شناسهٔ خبر: 29322029 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آمریکایی‌ها درحال ساخت 5 پایگاه برای پ.ک.ک در سنجار هستند

یک روزنامه ترکیه‌ای گزارش داد که نظامیان آمریکایی برای حفاظت از تروریست‌های پ.ک.ک در شمال عراق، در حال ساخت 5 پایگاه برای آنها هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،منابع محلی از آغاز کار ساخت پنج پایگاه نظامی برای گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) توسط نیروهای آمریکایی در منطقه «سنجار» واقع در عراق خبر می‌دهند.

روزنامه «ینی شفق» در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع محلی نوشت که نظامیان آمریکایی برای اطمینان حاصل کردن از بقای شبه‌نظامیان گروهک پ.ک.ک در مناطق شمالی عراق، ساخت پنج پایگاه برای آنها را به صورت همزمان در سنجار آغاز کرده است.

بر این اساس، درپی عملیات نظامی برون مرزی ارتش ترکیه در کوهستان قندیل در شمال عراق و ضرباتی که به پایگاه‌های پ.ک.ک وارد آمد، شبه‌نظامیان این گروهک به مناطق غربی‌تر از جمله سنجار در نزدیکی مرز عراق-ترکیه گریختند.

نیروهای ترکیه توانستند در مدت 5 ماهی که از آغاز مداخله نظامی زمینی در شمال عراق می گذرد، ارتباط پ.ک.ک با خط «یوک‌سِکووآ، شمدانان و چوکورجه» را که معروف به منطقه زاگرس در عراق است، به طور کامل قطع کنند.

ارتش ترکیه با نفوذ 40 کیلومتری به شمال عراق در نزدیکی مرز ایران، بیش از 48 پایگاه تروریستی متعلق به پ.ک.ک را نابود کرد. درپی این عملیات، تعداد کمی از پایگاه‌های پ.ک.ک در قندیل باقی‌مانده که نیروی هوایی ترکیه برای نابودی آنها، بر شدت حملات خود افزوده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تاریخ 21 خرداد با تشبیه کوهستان قندیل به «بزرگترین باتلاق تروریست‌ها» که تهدیدی برای امنیت ملی آنکارا است، آغاز عملیات ضد تروریستی در شمال عراق را اعلام کرد.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. طبق آمار دولتی، تا کنون بیش از 40 هزار نفر در جریان عملیات‌های پ.ک.ک جان خود را از دست داده‌اند.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه و عراق از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند. همین مسئله باعث ایجاد تنش‌هایی بین ترکیه و آمریکا شده است.

نیروی هوایی ترکیه از جولای 2015 و درپی شکسته شدن توافق آتش‌بس موقت بین آنکارا و پ.ک.ک، مواضع این گروه در شمال منطقه کردستان عراق و کوهستان قندیل را به تناوب بمباران کرده است

نظر شما