شناسهٔ خبر: 29297242 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نیمار و پدرش باز هم دردسر درست کردند

رسوایی مالی در پاریس

از زمان پیوستن نیمار به باشگاه پاری‌سن‌ژرمن فرانسه بیش از 15 ماه می‌گذرد و اکنون این مرد رکوردشکن دردسری بزرگ برای مالکان قطری و مقامات فرانسوی باشگاه خود درست کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، افشای اسنادی علیه باشگاه پاری‌سن‌ژرمن فرانسه و نیمار بار دیگر سوژه رسانه‌های اروپایی شد. در واقع پاریس تصور نمی‌کرد اطلاعات محرمانه درباره فرار مالیاتی و پولشویی به این راحتی افشا شده و لو برود. این افشاگری البته در سایه کارهای اشتباه و بی‌توجهی نیمار و پدرش صورت گرفت و ضربه سهمگینی به باشگاه اول پاریس زد.

از زمان پیوستن نیمار به باشگاه پاری‌سن‌ژرمن فرانسه بیش از 15 ماه می‌گذرد و اکنون این مرد رکوردشکن دردسری بزرگ برای مالکان قطری و مقامات فرانسوی باشگاه خود درست کرده است. از طرفی بسیاری از کارشناسان و نزدیکان باشگاه پاری‌سن‌ژرمن معتقدند که این افشاگری اطلاعات بسیار مشکوک است و نیمار که به تازگی بارها دم از علاقه قلبی خود برای بازگشت به بارسلونا زده، عامدانه این اطلاعات محرمانه را در اختیار ویکی‌لیکس در شاخه فوتبال لیکس گذاشته است.

شب گذشته بود که نشریه «اکیپ» فرانسه نوشت: «پس از گذشت 15 ماه از انتقال رکوردشکن ستاره برزیلی به پاریس، همچنان ابعاد جدیدی از این انتقال افشا می‌شود. فوتبال لیکس که این روزها دست به افشاگری گسترده‌ای از فساد در فوتبال زده، در جدیدترین ادعای خود بازهم پاری‌سن‌ژرمن و البته نیمار را هدف قرارداده است.»

در گزارش مبسوط نشریه «مارکا» نیز آمده است: «یک فرار مالیاتی کاملا برنامه‌ریزی شده و حرفه‌ای توسط ویکی‌ لیکس منتشر شده که نشان از نقش انکار‌ناپذیر زهاوی، پدر نیمار و خود نیمار دارد و اتهام پولشویی و فرار مالیاتی در این میان قطعی و اثبات شده است.»

«مارکا» در ادامه گزارش خود آورده است: « «فوتبال لیکس» اسناد و مدارکی دارد که نشان می‌دهد مالکان قطری باشگاه و چند مقام فرانسوی که به استخدام قطری‌ها درآمده‌اند و البته در فضای جام‌جهانی 2022 قطر نیز وارد برخی مناقصه‌های مشکوک هم شده‌اند از این طریق دست به فرار مالیاتی گسترده زده و زیر سایه قرارداد پر سروصدای نیمار حداقل 30 مورد قرارداد کوچک‌تر منعقد شده که اصولا گزارش نشده و رقم مالیاتی آنها حداقل 80 میلیون یورو عنوان شده است.»

در ادامه این افشاگری آمده است که طبق آن، طرف مرتبط با رسانه‌ها مدعی است انتقال نجومی و رکوردشکن نیمار از بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن بیش از رقم فسخ قرارداد او به میزان 222 میلیون یورو هزینه دربرداشته است. در واقع اصل اتهام جاری و مورد بحث رسانه‌ها این است که پاری‌سن‌ژرمن علاوه‌بر مبلغ مذکور مجموعا 21میلیون و400 هزار یورو به مدیر برنامه‌های نیمار و واسطه این انتقال؛ یعنی پدر نیمار و پینیزهاوی، به‌عنوان حق کمیسیون پرداخت کرده است و در گزارش مالی ارسالی این باشگاه به اداره مالیات و یوفا خبری از این پرداخت‌ها نیست و این برای یوفا به‌شدت مجرمانه و خلافی انکار‌ناپذیر است.

از طرفی، به میزان حدود هشت میلیون یورو به‌عنوان حق رشد به باشگاه مبدا؛ یعنی باشگاه دوران نوجوانی نیمار، سانتوس برزیل رسیده است. این موضوع می‌تواند برای طرف برزیلی هم دردسرساز باشد چراکه نیمار به سانتوس قول داده بود هیچ سند و مدرکی از این پرداخت فاش نشود تا سانتوس هم مجبور به پرداخت مالیات به فدراسیون فوتبال برزیل و اداره مالیات این کشور نشود. بنابراین هزینه انتقال نیمار به فرانسه به 252میلیون یورو می‌رسد و این یعنی 30میلیون یورو بیش از آنچه ازسوی پاری‌سن‌ژرمن اعلام شده است.

در این میان همکاری Der Spiegel با طرف افشاگر روسی – لهستانی نیز شایان توجه است، نشریه آلمانی بر این باور است که نیمار مدت‌هاست با همکاری پدر خود، دست به پولشویی می‌زند و بارها به خاطر شهرت و رشوه به دستگاه‌های اجرایی از زیر بار مسئولیت سنگین این موضوع فرار کرده است. در واقع بارسلونا نیز می‌تواند شاکی جدی نیمار در این پرونده باشد و معلوم نیست باشگاه بعدی که قرار است قربانی ندانم‌کاری‌ها و دردسرهای نیمار و پدرش باشد، چه نام دارد.  اگر نیمار به هر دلیلی و با هر روشی پاریس را ترک کند و به‌عنوان مثال برای رفتن به مقصد خود بارسلونا، خاک فرانسه را ترک گوید، این پرونده فساد مالی نیز مثل چندین پرونده قبلی مسکوت مانده و شامل مرور زمان می‌شود.

 

* مترجم : بابک سرانی‌آذر

نظر شما