شناسهٔ خبر: 29340669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی:

کم توجهی به داده های علمی و واقعیت های اجتماعی، خلاء حوزه فرهنگ عمومی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی یکی از خلاءهایی که در فرهنگ سازی وجود دارد را موضع گیری هایی بر پایه نظرات کلی دانست و نه بر اساس داده های علمی و واقعیت های اجتماعی و گفت: این موضوع باعث می شود اقدامات فرهنگی صورت گرفته، مثمرثمر نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی امروز سه شنبه (22 آبان ماه) در نخستین نشست هم اندیشی سبک زندگی در بجنورد اظهارداشت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت سبک زندگی در سفر ایشان به خراسان شمالی، تلاش کردیم تا گفتمان سازی در حوزه سبک زندگی را به نتیجه برسانیم چراکه به گفته مقام معظم رهبری، این حوزه یکی از مسائل حیاتی جامعه است که باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با اشاره به ضرورت رصد وضعیت اجتماعی بر مبنای واقعیت های جامعه به آخرین پیمایش صورت گرفته با عنوان «پیمایش نگرش ها و ارزش های ایرانیان» در این حوزه که سال 95 محقق شده اشاره کرد و گفت: نمایه هایی که در کتاب پیمایش نگرش ها و ارزش های ایرانیان به چشم می خورد، نمایه های دلپسندی نیست، از این رو باید اطلاع رسانی کنیم تا حساسیت ها نسبت به ارتقای وضعیت فرهنگ عمومی بیشتر شود.

 

وی با بیان اینکه یکی از خلاءهایی که در فرهنگ سازی وجود دارد، این است که صحبت ها و موضع گیری ها در حوزه فرهنگ عمومی بیشتر بر پایه نظرات کلی است و داده های علمی کمتر مورد توجه قرار می گیرد، ادامه داد: این موضوع باعث می شود اقدامات فرهنگی صورت گرفته آنچنان که باید و شاید، مثمرثمر واقع نشود.

 

فرخنده ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به اهمیت مسئله سبک زندگی، تصمیم برگزاری نشست هم اندیشی سبک اسلامی با همکاری 15 تن از اساتید دانشگاه ها و برگزاری 11 نشست گفتمان محور در قالب سه کارگروه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به نتیجه رسید که در این کارگروه ها مسائل مهم اجتماعی بررسی و ریشه یابی شد تا به شناخت عمیق تر مسائل حوزه فرهنگ عمومی برسیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه در بحث سبک زندگی نیازمند رشد و توسعه گفتمان سازی این حوزه هستیم، اظهارداشت: فرق گفتمان با شعار این است که گفتمان «باور» و حرکت در عمق و شعار «باید» و حرکت در سطح است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با تأکید بر اینکه لازم است بایدها به باور تبدیل شود و سبک زندگی به یک نیاز و مطالبه عمومی برسد، بیان کرد: تقویت فضای زیست فرهنگی، جزو مواردی است که در گفتمان سبک زندگی باید به آن توجه نشان داد.

 

وی بهره مندی از مناسبت های نوروز و ماه رمضان را در توسعه فضاهای زیست فرهنگی حائز اهمیت دانست و افزود: معرفت دینی و آموزه های دینی یکی از سرمایه های بزرگ فرهنگی است که به عنوان عامل انسجام می توان با استفاده از آن، قدم های خوبی در راستای ارتقای فرهنگ عمومی برداشت.

 

این نشست که با حضور امام جمعه بجنورد و استاندار خراسان شمالی در محل دانشگاه بجنورد برگزار شد، با ارائه خروجی کارگروه فرهنگی به دبیری «دکتر محمدباقر رستمی»، کارگروه اجتماعی به دبیری «دکتر مصیب سامانیان» و کارگروه اقتصادی به دبیری «دکتر محمد شیخ زاده» ادامه یافت.

 

 

نظر شما