شناسهٔ خبر: 29309146 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آیا لبنان، ایران را تحریم کرده است؟!

شرکت‌های توزیع سوخت در لبنان وابسته به بخش خصوصی هستند و بعضاً شعبه شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی نفتی مثل توتال و شل و ... به شمار می‌آیند. به همین دلیل لزوماً تابع دولت نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حمید قزوینی خبرنگار و فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

خبر عدم فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه بیروت انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی فارسی زبان و گروه‌ها و دیگر فضاهای مجازی داشته است.


اینکه چرا اخبار منفی تا این اندازه بازتاب دارد و افرادی بدون کمترین اطلاعات پیرامون آن به اظهار نظر و موضع‌گیری می‌پردازند، معضلی است که همه بخش‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی را در بر گرفته و با وجود بالا رفتن سطح سواد عمومی، ظاهراً به این زودی رفع نمی‌شود.


به هر حال در باره این خبر چند نکته حائز توجه است:


1-  شرکت‌های توزیع سوخت در لبنان وابسته به بخش خصوصی هستند و بعضاً شعبه شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی نفتی مثل توتال و شل و ... به شمار می‌آیند. به همین دلیل لزوماً تابع دولت نیستند.


2-  با آنکه نخست وزیر و بخشی از دولت، اساساً همسو با آمریکا و عربستان سعودی هستند اما دولت لبنان تاکنون هیچ موضع رسمی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نداشته به اضافه اینکه جریان حامی ایران در دولت لبنان اجازه چنین موضعی هم به دولت لبنان نخواهد داد.


3-  در سال‌های گذشته همواره برخی شرکت‌ها و افراد لبنانی که در دور زدن تحریم‌ها با ایران همکاری داشته‌اند در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند و فعالیت‌های آن‌ها با سایر کشورها و حتی در داخل لبنان هم با مشکل مواجه شده است. این روند همچنان ادامه دارد و همواره در فهرست‌های منتشر شده از سوی آمریکا می‌توان اینگونه شرکت‌ها و افراد را دید.


4-  بسیاری از شرکت‌ها با اعلام اینکه از تحریم‌ها تبعیت می‌کنند، خود را از دایره فشار و حساسیت آمریکا خارج کرده و همکاری خود را به صورت غیر مستقیم، غیر رسمی و غیر علنی ادامه می‌دهند.


5-  شرکت‌های هواپیمایی چند روز پیش از شروع تحریم‌ها اعلام کردند که مشکلی برای تامین سوخت ندارند، یعنی خود را برای چنین وضعیتی آماده کرده بودند.


6-  اگر شرکت‌های هواپیمایی و سایر شرکت‌ها فکری برای حل مشکل نکرده‌اند، ناشی از ضعف و بی مسئولیتی آنان است. چون همه مسئولان مربوطه در داخل کشور از این موضوع مطلع بودند و باید از قبل برای آن چاره اندیشی می‌کردند.

نظر شما