شناسهٔ خبر: 29142939 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چسب‌های زخم «ابریشم-طلا» جایگزین چسب‌های قدیمی می‌شود

دانشمندان دانشگاه آریزونا چسب‌های زخم ابریشم- طلایی را ارائه کردند که جراحات را به سرعت التیام می‌بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هنگامی که شما دچار جراحت می‌شوید از بخیه یا چسب برای بهبود آن استفاده می‌کنید. با وجود اینکه بخیه‌ها و چسب‌های زخم مورد آزمایش‌ قرار گرفته‌اند اما ممکن است به بافت‌های بیولوژیکی آسیب رسانده و منجر به عفونت‌هایی شوند.

براساس گزارش «نیواطلس»، تیمی از دانشمندان دانشگاه «آریزونا» چسب‌های ابریشم- طلا را به عنوان جایگزینی برای بخیه و چسب‌های قدیمی ارائه کردند.

این محصول با عنوان «لیزر فعال‌کننده نانوذرات‌ها (LANS)» از یک لیزر و یک محلول ابریشم متشکل از ترکیب پیله کرم ابریشم با نانوذرات میکروسکوپی طلا ساخته شده است.

هنگامی که چسب بر روی زخم بسته می‌شود لیزری بر روی آن روشن شده و منجر به گرم شدن ناوذرات‌ها و ابریشم‌ها می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا این مواد به آرامی با پروتئین‌های بافت اطراف تماس پیدا کرده و اتصال محکمی را ایجاد کند.

از آنجایی که این چسب از طلا ساخته شده نانوذرات‌ها پس از خاموش شدن لیزر به سرعت سرد می‌شوند و شانس آسیب حرارتی در بافت را به حداقل می‌رسانند.

دانشمندان تاکنون دو نوع از این چسب را ساخته‌اند، یکی از آنها به شکل یک وصله طراحی شده که برای بستن زخم‌های اعضای داخلی بدن مناسب است، در حالی که نوع دیگر آن چسبی است که برای زخم‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما