنوان میشد دولت، پلیس خوب و کنگره، پلیس بد است.
حتی چندین بار مقامات دیپلماسی کشورمان عنوان کردند که برجام نبایستی در اختلافات سیاسی بین دولت و کنگره آسیب ببیند. اما این روند ادامه داشت و دستگاه دیپلماسی کشورمان در هر بار نقض برجام مطرح میکرد که « روح برجام» آسیب دیده است. با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند قدرت نرم آمریکایی هم رو به افول رفت و رئیسجمهور جدید آمریکا پردهها را کنار زد تا آمریکای واقعی در چشم جهانیان جلوه کند.
حال در این روند دیده میشود که آمریکا بدون هیچ حساب و کتابی تنها برای تحریم بیشتر ایران دست به نقض یکجانبه برجام زده است. این در حالی است که برخی مقامات دولتی، بارها گفتهاند برجام مستحکم است. آقای روحانی20 فروردین ماه سال جاری بیان داشت: «ساختمان برجام بهقدری مستحکم بوده که در این ۱۵ ماه با انواع فشارهایی که با درجههای مختلف بر آن وارد شده، این ساختمان مقاومت کرده است و رئیسجمهور همچنین در 29 شهریور 1396 بیان کرد: «این توافق چیزی نیست که کسی به آن دست بزند. این ساختمانی است که اگر یک آجرش کشیده شود تمام ساختمان فروخواهد ریخت؛ بنابراین کاملاً این موضوع را مقامات آمریکایی باید از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند.»
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم در تیرماه سال 94 با حضور در صحن علنی مجلس توضیحاتی درباره روند مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 و توافق صورت گرفته به نمایندگان گفت: «این تحریمها برنمیگردد؛ اصلاً قطعنامه جدید هیچ سازوکار تنبیهی ندارد. تنها سازوکار بازگشت تحریمهای گذشته طی روند طولانی 60 روزه حل و فصل اختلافات برای موارد برجام است. که باید هم کمیسیون مشترک شروع شود و یک کمیته سه نفره نظارتی هم در آنجا درست شده که رأی مشورتی میدهد.»
وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در 5 تیرماه سال جاری در پاسخ به سؤالی در مورد سرنوشت برجام و مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ این قرارداد بینالمللی تصریح کرد: برجام سرجایش و محکم است.
«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه نیز- ۲ تیر- در نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور با اعلام اینکه برجام نیز مانند یک مسابقه فوتبال بود، گفت:«ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند.»
عضو ارشد تیم مذاکرهکننده در برنامه تلویزیونی جهان آرا که در بهمن ماه 96 انجام شد به صراحت از استحکام این سند دفاع کرده و گفت: « ترامپ اگر میدانست از برجام خارج میشود و هزینهای پرداخت نمیکند تا حالا این کار را کرده بود»
عراقچی دی ماه سال قبل هم این دلیل جالب را برای ناتوانی آمریکا در نقض برجام عنوان میکند: «همین الان هم آقای ترامپ از روز اول رئیسجمهوری میخواهد کاملاً از برجام خارج شود ولی در عمل موفق نشد این کار را انجام دهد چون که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است نه اینکه این شورا برجام را تایید کرده بلکه برجام بخشی از قطعنامه است.»
200 روز تعلل دولت در راهاندازی سامانه دریافتی مدیران
با گذشت 200 روز، دولت همچنان از اجرای ماده 29 برنامه توسعه طفره میرود.
به گزارش روزنامه قدس، با گذشت بیش از 200 روز از امتناع دولت در اجرای ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر شفافیت حقوق و مزایای مقامات و مدیران دولتی، این مطالبه قانونی مردم و کارشناسان هنوز روی زمین مانده و نهادها از اجرای آن طفره میروند. در دورهای که اقتصاد کشور در جنگ اقتصادی به سر میبرد، خبرهایی درز میکند که حاکی از دریافتیهای نجومی برخی از بانکیها و نفتیهاست که شائبه دوگانگی حرف تا عمل دولتمردان را پدید میآورد. مردم میپرسند حقوق و مزایای کدام مسئول تاکنون شفاف شده است و چرا مدیران در ثبت حقوق خود در این سامانه مقاومت میکنند.
در دیماه 95، ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه کشور با هدف برخورد با حقوقهای نجومی به تصویب مجلس رسید و دولت مکلف شد ظرف یک سال پس از ابلاغ این قانون (یعنی تا پایان سال 96) به راهاندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات، رئیسان و مدیران دستگاههای اجرایی اقدام کند به نحوی که امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. جمشید انصاری، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، 22 اسفندماه 96 اعلام کرد که سامانه شفافیت در حقوق و دستمزد مدیران از فروردینماه 97 راهاندازی خواهد شد. اما این وعده دولت اجرایی نشد و توجیهات دولت درباره اجرا نشدن این قانون ادامه یافت.
امیر سیاح کارشناس اقتصاد معتقد است: در فرایند مبارزه با رانتخواری و فساد، ماده 29 به پوسته سخت رسیدهایم. حکم ماده 29 صرفا فیش حقوق نیست، همه مزایاست، مزایایی از جمله سفرهای خارجی، پاداشها، حق هیئتمدیرهها، وامهای دریافتی و حتی وامهایی که واسطه دریافتشان میشوند. عجیب هم نیست برخی مدیران برای اجرا نکردن حکم این ماده به شدت مقاومت میکنند ولی این مقاومت باید به هر قیمتی شده شکسته شود.
نظر شما