شناسهٔ خبر: 29342885 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از نشست مدیران جشنواره مقاومت

فیلم ساختن به یک تجارت بدل شده است/ انصراف یک اثر به خاطر فشار‌های آمریکا

یک اثر آمریکایی که درخواست حضور در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاوت را داشت، بخاطر فشارهای دولت آمریکا از حضور در این جشنواره انصراف داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست مدیران بخش‌های مختلف جشنواره فیلم مقاومت صبح امروز (سه‌شنبه ۲۲) آبان ماه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

زمانی فیلمسازی فریضه بود؛ امروز فیلم ساختن یک تجارت است

کامران ملکی مدیر بخش چهل سالگی انقلاب در این نشست گفت: کشور ما عمدتاً با تعدد جشنواره سینمایی رو به رو هستند. البته هر کدام از این جشنواره‌ها با منظور خاصی برگزار می‌شوند. همه این جشنواره‌ها برای زنده نگه داشتن سینما است؛ اما جشنواره فیلم مقاومت برای احیا آرمان‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود. به همین خاطر باید احترام خاصی برای این جشنواره قائل شد. متأسفانه در عصری هستیم که همه چیز در حال رنگ باختن هستند. روزگاری در کشورمان فیلم ساختن فریضه بود؛ اما کم کم سینما دارد به یک تجارت تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: چرا فیلم‌های دفاع مقدس به جشنواره‌های جهانی نمی‌روند، چرا می‌گوییم این سینما مخاطب ندارد. پرمخاطب‌ترین گونه سینمایی در جهان، فیلم‌های جنگی است. بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی با همین انگیزه شکل گرفت. این که فیلم‌ها بیایند و تنها جایزه ای بگیرند، از اهمیت پایین‌تری برخوردار است، این بخش بیشتر می‌خواهند ما را یاد سینمایی درخشان دفاع مقدس دهه‌های گذشته بیندازند.

مدیر بخش چهل سالگی انقلابِ جشنواره مقاومت بیان کرد: از همه دوستان می‌خواهم که کمک کنند که فیلم‌های دفاع مقدس تنها به یک کالا برای جوری جنس فیلم هایمان نباشد. اسامی‌ و شناسنامه فیلم‌های این بخش در سایت جشنواره قرار گرفته است و مردم می‌توانند به این فیلم‌ها رای بدهند. سه کارگاه انتقال تجربه داریم که توسط احمد رضا درویش، مسعود ده‌نمکی و علی نصیریان برگزار می‌شود. 

سعید محمد حسینی مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب، خاطر نشان کرد: همانطور که می‌دانید دشمنان کشور ما، همواره در عرصه سینما تلاش می‌کنند ایران و ایرانی را با چهره دیگر به دنیا معرفی کنند که نمونه بارز آن فیلم سینمایی ۳۰۰ است. سینمای غرب عمدتاً تلاش می‌کند بغض خود را از ایران در آثار خودش به تصویر بکشد. خاکریزهای ما در سینمای دفاع مقدس بسیار جلوتر از بخواهند چهره ایران را در دنیا خراب کنند؛ اما با این حال باید تلاش کرد که در این عرصه نیز رو به جلو حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ما در بخش اسلام‌هراسی و ایران ستیزی سعی کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که خیلی هم قدیمی‌ نباشند که فیلم‌های قاتل آمریکایی، زیر سایه‌ها و ۶ روز برای نمایش در این بخش انتخاب شدند.

احسان کاوه مسئول کمیته اجرایی بین الملل جشنواره فیلم مقاومت گفت: دنیا با بلندگوهای بزرگش تلاش می‌کند، توجه همگان را به خود جلب کند تا صدای مظلومان عالم شنیده نشوند. امسال ما از ۹۸ کشور دنیا فیلم داشتیم. در بخش داستانی ما از بین ۹ فیلمی‌ که داشتیم، ۷ کشور حضور داشتند. ما فیلمی‌ بدون نام و نشان سازنده یا کشور سازنده دریافت کردیم به نام خاشقچی تنها نیست، این فیلم که کیفیت بسیاری خوبی هم دارد را در جشنواره نمایش خواهیم داد. کنفرانس ویژه‌ای با حضور مدعوین سوری خواهیم داشت. ما از چهار قاره دنیا داور داریم که در مجموع ۸ نفر می‌شوند. امیدوارم این جشنواره، جشنواره‌ای باشد که منظم و با قدرت برگزار می‌شود و بتواند صدای مظلومان را به گوش همگان برساند.

جشنواره مقاومت، یک جشنواره انقلابی با رویکرد فراملی است

سید مهدی جوادی مدیر بخش برنامه ریزی مسائل گفتمانی اظهار کرد: جشنواره مقاومت فارغ از یک جشنواره تکنیکال، یک جشنواره انقلابی با  رویکردی فراملی دارد. جشنواره فیلم مقاومت حقوق بشری‌ترین جشنواره‌ای است که در دنیا برگزار می‌شود. یکی از کارکردهای اصلی جشنواره مقاومت فضاسازی برای حضور چهره‌های مختلف انقلابی است. جشنواره فیلم مقاومت تلاش کرده است که در شهرهای مختلف برگزار شود و از تهرانیزه کردن جشنواره جلوگیری کند. موضوع بخش عماد مغنیه را ما در این جشنواره داریم. اگر دقت داشته باشید مقام معظم رهبری بر آثار مقاومت تاکید داشتند، یکی از نکاتی که ما در این جشنواره آن را پیگیری می‌کنیم علت عدم حضور آثار دفاع مقدسی به جشنواره‌های جهانی بوده است. بحث آخری که در این بخش خواهیم داشت، چهره سال مقاومت خواهد بود که در اختتامیه جشنواره معرفی خواهد شد.

درخشان مسئول دبیرخانه جشنواره مقاومت خاطر نشان کرد: حدود چهار دوره است که من مسئولیت بخش دبیرخانه در برعهده داریم و همیشه شخصاً تمامی‌آثار را تماشا کرد. جشنواره مقاومت از جمله جشنواره‌هایی موضوعی است که در کشورمان برگزار می‌شود. جشنواره فیلم مقاومت در طی سال‌های برگزاریش تلاش کرده است که به بخش‌های مغفول مانده مقاومت توجه کند. در دوره گذشته به مادران شهدا پرداختیم و امسال هم به خاطر چهل سالگی انقلاب به موضوع خود انقلاب اسلامی‌می‌پردازیم. ۲۷۱ اثر از شهرستان‌های کشورمان دریافت کرده‌ایم که نسبت به دوره قبل پیشرفت بسیار خوبی داشته است. حدود ۵۰ نفر در بخش‌های مختلف جشنواره کارهای داوری را انجام می‌دهند. در بخش رقابتی ما ۱۹۷ فیلم در حال رقابت هستند.

مدیر بخش استانی جشنواره مقاومت گفت: بخش استان‌های جشنواره مقاومت همواره یکی از دغدغه‌های جشنواره مقاومت بوده است. امسال به خاطر مشکلات مالی که دامان همه بخش‌های کشور را گرفته است، مجبور شدیم در استانهای کشورمان نیز جشنواره مقاومت را محدودتر برگزار کنیم. همزمان با استان‌هایی که قطعی شده است ما در ۱۰۰ نقطه از کشور تحت عنوان اکران های مردمی، آثار جشنواره مقاومت را نمایش خواهیم داد. جشنواره مقاومت تصمیم دارد که اکران‌هایی را تحت عنوان هفته‌های فیلم مقاومت تا پایان سال جاری در استان‌های مختلف برگزار کند. سازمان ملی نخبگان در جشنواره امسال بسیار به ما کمک کردند.

انصراف یک اثر آمریکایی از جشنواره مقاومت، بخاطر فشارهای دولت آمریکا!

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی‌ جشنواره گفت: ما در جشنواره مقاومت بیش از ۲۰ نشست را در نظر گرفته‌ایم که بین روزهای ۶ تا ۸ آذرماه برگزار می‌شود. تمامی‌اعضای صنوف مختلف خانه سینما با کارت عضویت خود می‌توانند در جشنواره مقاومت حضور پیدا کنند. برای اولین بار فیلم‌های مستند مورد داوری مردمی‌قرار می‌گیرند، که این خبر بسیار امیدبخشی است. مدرسه ملی سینمایی روایت برای یکسری از فیلمسازان کلاس‌هایی را برگزار خواهد کرد. در سال‌های گذشته حدود ۲۸۰ هنرجو از این مدرسه فارغ التحصیل شدند.

وی ادامه داد: یکی از آثاری که برای حضور در جشنواره مقاومت از کشور آمریکا انتخاب شده بود، به خاطر فشارهایی که توسط کشور آمریکا به او وارد شده بود، مجبور شدن از حضور در این جشنواره انصراف بدهند.

انتهای پیام/

نظر شما