شناسهٔ خبر: 29328939 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

۱.۵ میلیارد دلار قطعه خودرو وارد کشور شد

صاحب‌خبر - کمبود قطعه و ناقص ماندن خودروها در کف کارخانه یکی از چالش های صنعت خودروسازی کشور در ماه های گذشته بوده است که باعث شد عرضه و تقاضای خودرو با مشکلاتی رو به رو شود. بر این اساس خودروسازی ها با اعلام وضعیت قرمز اعلام کردند که در صورت ادامه این وضعیت با چالش های جدی تری رو به رو می شوند و موضوع تعجیل در روند واردات قطعات خودرو و افزایش قیمت خودرو را مطرح کردند. حالا گزارش ها نشان می دهد در هفت ماه امسال در مجموع یک میلیارد و ۵۷۹ میلیارد دلار قطعه خودرو وارد کشور شده که واردات قطعات با داخلی سازی کمتر از ۳۰ درصد رشد ۴۶.۵۶ درصدی داشته است. بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می دهد، در هفت ماه نخست سال جاری یک میلیارد و ۹۵ میلیون و ۹۴۷ هزار دلار «قطعات منفصله خودرو با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد» وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۴۷ میلیون و ۷۶۰ هزار دلار قطعه وارد شده بود، با رشد ۴۶.۵۶ درصدی مواجه شده است. واردات «قطعات منفصله خودرو با ساخت داخل ۳۰ درصد تا کمتر از ۵۰ درصد» در هفت ماه سال جاری، ۲۲۵ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که به میزان ۱۶۷ میلیون و ۹۹۲ هزار دلار بود، حکایت از افزایش ۳۴.۲۵ درصدی دارد. افزایش واردات قطعات خودرو در شرایطی است که فعالان صنعت خودروسازی همچنان معتقدند که مشکلات زیادی بر سر راه زنجیره خودروسازی کشور وجود دارد. یک کارشناس صنعت خودرو گفت: «در حال حاضر ایران‌خودرو و سایپا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت قطعات دریافتی به قطعه‌سازان بدهکارند.» حسن کریمی سنجری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: «صنعت خودرو در وضعیت بسیار آشفته‌ای به سر می‌برد. در حال حاضر دغدغه و مشکل اصلی خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازی، پایین بودن قیمت‌های دستوری تعیین شده برای فروش محصولات این صنعت است که موجب شده تولید و فروش خودرو به جای سود برای خودروسازان و قطعه‌سازان، با زیان همراه باشد.» کریمی سنجری تصریح کرد: «در حال حاضر دو خودروساز بزرگ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت قطعات دریافتی به قطعه‌سازان بدهکار هستند، اما به دلیل این‌که محصولات خود را به قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه می‌کنند، دچار زیان سنگین ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری شده و پولی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ندارند.» وی اظهار کرد: «نتیجه این وضعیت ورشکستگی تعداد قابل توجهی از شرکت‌های قطعه‌سازی و بیکاری پرسنل شاغل در این شرکت‌ها است که موجب شده فرایند تولید قطعه و خودرو مختل و تیراژ تولید خودرو در نیمه نخست امسال حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته باشد و تولید خودرو به نصف برسد.»

نظر شما