شناسهٔ خبر: 29283712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مراسم سالروز پایان جنگ جهانی اول در فرانسه برگزار شد

حمله توئیتری ترامپ به مکرون

صاحب‌خبر -

رئیس جمهوری آمریکا با عصبانیت به فرانسه سفر کرده است. «دونالد ترامپ» که به منظور شرکت در مراسم سالروز پایان جنگ جهانی اول به فرانسه سفر کرده بلافاصله پس از ورود به این کشور سخنانی که «امانوئل مکرون»، همتای فرانسوی‌اش در مورد لزوم تشکیل یک ارتش اروپایی در مقابله با آمریکا، روسیه و چین گفته را توهین دانست. ترامپ در توییتر به این مسئله واکنش نشان داد و این که مکرون آمریکا را در زمره دشمنان اروپا تلقی کرده است را بسیار توهین‌آمیز عنوان کرد. 
مکرون پیش از این در گفت‌وگو با رادیو اروپا یک خواستار تأسیس این ارتش شده و گفته است: «ما باید از خودمان در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده آمریکا دفاع کنیم.» ترامپ همچنین ناتو را نیز مورد حمله دیگری قرار داد و مدعی شد که ائتلاف ارتش اروپا به اندازه کافی سهم خود در دفاع مشترک را نمی‌پردازد.
پیشنهاد مکرون برای تشکیل ارتش اروپایی هم‌راستا با سایر تلاش‌های او به منظور یکپارچه‌تر شدن اروپا ارزیابی می‌شود. او حدود یک هفته دیگر به دعوت «فرانک‌والتر اشتاین‌مایر»، رئیس‌جمهوری آلمان به این کشور می‌رود و در مورد پایان جنگ جهانی اول در مجلس این کشور سخنرانی خواهد کرد.
اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از زمان شروع ریاست جمهوری ترامپ بر سر تأمین مالی سازمان دفاعی ناتو با یکدیگر مشاجره دارند. ترامپ اروپایی‌ها را به پرداخت سهمی ناچیز به این پیمان نظامی متهم کرده است.
«دونالد ترامپ» همچنین در جریان سفرش به پاریس اظهار کرد که آمریکا خواهان یک اروپای قدرتمند بوده و خواهان کمک به همپیمانش است، اما اروپا باید در تقسیم بار مسئولیت‌های دفاعی منصف باشد.
به گزارش رویترز ترامپ، بعد از آن که از سوی مکرون، مورد استقبال قرار گرفت، گفت: «ما یک اروپای قدرتمند  می‌خواهیم، این برای ما خیلی مهم است و چیزی که هر دو طرف ما خواهانش هستیم این است که به بهترین راه و و به شیوه‌ای موثرتر این اتفاق بیفتد.»
رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره منظوری که از توئیتش با مضمون توهین آمیز بودن اظهار نظر مکرون در خصوص کاهش اتکای اروپا به آمریکا در زمینه امنیت داشته گفت: ما خواهان کمک به اروپا هستیم اما این باید منصفانه باشد. در حال حاضر کشیدن بار مسئولیت عمدتا به دوش آمریکا است.
در همین حال امانوئل مکرون نیز اظهار کرد، اروپا باید پذیرای مسئولیت بیشتری در زمینه دفاع از خود باشد و او با صحبت ترامپ مبنی بر بیشتر شدن بار مسئولیت اروپا در ناتو موافق است. مکرون در صحبت‌هایی در آستانه مذاکراتش در کاخ الیزه با دونالد ترامپ گفت: من به صراحت پیشنهادهای مطرح شده در زمینه قابلیت‌های دفاعی راهبردی اروپا و لزوم این که اروپا توانایی پذیرش مسئولیت مشترک بیشتر در بطن ناتو را پیدا کند مطرح 
خواهم کرد.
به گزارش ایرنا مکرون روز پنجشنبه در اظهاراتی که روزنامه انگلیسی اکسپرس آن را تکان دهنده توصیف کرد، گفت: «به پروژه اروپای مستقل و قدرتمند باور دارد. اگر ارتش واقعی در اروپا نداشته باشیم نمی‌توانیم از کشورهای اروپا حفاظت کنیم.
اعضای ناتو به جز فرانسه و بریتانیا، از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون عمدتا به قدرت آمریکا برای حفاظت از آنها در مقابل تهدیدها متکی بوده‌اند. مکرون گفته است افزایش خصومت روسیه مهمترین دلیل طرح تشکیل نیروهای دفاعی اروپا است.
«مارگاریتس شیناس» سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا در واکنش به اظهارات مکرون خاطرنشان کرد که پروژه جدید اتحادیه اروپا برای همکاری در زمینه تحقیقات و خرید تجهیزات دفاعی تاکنون وجود دارد.
اما «نایجل فاراژ» سیاستمدار جنجالی بریتانیا و رهبر پیشین حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر یوکیپ با خشم به ایده تشکیل ارتش اروپا پاسخ داد و گفت: افرادی همچون مکرون با طرح چنین پیشنهادهایی واقعا نگرانم می‌کنند. من فکر می‌کنم ارتش اروپا بسیار بسیار خطرناک است. 
قوت گرفتن پیشنهاد مکرون 
کمیسیون اروپا به دنبال درخواست رئیس جمهوری فرانسه درباره شکل گیری ارتشی واقعی در اروپا به منظور کاهش وابستگی به آمریکا، اعلام کرد که احتمالا ارتش اتحادیه اروپا تشکیل می شود. «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا که از حامیان قدیمی این ارتش است، سال گذشته گفته بود که تمکین از ناتو دیگر نمی‌تواند بهانه قانع کننده علیه تلاش‌های مشترک دفاعی دراروپا باشد.
مکرون از زمان روی کار آمدن در مه 2017، خواستار همکاری دفاعی نزدیک تر بین متحدان اروپایی شده است. اما تاکنون موفقیت چندانی بدست نیاورده است زیرا برخی از کشورهای عضو ناتو خود را از آن کنار کشیده‌اند. تعداد معدودی از رهبران اروپا به اندازه مکرون در انتقاد از ترامپ با صراحت لهجه سخن گفته‌اند. 

برچسب‌ها:

نظر شما