شناسهٔ خبر: 29083485 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

جام جهانی، دی اف بی پوکال و حالا لیگ قهرمانان آسیا؛

لیگ قهرمانان، سومین فینال مهم کروات‌ها در سال 2018

سرمربی تیم پرسپولیس یک فینال مهم را در لیگ قهرمانان آسیا تجربه می کند. او سومین مربی کروات خواهد بود که در فینالی پر اهمیت در سال 2018 میلادی حضور خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال پرسپولیس ایران باید روز شنبه هفته آتی در مقابل کاشیما آنتلرز ژاپن دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کند. این بازی تقابل دو مربی کروات و ژاپنی روی نیمکت دو تیم رخ خواهد بود. برانکو ایوانکوویچ که اوایل سال 94 به تیم پرسپولیس آمد، در دومین سالی که لیگ قهرمانان آسیا را با این تیم آغاز کرد، موفق شد برای دومین بار متوالی تیم را به مرحله نیمه نهایی برساند و سپس اولین فینال لیگ قهرمانان آسیا را برای سرخپوشان به ارمغان بیاورد. با صعود از مرحله نیمه نهایی، او خودش هم در آستانه یک تجربه مهم قرار گرفته و فینال یک تورنمنت قاره ای را برای نخستین بار تجربه می کند.

 

عمده افتخارات این مربی کروات قهرمانی در رقابت های داخلی است که کارنامه خوبی برای او در لیگ های کرواسی، چین و ایران ساخته است. البته حساس ترین دیداری که برانکو در طول دوران مربیگری اش تجربه کرده، بازی رده بندی جام جهانی 98 بوده که در آن زمان او کمک مربی تیم ملی کرواسی بود و نقش سرمربی در آن تیم نداشت.

 

اما مربیان کروات امسال افتخارات بزرگ دیگری را هم به دست آورده اند و در واقع می توان گفت بازی رفت و برگشت پرسپولیس مقابل حریف ژاپنی، سومین فینال مهمی است که یک مربی کروات در سال 2018 تجربه می کند. عملکرد خیره کننده زلاتکو دالیچ در تیم ملی کرواسی و شکست تیم هایی مثل آرژانتین، نیجریه، دانمارک، روسیه و انگلیس، امکان حضور در مهم ترین دیدار فوتبال جهان، یعنی فینال جام جهانی را برای او فراهم کرد و دالیچ در این فینال حساس روی نیمکت تیم ملی کشورش نشست.

 

دیگر مربی کروات مطرح در سطح جهانی، نیکو کواچ است که از ابتدای فصل جاری هدایت بایرن را بر عهده دارد. کواچ اما قبل از حضور در بایرن، مربی تیم فرانکفورت بود و توانست آن تیم را به فینال جام حذفی آلمان برساند. نیکو کواچ در فینال دی اف بی پوکال موفق شد کار بزرگی انجام بدهد و با فرانکفورت بر بایرن مونیخ قدرتمند غلبه کرد تا یک جام ارزشمند برای گنجینه افتخارات تیم فرانکفورت به دست بیاورد. البته از نظر زمانی کواچ زودتر از دالیچ حضور در فینال را تجربه کرد، ولی از حیث اهمیت، کاری که دالیچ انجام داد بسیار ارزنده تر از عملکرد کواچ در فرانکفورت بوده است. کواچ با تیم فعلی اش در جام های مهمی شرکت می کند و فرصت این را دارد که فینال مهمی را همراه باواریایی ها از نزدیک لمس کند.

 

پس از دالیچ و کواچ، حالا ایوانکوویچ هم این فرصت را دارد تا در یک فینال بسیار مهم هدایت یک تیم را بر عهده داشته باشد. برانکو به واسطه سطح فوتبال ایران و فاصله ای که با فوتبال دنیا دارد، تنها در صورت درخشش در رقابت های قاره ای شانس دیده شدن به اندازه کواچ یا سایر مربیان حاضر در اروپا را دارد و در مقطع فعلی توانسته خود و تیمش را در این موقعیت عالی قرار دهد. او با پرسپولیس پس از گذشتن از تیم های قدرتمندی چون الدحیل و السد قطر، به عنوان نماینده غرب قاره کهن به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و می تواند این جام مهم را فتح کند.

 

نکته جالب درباره این فینال و حضور برانکو در آن، این است که قبل از او زلاتکو دالیچ سابقه رسیدن به این بازی مهم با تیم العین امارات را داشته است؛ اما این مربی کروات موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد و با تیم اماراتی به مقام نایب قهرمانی آسیا رسید. از همین رو سرمربی پرسپولیس در صورت پیروزی تیمش برابر کاشیما می تواند به اولین مربی کروات قهرمان در لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شود.

نظر شما