شناسهٔ خبر: 29308309 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از قعر توسعه تا صدر ارتباطات

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - ياسوج-ايرنا-در سالهاي 85 تا 89 که بحث واگذاري شرکتهاي تابعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح شد يکي از مهمترين دغدغه هاي مخالفان اين واگذاري، ترس از تغيير نگاه شرکت مخابرات ايران به توسعه زيرساختهاي ارتباطي-اطلاعاتي در مناطق محروم بود.

به گزارش ايرنا،در واقع مخالفان و منتقدان خصوصي سازي بر اين باور بودند ارتباطات و فناوري اطلاعات به مانند کالايي لوکس است که مورد اقبال مردم مناطق محروم قرار نخواهد گرفت و در نتيجه به لحاظ اقتصادي اين مناطق سود ده نخواهند بود و به همين دليل هم شرکت مخابرات پس از خصوصي سازي، رغبت و تمايلي براي سرمايه گذاري در اين مناطق زيان ده از خود نشان نخواهد داد.
اما حالا حدود 9 سالي از خصوصي سازي مخابرات مي گذرد و کهگيلويه وبويراحمد که در آن زمان در صدر ليست مناطق ضررده مخابرات بود حالا شرکتي سود ده شده است.
بر خلاف آن تصور اوليه مردمان اين ديار با روي باز به استقبال فناوري هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي رفتند آنچنان که مديرعامل شرکت مخابرات کهگيلويه و بويراحمد مي گويد اين استان براي مخابرات ضررده نبوده و نيست اما گاهي سوءمديريت ها باعث محروميت آن شده است.
افتخاري بر اين باور است شرکت مخابرات نگاه يکساني به توسعه زيرساختهاي ارتباطي و خدمت رساني به همه مناطق کشور دارد و در سوي ديگر نگاه وزير جوان ارتباطات مبني بر بهبود و توسعه اينترنت پر سرعت روستايي و استفاده از امکانات موجود براي همه اپراتورها، در اين رشد ارتباطي بي تاثير نيست.
براي اينکه بدانيم در ارتباطات ، استان کهگيلويه وبويراحمد چه جايگاهي دارد از افتخاري مديرعامل شرکت مخابرات استان دعوت کرديم به مرکز ايرنا در ياسوج بيايد تا چهره به چهره با او به گفت و گو بنشينيم. خواندن اين گفت و گو را با ما همراه شويد.
**از بخش جذاب ارتباطات شروع مي کنيم. آمار دقيقي از ضريب نفوذ اينترنت در استان داريم؟
بر اساس آمارهاي اداره فناوري اطلاعات4 سال پيش در شاخص ضريب نفوذ اينترنت در بين مردم، جز رده هاي 28 به بعد کشور بوديم اما حالا در رده هاي 15 و بالاتر کشور هستيم.اما کهگيلويه وبويراحمد بعد از تهران و خوزستان سومين استان کشور در مصرف اينترنت است.
**پس ضريب نفوذ اينترنت در استان به نسبت گذشته بالا رفته است؟
آمار دقيقي از ضريب نفوذ اينترنت در استان نداريم زيرا شرکت مخابرات هم مانند ساير اپراتورهاي خصوصي است اما ضريب نفوذ اينترنت همراه در استان 125درصد است که با اين حساب بايد ضريب نفوذ اينترنت بيش از 50 درصد باشد و اگر به اين آمار سه اپراتور و شرکتهاي FCP رانيز اضافه کنيم پس ضريب نفوذ اينترنت در استان خيلي بيشتر از اين مي شود.
**آيا از نظر شرکت مخابرات ايران ما همان استان ضررده 10 سال پيش هستيم؟
اول اينکه اين استان ضررده نبوده و نيست.اما گاهي سومديريت ها باعث محروميت آن شده است. مخابرات هم با اينکه شرکتي خصوصي است که از دولت خدمتي دريافت نمي کند و از محل درآمد، خود را توسعه مي دهد، اما نگاه يکساني به توسعه زيرساختهاي ارتباطي و اطلاعاتي در همه مناطق کشور دارد.
ضمن آنکه کهگيلويه وبويراحمدي ها در سبد خانوار هزينه نسبتا بالايي براي ارتباطات در نظر مي گيرند.هم اينترنت و هم مکالمه زيادي استفاده مي کنند.ازبعد اينترنت مصرفي بعد از تهران و خوزستان سومين استان کشور هستند.
از لحاظ درآمد تلفن همراه استان پس از بندرعباس و بوشهر سومين RPO کشور را دارد.يعني مشترکان اين استان در پرداخت پول شارژ ماهانه تلفن همراه در جايگاه سوم کشور قرار دارند.به عنوان مثال اگر مشترکي در بندرعباس 15 هزارتومان در ماه صحبت مي کند در بوشهر 14 هزار و در استان ما 13 هزار تومان است و ساير استانها بعد از ما قرار مي گيرند.
البته با اينکه در تلفن همراه جز استانهاي خوب هستيم اما بخش هاي کم درآمدي هم داريم مثلا در تلفن ثابت جز استان هاي ضعيف کشورهستيم.
**براي شرکت مخابرات ايجاد زيرساختهاي کدام نوع شبکه مقرون به صرفه تر است؟
ايجاد زيرساختهاي همراه راحت تر از تلفن ثابت است زيرا تلفن ثابت به شبکه کابل نياز دارد. که صعب العبوري هزينه هاي بالاتري براي ما ايجاد مي کند. نسبت به درصد کوهستاني و صعب العبوري نياز به ايجاد سايتهاي بيشتري داريم.بيشتر هم مورد سرقت قرار مي گيرند.
اما فيبر نوري با اينکه هزينه هاي زيرساختي يکساني با شبکه کابلي دارد اما توسعه آن براي مخابرات مناسب تر است. امتيازي که دارد سرعت بسياربالا و با کيفيت آن است در بستر کابلي حداکثر تا 2 مگ اما روي فيبر تا 300 مگ مي توانيم به راحتي استفاده کنيم. اگر با قطعي هم روبرو شود سرعت رفع خرابي آن به نسبت بالاتر از کابل است. مساله سرقت هم در ميان نيست.
تلفن ثابت ابزار خوب ارتباطي است و ADSL خانگي هم روي همين بسترواگذار مي شود که هم در تماس و هم در اينترنت سرعت خوب و هزينه کمتري براي مشترکان دارد.
با اين حال نمي توان منکر اين شد که تلفن همراه يک بانک اطلاعاتي است و اين مهمترين دليل اقبال مردم به تلفن همراه است
**ايجاد زيرساختها براي شرکت مخابرات در اين استان چه تفاوتي با ساير نقاط کشور دارد؟
مهمترين مانع توسعه زيرساختهاي مخابراتي در استان ما صعب العبوري است. نسبت به استانهاي همجوار هزينه هايمان درصدي بيشتر است. حتي هزينه نگهداري هم براي ما بيشتر ونگهداري هم سخت تر است و گاها رفع قطع ارتباطات به دليل همين صعب العبوري مدت زمان بيشتري لازم دارد.
پوشش سايتها بايد ديد مستقيم داشته باشد عمدتا بر مبناي بافت آن منطقه ارتفاع دکل را در نظر مي گيريم. تا شعاع 5 تا 10 کيلومتر هر روستايي که در ديد آنتن باشد مي تواند از دکل ارتباط بگيرد. براي برقراري ارتباطاتي يا بايد ديد راديويي داشته باشيم که در مناطق روستايي خود به خود به دليل کوهستاني بودن اين ديد محدود مي شود و يا بايد فيبر نوري داشته باشيم تا شبکه انتقال برقرار شود.که بسياري از مناطق ما هنوز به شبکه فيبر وصل نيستند و گاها با مشکلات و تعارضات بين دستگاهي هم روبرو مي شويم.
بحث لاوصولي را نيز داريم. اگر مردم در موعد مقرر بدهي هاي خود را بدهند همان بدهي مي تواند به زيرساخت براي نسل آينده خودمان تبديل شود.
**اين دشواريها چقدر روي توجه و سرمايه گذاري شرکت مخابرات در مناطق سخت گذر تاثير گذاشته است؟
براي شرکت مخابرات ايران اين منطقه با ساير مناطق کشورفرقي ندارد .هر نوع تکنولوژي در پايتخت ايجاد مي شود همان را در استان هاي محروم و اين استان ايجاد مي کند.شما ببينيد با همه موانع پيش رو، اما آنتن دهي جاده هاي ما خيلي نسبت به گذشته متفاوت است. در بحث اينترنت ما بحث اينترنت مناطق روستايي و شهري را داريم که هر کجا شبکه کابل داريم اينترنت هم داريم و هرکجا شبکه کابل نداريم و تحت پوشش همراه اول هستيم حداقل اينترنت (2G) داريم.
بالاي 95 درصد پوشش ارتباطي داريم يعني 95 درصد جمعيتمان تحت پوشش تلفن همراه و GSM روستايي هستند.
بستر ارتباطي انتقال در سطح استان از طريق فيبر نوري تامين مي شود و بيش از 1200 کيلومتر فيبر داريم که هم در مناطق روستايي و هم شهري رفته است.
همه شهرها فيبر دارند و بيش از 90 درصد ادارات و شرکتها نيز به شبکه فيبر وصل هستند که 172 کيلومتر از اين بستر در مناطق روستايي قرار دارد.ضمن آنکه نقاط دورافتاده اي داريم که از طريق فيبر ارتباط دارد.
پس بسترهاي مناسبي در اين استان داريم اينها زيرساختهاي اساسي براي مردمي محسوب مي شود که هم به لحاظ ضريب هوشي و هم سطح سواد در سطح بالايي قرار دارند.عملا خدماتي که در اين استان ارايه مي شود همان خدماتي است که در کشور ارايه مي شود. اگر در تهران اتصال فيبر به منازل انجام مي شود اينجا هم هست. اما گاهي موانع فرهنگ ما اين اجازه را نمي دهد که از اين بستر استفاده کنيم.
**آيا تجهيزات مخابراتي که در استان نصب شده امکان ارتقا دارند و به طور کل عزمي براي ارتقا آنها وجود دارد؟
تمامي شهرهاي استان هم از طريق همراه اول و هم شبکه ADSL خدمات (4G) استفاده مي کنند.شرکت مخابرات طبق تعهدات پروانه اي مناطق شهري را با هزينه خود ارتقا مي دهد ومناطق روستايي و محروم هم در قالب خدمات اجباري دولت به مناطق کمتر توسعه يافته(USO) ارتقا مي يابند.همين بستري که در سطح استان است با مبلغي هزينه از طرف دولت به راحتي قابليت پشتيباني از خدمات 4G را هم دارد.
البته دولت اين موضوع را به صورت جدي در برنامه هاي خود دارد و وزير ارتباطات همه تلاش خود را روي اين موضوع گذاشته که با همکاري اپراتورها نسبت به توسعه اينترنت مناطق روستايي اقدام کند.
**سرقت کابلها و ترانس ها يکي از چالش هاي پيش روي توسعه اين شبکه در سراسر کشور است .آماري داريدکه سارقان چه ميزان خسارت به شبکه کابلي وارد کرده اند؟
متاسفانه سرقتهايي که در شبکه هاي همراه مي شود خيلي براي ما دردسر ساز مي شود و بيش از80 ميليارد ريال خسارت به ما وارد کرده است.با خسارتهاي ناشي از سرقتها به راحتي مي توانيم در سطح استان بين همه شهرهايمان فيبرنوري بکشيم.
اين سرقتها هم به اداره برق و هم شرکت مخابرات خسارت وارد مي کند اما هزينه اي که براي مخابرات دارد بيشتر از اداره برق است. کابل هاي برق را وقتي به سرقت مي برند يک سايت از کار مي افتد اما قطع کابل مخابرات پنج هزار نفر را از خدمات ارتباطي بي بهره مي کند. اين موضوع نياز به فرهنگ سازي دارد .شبکه مسي لازمه برقراري ارتباط براي منازل است و سرقتها ظلم به افراد تحت پوشش يک سايت است.
**شما بر اين باور هستيد که استانهايي با شرايط ما هر چند در ساير زيرساختها عقب ماندند اما در ارتباطات شرايط خوبي دارند؟
بله خوشبختانه در زيرساختهاي ارتباطي نه تنهاعقب نمانديم که در اين چند سال حرکت هاي خوبي انجام شده شبکه اي بروز با ظرفيت انتقال خوب داريم.
در هر نقطه اي از استان و شهرها هر مقدار پهناي باند مي توانيم در اختيار مردم قرار دهيم.با همين شبکه انتقال حتي مي توانيم در سطح جاده ها در حد 1 گيگ اينترنت هم ارايه بدهيم.
در چند سالي که گذشته شبکه انتقال و شبکه ديتاي قوي داريم .شبکه فيبري موازي هم بين شهرها وجود داد که با اجراي پروژه باقيمانده ،شبکه اي خوب در سطح استان خواهيم داشت که اگر يک مسير قطع شود از مسير ديگر ارتباط برقرار مي شود و هيچ وقت مشتري قطعي را احساس نمي کند.
در گذشته وقتي ارتباطي قطع مي شد گاها نصف روز مردم با مشکل مواجه بودند اما حالا ترميم ارتباطات با اينکه همان مدت زمان را مي برد اما مشتري متوجه آن نمي شود. در بعضي از نقاط شهر حتي آمادگي واگذاري فيبر به منازل را نيز داريم.
استان کهگيلويه و بويراحمد که پيش از انقلاب از محروم ترين استان هاي کشور در زمينه خدمات مخابراتي و ارتباطي بود اکنون داراي زيرساخت هاي مناسبي است آنچنان که در برخي شاخص ها در کشور هم رکورددار است.
در حال حاضر ضريب نفوذ تلفن ثابت در استان حدود 21 درصد است.تعداد مشترکان تلفن ثابت و GSM حدود 187 هزار و 820 شماره است.
ضريب نفوذ اينترنت نيز 125 درصد و تعداد کل مشترکان تلفن همراه در استان 896هزار و 912 شماره است.
تعداد سايت هاي BTS تلفن همراه در استان 286 مورد است که از اين تعداد 198 سايت خدمات 4Gبه مشترکان ارايه مي دهند.
گفت و گو از فاطمه رشيدي
1662
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما