شناسهٔ خبر: 29168330 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نعیم قاسم: امکان تشکیل دولت بدون حضور سُنی‌های مستقل وجود ندارد

معاون دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد مسأله سنی‌های مستقل، چیز جدیدی نیست و بدون مشارکت آنها امکان تشکیل کابینه وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه به مطالبات طیف‌های مختلف از جمله «سنی‌های مستقل» گوش داده و مواضع آنها را شنیده است؛ موضوع حضور سنی‌های مستقل در دولت جدید، چیز جدیدی نیست.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، شیخ قاسم ادامه داد به مطلب‌های مختلف مطرح شده در رسانه‌ها و روزنامه‌ها نگاه کنید همواره از سه مانع در روند تشکیل دولت صحبت شده: مانع «القوات‌اللبنانیه»، مانع «دروزی‌ها» و مانع حضور سنی‌های مستقل در کابینه که همه اینها از روز اول وجود داشته است.

وی تصریح کرد: ما در حزب‌الله از روز اول دیدگاه خود را درباره سه مانع مذکور بیان کردیم و نخست‌وزیر مکلف نظر ما درباره هر سه موضوع را می‌داند. در حالی که طی پنج ماه اخیر به گره‌های اول و دوم (نحوه سهمیه‌بندی وزارتی میان القوات و دروزی‌ها) پرداخته شد تلاشی برای حل مسأله سنی‌های مستقل صورت نگرفت، اکنون نخست‌وزیر می‌خواهد بدون حل این موضوع (حضور سنی‌های مستقل) تشکیل دولت را اعلام کند به همین دلیل اینطور به نظر آمده که موضوعی جدید است.

شیخ نعیم قاسم در ادامه گفت راه‌حل در دست سعد الحریری است و مسأله سنی‌های مستقل با کمی تفاهم و تواضع قابل حل است، اینها نماینده بخش وسیعی از مردم هستند و بر اساس قاعده حضور همه در کابینه، دولت وحدت ملی بدون حضور آنها تکمیل‌شدنی نیست.

 نبیه بری  هفته گذشته میزبان نمایندگان سنی مستقل که تعداد آن شش نفر است- فیصل کرامی، جهاد الصمد، عدنان طرابلسی ، الولید سکریه، عبد الرحیم مراد و قاسم هاشم – بود.

سکریه پس از دیدار با بری گفت: نظرات ما و نبیه بری بویژه در موضوع تشکیل دولت یکسان است، ما بر حق ثابت خود مبنی بر داشتن کرسی در کابینه بر اساس نتایج انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی تأکید کردیم، بری نیز همین موضع را دارد و در این دیدار بر آن تأکید کرد؛ اکنون نخست‌وزیر باید راه‌حلی برای این موضوع پیدا کند.

سعد الحریری حدود پنج ماه پیش با 111 رأی مأمور به تشکیل کابینه شد، اگرچه گره‌های زیادی در این زمینه رفع شده اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما