شناسهٔ خبر: 29201364 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدرسه‌ای با ۴۵ دانش آموز در کلاس نمی‌تواند مأمن تربیت باشد/ جنس محتوای یادگیری باید تغییر کند

بطحایی گفت: مدرسه‌ای با ۴۵ دانش آموز در کلاس یا بدون آسفالت حیاط، نمی تواند مأمن تربیت باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آئین رونمایی آیین رونمایی طرح توانمندسازی روانی، اجتماعی دانش آموزان، والدین و کارکنان و نسخه ارتباط یافته سامانه جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش آموزان ( نماد) اظهار کرد: طرح نماد از معدود طرح‌هایی است که همگرایی نهادهای مختلف را برای موضوعات جدید جلب کرده است و اکنون حدود ۱۲ دستگاه کشور برای مواجهه با موضوع مهم اجتماعی گام برداشتند.

وی ادامه داد: مهم ترین ویژگی اقدام جدید این است که سامانه فعالیت‌های پراکنده را همگرا کند و داده‌های مختلفی که در طرح‌ها و سامانه‌های مختلف جمع آوری می‌شود، پشتیبانی شوند.

مزایای همگرایی فعالیت‌ها در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این همگرایی آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت، گفت: توانمندسازی دانش آموزان، خانواده‌ها و معلمان ضرورت دارد چرا که معضل بسیار خطرناکی است که اگر غفلت کنیم با خطر مواجه می شویم.
 
بطحایی تصریح کرد: توانمندسازی آثار مثبت قابل توجه و مهمی دارد و شرط اصلی اجرای هر طرح وجود نیروی انسانی کارآمد است و حرف اصلی همه طرح ها را می‌زند.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با محدودیت‌های فراوانی در حوزه تجهیزات مواجه هستیم،گفت: واحدهای آموزشی که محل اجرای چنین طرح هایی است، با مشکل روبه روست باید بتوانیم نقایص مربوط به تجهیزات را رفع کنیم؛ مدرسه‌ای با ۴۵ دانش آموز در کلاس یا بدون آسفالت حیاط، نمی تواند مأمن تربیت باشد؛ وقتی  گاو وحشی به دانش‌آموز کلاس سوم حمله کرده و او را زخمی می‌کند باید بگویم با که حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود و پله‌های دادگستری ما قطعا از امروز شلوغ‌تر خواهد بود.

بطحایی تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های چندماهه شبکه تعاملی را برای جامعه ذینفعان به جریان انداخته است و اگر متخصصان امر نیازمند گفتگویی در چارچوب با خانواده‌ها باشند، از این بستر بهره می‌گیرند همچنین خانواده‌ها هم می‌توانند حرف‌هایی را با اولیا مدرسه در میان بگذارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه های خوبی در نظر گرفته شده است و به سمتی حرکت می‌کنیم که آموزش و توانمندی برای خانواده ها الزامی است، همانطور که انتظار دارم مدیر و معلم توانمند باشند، خانواده هم به عنوان بال دوم باید توانمندی‌هایی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: مدرسه از محلی برای حوزه‌های شناختی باید به محیطی برای پرورشی و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان تبدیل شود، که انگیزه نیروی انسانی، وجود فضای آموزشی مطلوب ضرورت دارد و بدون آن محقق نیست.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که انباشتی از مطالب و فرمول‌های حافظه محور را به دانش آموزان اجبار می‌کنیم و تاکید داریم دانش آموزان فقط آن را حفظ کنند نه اینکه بیاموزند، کاری پیش نمی‌رود.

مهمترین عامل مقاومت خانواده‌ها هستند

بطحایی تصریح کرد: در برنامه‌های درسی و آموزشی مصرانه می‌گوییم آنچه در مدرسه اتفاق می‌افتد باید یادگیری توام با علاقه باشد اما ایستادگی د ربرابر آسیب های اجتماعی محل افتخار است که البته تغییر رویکرد مقاومت دارد و مهم ترین عامل مقاومت خانواده‌ها هستند.

وی ادامه داد: اکنون در دوره ابتدایی برای تعلیم و تربیت اصیل باید کتاب‌های کمک آموزشی که روح و روان دانش آموزان را آزار می‌دهد از سبد یادگیری خارج شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یادگیری یعنی تغییر رفتار نسبتا پایدار در افراد که اگر به این تعریف بسیار ساده توجه نکنیم، کارها محقق نمی‌شود.

موانع محتوای یادگیری باید رفع شود

بطحایی گفت: جنس محتوای یادگیری ما باید تغییر کند و موانع آن باید رفع شود که این کار صرفا از آموزش و پرورش برنمی‌آید و خانواده‌ها باید این را بخواهند.

وی ادامه داد : آن روزی که مردم گفتند به جای آسفالت کوچه حیاط مدرسه آسفالت شود، آن روز زمان عاقبت به خیری مدرسه است، در سفر اخیر به قلعه گنج خان در منطقه ای مردم منطقه برق داشتند اما مدرسه که 300 متر با محل تامین برق فاصله دارد، بدون برق است چون هزینه برق کشی ندارند.
 
انتهای پیام/

نظر شما