شناسهٔ خبر: 29091365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخستین نشست پارلمان جدید کردستان عراق، یک هفته دیگر

در پی تایید نتایج انتخابات منطقه کردستان از سوی نهادقضایی این منطقه، نخستین نشست پارلمان جدید ، سه‌شنبه هفته آتی (15 آبان) برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه در منطقه کردستان عراق، زمان برگزاری نخستین نشست پارلمان جدید این منطقه را هفته آتی اعلام کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «رووداو»، نخستین نشست پارلمان جدید منطقه کردستان، پس از اعلام نتایج نهایی انتخاباتی که 30 سپتامبر گذشته برگزار شد، قرار است، ششم نوامبر (15 آبان) برگزار شود و ریاست این نشست بر عهده بزرگترین عضو این پارلمان از نظر سن خواهد بود که از اعضای حزب دموکرات کردستان است. 

به گفته این منبع آگاه، در این نشست، نمایندگان جدید پارلمانی سوگند یاد خواهند کرد و در صورت توافق میان فراکسیون‌های سیاسی، رئیس جدید پارلمان انتخاب خواهد شد.

«شورش حسن» مدیر اداره روابط عمومی در کمیساریای عالی انتخابات منطقه کردستان، نیز دیروز اعلام کرد که شورای قضاوت کردستان عراق، پس از بررسی شکایات و اعتراضهای موجود به نتایج انتخابات، این نتایج را تایید کرده است.

نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پنجمین دوره پارلمان منطقه کردستان عراق که ۳۰ سپتامبر گذشته برگزار شد، یک روز پس از برگزاری انتخابات اعلام شد که بر اساس آن، گفته می‌شد حزب دموکرات کردستان، به ۴۲ کرسی و حزب اتحادیه میهنی تنها به ۲۴ کرسی از اصل ۱۱۱ کرسی دست یافته است. چند روز پس از انتشار این نتایج در چهارم اکتبر، نتایج اولیه انتخابات بر اساس شمارش ۸۵ درصد آراء اعلام شد که اعتراض اغلب گروه‌های سیاسی کُرد را به همراه داشت.

بر این اساس، چهل‌وسه درصد آراء به حزب دموکرات تخصیص یافت و در صدر قرار گرفت. پس از آن حزب «اتحادیه میهنی» با بیست درصد آراء و حزب گوران، سیزده درصد، حزب «الجیل الجدید» نُه درصد، حزب الجماعة الاسلامیة، هفت درصد و تحالف نحو الاصلاح، پنج درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در نهم اکتبر، اتحادیه میهنی کردستان عراق، اعلام کرد که کمیساریای انتخابات منطقه کردستان به زودی بازشماری دستی آراء در برخی از حوزه‌های رأ‌ی‌گیری را که علیه آنها شکایت شده، آغاز خواهد کرد.

در نهایت در تاریخ 21 اکتبر جاری، نتایج نهایی انتخابات اعلام شد و بر اساس آن، حزب دموکرات کردستان با کسب 45 کرسی این پارلمان در صدر قرار گرفت و پس از آن، حزب اتحادیه میهنی کردستان با کسب 21 کرسی، حرکة التغییر (گوران) با کسب 12 کرسی، «الجیل الجدید» با کسب هشت کرسی، «الجماعة الاسلامیة» با کسب هفت کرسی، فهرست «نحو الاصلاح» با کسب پنج کرسی، ائتلاف «العصر» (سَردَم) با کسب یک کرسی و فهرست آزادی با کسب یک کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

از مجموع 111 کرسی پارلمانی منطقه کردستان، 11 کرسی نیز به اقلیت‌ها قومی و مذهبی تخصیص می‌یابد. 

انتهای پیام/

نظر شما