شناسهٔ خبر: 29267666 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آنکارا یک گذرگاه در مرز مشترک ترکیه و سوریه در منطقه عفرین ایجاد کرد

وزیر بازرگانی ترکیه از افتتاح گذرگاه جدیدی تحت عنوان "شاخه زیتون" در مرز مشترک سوریه و ترکیه در شمال غرب سوریه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی به نقل از روحسار پکجان، وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرد که گذرگاه شاخه زیتون در مرز ترکیه با منطقه عفرین سوریه از هشتم ماه جاری میلادی وارد فاز اجرایی و خدمات‌رسانی شده است.

منطقه کرد نشین عفرین در شمال غرب سوریه در یک جنگ خونین چند ماهه که با وجود مخالفت دولت سوریه رخ داد، به کنترل ارتش ترکیه و شبه نظامیان عرب همپیمان آنکارا افتاد. کردها و فعالان حقوق بشر می‌گویند دولت ترکیه درحال ساکن کردن عرب‌های مخالف دولت سوریه در مناطق کردنشین سوریه در نزدیکی مرز با ترکیه است.

وزیر بازرگانی ترکیه گفت: ما علاوه بر افتتاح گذرگاه‌های جدید به دنبال ادامه سرمایه‌گذاری برای نوسازی گذرگاه‌های خود با سوریه و توسعه عملکرد آنها هستیم.

این گذرگاه در حدود ۱۰ کیلومتری شهر و مرکز منطقه "جندیرس" عفرین واقع شده و در مقابل روستای مرزی "حمام" از توابع منطقه "قوملو" قرار دارد.

از سوی دیگر، "علی مراد علاتپ"، شهردار منطقه "اسن یورت" ترکیه نیز اعلام کرد که هزاران آواره سوری به مناطق شمالی سوریه فرستاده شده‌اند و تمامی سوری‌ها باید در نهایت به شهرهایشان بازگردند.

وی گفت: تا بدین لحظه ۳۶۰۰ آواره سوری به مناطق شمالی سوریه فرستاده شده و ما امروز آماده فرستادن ۱۲۴ آواره دیگر به سوریه هستیم و احتمال داده می‌شود که این عدد در پایان سال جاری میلادی به ۵۵۰۰ آواره برسد.

شهردار اسن یورت افزود: ما در حال برنامه ریزی برای فرستادن ۲۵ هزار آواره به سوریه در سال ۲۰۱۹ هستیم تا این افراد نیز بتوانند در ساخت کشورشان مؤثر و سهیم باشند و مناطقی که ارتش ترکیه در شمال سوریه "پاکسازی" کرده درحال حاضر امن شده‌اند.

این درحالی است که حدود ۳.۵ میلیون آواره در ترکیه به سر می‌برند و ۶۰۰ هزار تن از این افراد در شهر استانبول ساکن هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما