شناسهٔ خبر: 29279596 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

الاخبار : بحريني‌ها با عادي‌سازي روابط با اسرائيل مخالف هستند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مخالفت مردم بحرين با تلاش هاي رژيم آل خليفه براي عادي سازي روابط با اسرائيل و تقويت روابط عادي با اين رژيم در حال افزايش است.
پايگاه روزنامه لبناني «الاخبار» در گزارشي نوشت: در بحرين، مخالفت ها با عادي سازي روابط با رژيم اسرائيل همچنان ادامه دارد و انتظار مي رود که تظاهرات گسترده تري در اعتراض به عادي سازي روابط با اين رژيم برگزار شود.
همچنين گروه هاي و شخصيت هاي مخالف رژيم آل خليفه در بحرين با صدور بيانيه هايي «خيانت بزرگ عادي سازي روابط با اسرائيل» را محکوم کردند و درباره رويکرد رژيم آل خليفه در تحميل نظر و خواسته خود بر مردم بحرين هشدار داده اند.
همزمان با اين وضعيت، انتشار گزارش هايي درباره سفر برخي مسئولان اسرائيلي به بحرين، فعاليت هاي مردمي در اعتراض به عادي سازي روابط با اسرائيل رو به افزايش است و آخرين نمونه آن، دعوت رسمي از «الي کوهن» وزير اقتصاد وصنعت اسرائيل براي سفر به بحرين براي حضور در نشست اقتصادي است که قرار است اوايل سال آتي در منامه (پايتخت بحرين) برگزار شود.
خيابان هاي منامه، الدراز و الهمله، در چند روز گذشته، صحنه برگزاري تظاهرات بحريني ها بود و مردم اين کشور خشم خود را از اقدامات رژيم آل خليفه در مسير تقويت روابط طبيعي با اسرائيل به نمايش گذاشتند.
همزمان با برگزاري اين تظاهرات، هيات علماي بحرين، خواهان حضور مردم در ميادين در روز جمعه آتي با هدف محکوميت عادي سازي با رژيم صهيونيستي شدند.
هيات علماي بحرين از مردم خواست به اين دعوت مشروع و ملي لبيک گويند تا اين فرياد را به گوش رژيم ديکتاتوري آل خليفه برسانند و گامي درجهت توقف تلاش هاي اين رژيم در جهت خيانت بزرگ به ملت بحرين بردارند.
هيات علماي بحرين همچنين تاکيد کرد: عادي سازي مساله اي است که به هيچ نمي توان در برابر آن سکوت کرد.
اين گروه بحريني از تظاهرکنندگان خواست که شعارهاي مرگ بر اسرائيل و مرگ بر خيانتکاران مزدور سر دهند.
همچنين جمعيت اسلامي وفاق ملي بحرين نيز که شيخ «علي سلمان» دبير کل آن چند روز پيش از سوي دستگاه قضائي رژيم آل خليفه به حبس ابد محکوم شد، اعلام کرد: عادي سازي روابط با اسرائيل، خيانتي بزرگ است.
جمعيت اسلامي وفاق ملي بحرين در بيانيه اي اعلام کرد: گزارش هاي مطبوعاتي مبني بر دعوت از «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل براي سفر به بحرين، وضعيت هشدار را تشديد و ما را با چالشي مهم و خطرناک مواجه مي کند.
جمعيت وفاق ملي همچنين اعلام کرد تغيير در سياست رسمي بحرين، همه ارزش ها، پيمان ها و تعهدات انساني و اسلامي ملت بحرين را در قبال موضوع قدس و فلسطين اشغالي ناديده مي گيرد.
جمعيت الوفاق همچنين اعلام کرد، همه طرح ها در ارتباط با عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي چه در زمينه اقتصادي و چه ورزشي و چه تجاري و در هر شکل و قالبي، مردود و محکوم است.
همچنين ائتلاف موسوم به ائتلاف 14 فوريه، اقدامات مربوط به عادي سازي با رژيم صهيونيستي را مردود توصيف کرد و گفت که اين اقدامات، جنايتي تحريک آميز و درد آور براي ملت بحرين است و درچارچوب سياست فرار به جلو از بيم موضع مردمي قرار دارد.
ائتلاف 14 فوريه تاکيد کرد: صهيونيست ها هرگز موفق نخواهند شد که حکام آل خليفه را از بحران هاي داخلي نجات دهند.
دراين حال، جريان اسلامي الوفاء نيز اعلام کرد: صهيونيست ها، فضايي امن را در بحرين پيدا نخواهند کرد.
رژيم آل خليفه از جمله رژيم هاي حاکم در منطقه خليج فارس است که علاقه زيادي به عادي سازي روابط با اسرائيل دارد و اقدامات اخير اين رژيم در راستاي تشديد بي سابقه تلاش ها در نزديک شدن به تل آويو با هدف زمينه چيني براي اعلام برقراري روابط با اين رژيم به شمار مي رود.
«حمد بن عيسى آل خليفه» شاه بحرين و ديگر مسئولان اين کشور بارها تمايل خود براي گشايش بيشتر در روابط با رژيم اشغالگر اسرائيل را ابراز داشته اند، به ويژه اينکه،
باي اين عادي سازي چراغ سبز نشان داده و در بسياري از مناسبت هاي مرتبط با عادي سازي در اين کشور مشارکت کرده اند.
چند روز پيش، «خالد بن احمد» وزير امور خارجه بحرين، از اظهارات نخست وزير اسرائيل درباره اهميت عربستان در حفظ ثبات منطقه تمجيد کرد.
تلاش ها براي عادي سازي روابط ميان منامه و تل آويو به بيش از يک دهه باز مي گردد.
بحرين در سال 2005، توافقي تجاري را با واشنگتن امضا کرد که به موجب آن، از تحريم هاي تجاري عربي عليه اسرائيل خارج شد.
در سال 2007، وزير امور خارجه بحرين، درخواستي مبني بر عادي سازي روابط از سوي « تزيپي ليوني» وزير خارجه وقت اسرائيل دريافت کرد.
به نوشته نشريه انگليسي تايمز، در سال 2017، شاه بحرين خواهان پايان يافتن تحريم اسرائيل از سوي کشورهاي عربي شد.
در پايان همان سال، هياتي 24 نفره از بحرين از اعضاي جمعيت موسوم به «اين بحرين است» در راستاي اجراي تصميم پايان دادن به اين تحريم به اسرائيل سفر کرد، اين سفر با اعلام قدس به عنوان پايتخت اسرائيل از سوي دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا همزمان شد.138/110
مترجم: کبري آقايي
کليدواژه بحرين

نظر شما