شناسهٔ خبر: 29327467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنفرانس صلح لیبی در هاله ای از ابهام در ایتالیا آغاز شد

رم - ایرنا - کنفرانس صلح لیبی امروز ( دوشنبه) در هاله ای از ابهام و کشمکش در شهر پالرمو در جنوب ایتالیا آغاز شده است و برخی رسانه ها و احزاب با پیش داوری، از شکست این کنفرانس در حل بحران و برقرار صلح و ثبات در این کشور افریقایی سخن می گویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در کنفرانس دو روزه صلح لیبی در پالرمو، هیچ یک از سران اروپا، آمریکا و روسیه در آن شرکت نکردند.
در آستانه برگزاری کنفرانس صلح لیبی، حتی حضور ژنرال 'خلیفه حفتر' فرمانده نیروهای مسلح این کشور همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
روزنامه های ایتالیایی به نقل از برخی روزنامه های لیبیایی نوشتند که منابع نزدیک به فرمانده ارتش ملی این کشور اعلام کرده اند ژنرال به دلیل حضور قطر ، در کنفرانس پالرمو شرکت نخواهد کرد.
منابع دیگر نزدیک به 'حفتر' نیز گزارش داده اند 'جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا به منظور متقاعد ساختن ژنرال لیبیایی برای شرکت در کنفرانس پالرمو، سفری کوتاه مدت به بنغازی کرده است.
این در حالیست که کاخ نخست وزیری ایتالیا خبر مذکور را قویاً تکذیب و تأکید کرده است : «دولت ایتالیا در مسائلی که به مردم لیبی و طرف های لیبیایی مربوط می شود، دخالت نمی کند».
غیبت احتمالی ژنرال 'حفتر' در کنفرانس بین المللی پالرمو با واکنش نیروهای اپوزیسیون در رم همراه شده ، بطوری که احزاب دموکراتیک، فورتسا و برادران ایتالیا یکصدا عنوان کردند: برگزاری اجلاس بی فایده است و این امر به یک آبروریزی دیگر برای دولت ایتالیا تبدیل شده است.
البته 'دونالد توسک' رئیس شورای اتحادیه اروپا و 'فدریکا موگرینی' نماینده عالی سیاست خارجی اروپا در این کنفرانس حضور دارند.
منابع دولتی ایتالیا همچنین اعلام کردند که 'دیمیتری مدودف' نخست وزیر روسیه، 'عبدالفتاح السیسی' رئیس جمهور مصر ، هیات های کشورهای عربی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در این کنفرانس حضور دارند.
از سوی دیگر حدود 20 انجمن و جنبش ایتالیایی در میان تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری تظاهرات علیه کنفرانس لیبی فراخوان داده اند و قرار است این تظاهرات عصر امروز در این شهر برگزار شود.
معترضین به کنفرانس صلح لیبی علیه آنچه 'سیاست های جنگجویانه' ، 'فرایندهای دورغین صلح' ، 'سوء استفاده از فقرا' و 'تبعیض نژادی' خوانده اند راه پیمایی می کنند.
در کنفرانس صلح لیبی که تا فردا ادامه دارد، تنها سازمان ملل است که طرحی را برای پیشبرد گفت و گوهای سیاسی پالرمو به دولت ایتالیا پیشنهاد داده و عملاً این 'غسان سلامه' فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور لیبی است که راهبرد اصلی و محتوایی را مطرح خواهد کرد.
تلاش 'جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا و 'موئاورو میلانزی' وزیر امور خارجه این کشور برای مشارکت تمامی طرف ها در بالاترین سطح، عملاً با شکست مواجه شده است.
دولت آلمان در روزهای اخیر اعلام کرد که 'مرکل' از حضور در نشست پالرمو منصرف شده و برلین در سطح معاون وزیر در کنفرانس نمایندگی خواهد شد.
از طرف دولت آمریکا نیز 'دیوید هیل' معاون وزیر امور خارجه این کشور در اجلاس پالرمو شرکت می کند. شکست کنفرانس از حیث سطح شرکت کنندگان حاضر در آن، می توانست به واسطه حضور فعال و گسترده نمایندگان لیبی و سطح پیشنهاد سیاسی که ایتالیا بر سر میز مذاکرات پالرمو مطرح خواهد کرد، تعدیل شود.
نخست وزیر ایتالیا در مصاحبه ای با روزنامه 'لاستمپا' ضمن ابراز امیدواری از حضور ژنرال حفتر اظهار داشت: ایتالیا به همراه جامعه بین المللی از عملکرد سازمان ملل حمایت می کند.
در حال حاضر نیاز به برون رفت از بحران جاری در فرآیند سیاسی لیبی وجود دارد و بویژه لازم است از تشدید خشونت ها که در ماه های اخیر بطور گسترده شاهد آن بوده ایم، جلوگیری بعمل آید.
وی ادامه داد: مردم لیبی خواستار ثبات و رفاه بوده و بر اساس همین خطی مشیِ ملموس و فراگیر است که اقدام به آماده سازی کنفرانس پالرمو کردیم.
کونته افزود: تحلیل چند روز پیش سلامه فرستاده ویژه سلامان ملل در امور لیبی در شورای امنیت همسو با اهداف ایتالیا در برگزاری این کنفرانس می باشد و بی دلیل نیست که این مناسبت به عنوان فرصتی مغتنم برای تأکید بر انسجام بین المللی و فراهم سازی زمینه برای گام های رو به جلوی سلامه، به رسمیت شناخته شده است.
وی افزود: هدف ما همچون هدف جامعه بین المللی، برقراری ثبات در لیبی و استقرار نهادهای منتخب مردم در این کشور است. ما نسبت به این سناریو نظر کاملاً مساعد داریم. روسیه نیز به عنوان عضو دائمی شورای امنیت و بازیگر برجسته بین المللی می تواند نقش مهم خود در این راستا را ایفا کند.
کونته ادامه داد: ما نمی خواهیم این کنفرانس تنها یک ویترین و یا مناسبتی برای انداختن عکس یادگاری سران کشورها باشد. من با بسیاری از رهبران بین المللی صحبت کرده ام و تمامی آنها، فرای مشارکت و یا عدم مشارکت در کنفرانس، توجه و حمایت خود از آن را اعلام کرده اند.
شبس**اروپام**461 **1917

نظر شما