شناسهٔ خبر: 29259660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را با چالش مواجه کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: دموکرات ها با کسب ۲۲۵ کرسی و پیروزی قاطع در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در حالی که ترامپ تلاش بسیار زیادی برای حفظ جایگاه جمهوریخواهان در انتخابات کنگره کرده بود،ادامه ریاست جمهوری وی را با چالش جدی مواجه کردند.
در همین رابطه، انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در حالی که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند با حضور۱۱۳میلیون آمریکایی در پای صندوق های رای برگزار شد که در نهایت دموکرات ها با کسب ۲۲۵ کرسی از مجموع ۴۳۵کرسی ، اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آوردند.جمهوریخواهان نیز توانستند ۱۹۹ کرسی را درانتخابات مجلس نمایندگان آمریکا از آن خود کنند.درهمین حال در مجلس سنا نیز حزب جمهوریخواه با آرای شکننده و با کسب ۵۱ کرسی از ۱۰۰کرسی همچنان اکثریت رادراین مجلس حفظ کرد.
این در حالی است که حزب دموکرات ۴۶ کرسی را در مجلس سنا به دست آورد. در این دوره از انتخابات ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنای آمریکا به رای گذاشته شده بود که جمهوریخواهان برای حفظ برتری خود تنها به کسب هشت کرسی نیاز داشتند، در حالی که دموکرات ها باید به ۲۳ کرسی دست می یافتند.
درچنین شرایطی،دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعلام نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره،در توئیتی نتایج انتخابات سنا را موفقیت فوق العاده خواند و خود را مسئول موفقیت اعضای این حزب دانست.
ترامپ همچنین با انتشار پیامی به نتیجه انتخابات میاندوره ای کنگره این کشور واکنش نشان داد و نوشت: اگر دموکرات ها به فکر تحقیق از ما درباره حیف و میل پول مالیات دهندگان در سطح کاخ سفید هستند آنگاه ما مجبور می شویم که تحقیقات درباره تمامی درز اطلاعات طبقه بندی شده را در سطح سنا در نظر بگیریم و هر دو طرف می توانند این بازی را انجام بدهند .ترامپ همچنین به «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌های آمریکا تبریک گفت و ضمن اعلام حمایت از وی برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا،افزود: آماده همکاری با آنهاست.
سخنگوی کاخ سفید نیز پیروزی جمهوریخواهان بر سنای آمریکا را تبریک گفت و آن را موفقیتی بزرگ برای دونالد ترامپ خواند.
واکنش مقامات
«نانسی پلوسی» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا پیروزی دموکرات ها را تبریک گفت و اعلام کرد :حزب دموکرات با پیروزی در انتخابات مجلس نمایندگان همچون وزنه‌ای در مقابل سیاست‌های دونالد ترامپ عمل خواهد کرد.
«برنی سندرز» نیز که برای سومین بار از ایالت ورمونت به سنای آمریکا راه یافت، در سخنرانی پیروزی خود رئیس‌جمهوری آمریکا را یک دروغگوی بالفطره خواند و گفت: مردم آمریکا با وی مقابله خواهند کرد.از سویی،«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا در واکنش به نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره، به دموکرات های مجلس نمایندگان هشدار داد که باید مراقب مزاحمت های خود برای ترامپ باشند.در این حال،باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:من به تمامی کسانی که روز سه‌شنبه حاضر شده و در دموکراسی کشورمان شرکت کردند، تبریک می‌گویم.
بدون شک موفقیت دموکرات‌ها در باز پس‌گیری کنترل مجلس نمایندگان، چندین فرمانداری و مجلس‌های قانونگذاری ایالتی بیشترین توجه را به خود جلب خواهد کرد.«جو بایدن» معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز گفت: تضمین می‌دهم که در صورت شکست جمهوریخواهان، دونالد ترامپ مشروعیت انتخابات را زیر سوال خواهد برد.«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا هم گفت: نتیجه انتخابات کنگره نشان داد جامعه آمریکا چقدر دچار شکاف است. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هم گفت: با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که دورنمایی در راستای عادی شدن روابط بین مسکو و واشنگتن وجود ندارد.«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز هرگونه تغییر در سیاست دولت ترامپ پس از انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا را توقعی اشتباه دانست.
موضع رسانه ها
شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که ۵۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این انتخابات، مخالف سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور بودند. شبکه خبری ‘سی ان ان’ نیز گزارش داد: نتایج حاصل از این انتخابات بیانگر آن است که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه باید انجام داد و چشم انداز آن را مشخص کرد. «آسوشیتدپرس» هم نوشت: دموکرات ها از قدرت به دست آمده برای اثبات این ادعا که ترامپ از منصب ریاست جمهوری در راستای منافع اقتصادی خود وخانواده اش بهره می گیرد،استفاده می کنند.
در این حال،روزنامه گاردین نوشت: کنترل دموکرات ها بر مجلس نمایندگان سدی در مقابل برنامه های دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور ایجاد خواهد کرد خبرگزاری رویترز نیز گفت:دونالد ترامپ پس از تسخیر مجلس نمایندگان توسط حزب دموکرات با محدودیت هایی روبرو می شود.روزنامه گلوبال تایمز چین هم تصریح کرد:اولین پیروزی بزرگ دموکرات ها پس از هشت سال در انتخابات میاندوره ای و تسلط آنها بر مجلس نمایندگان، اقدامی در به چالش کشیدن ریاست جمهوری ‘دونالد ترامپ’ است.
حاشیه های انتخابات
در انتخابات کنگره آمریکا که روز سه شنبه گذشته برگزار شد، برای نخستین بار دو زن مسلمان به نام های «رشیده طلیب» و «الهان عمر» به ترتیب از ایالت‌های میشیگان و مینه سوتا راهی مجلس نمایندگان آمریکا شدند.همچنین «آنا اسکیمانی» به عنوان نخستین زن ایرانی – آمریکایی در ‘ایالت فلوریدای آمریکا’ به مجلس این ایالت راه پیدا کرد.«یونگ کیم» نخستین زن کره‌ای-‌آمریکایی هم به عنوان نماینده در کنگره ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.
سایر تحولات
رئیس‌جمهوری آمریکا پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص دیدار یا عدم دیدار با پوتین در حاشیه نشست پاریس، سفر به پاریس را لغو کرد. همچنین «دونالد ترامپ»، «جف سشنز» دادستان کل آمریکا را از مقام خود برکنار کرد. جف سشنز نیز در نامه ای خطاب به «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید نوشت: «بنا به درخواست شما، استعفا نامه خود را تحویل می دهم».
تیر اندازی در کالیفرنیا
منابع خبری اعلام کردند که بر اثر تیراندازی در باشگاه شبانه ای در ایالت کالیفرنیا ۱۳ نفر از جمله یک مامور پلیس در این حادثه کشته شدند. در این حال پلیس فرد مهاجم به نام دیوید لانگ را شناسایی کرد. وی سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا و ۲۸ ساله و دچار اختلال استرس پس از آسیب روانی بوده است.

نظر شما