شناسهٔ خبر: 29019726 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

از سوی انستیتو پاستور ایران؛

کارگاه یک هفته ای بین المللی بیماری های منتقله از جوندگان در روستای اکنلو شهرستان کبودرآهنگ برگزار شد

صاحب‌خبر -
کارگاه یک هفته ای بین المللی بیماری های منتقله از جوندگان از ۱۴ تا ۱۹ مهرماه در پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران واقع در روستای اکنلو شهرستان کبودرآهنگ برگزار شد.   
 
به گزارش وبدا، در این دوره آموزشی که با حمایت سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، ۲۵ شرکت کننده از ۱۴ کشور شامل فرانسه، سوییس، ماداگاسکار، سودان، تونس، لیبی، مصر، افغانستان، پاکستان، قطر، سنگاپور، سوئد، اسلونی و ایران حضور داشتند. 
 
براساس این گزارش، در این دوره که به صورت ۴۰ ساعت تئوری و ۱۲ ساعت عملی طراحی و اجرا شد، شرکت کنندگان با موضوعات تنوع جوندگان و پویایی جمعیت وعوامل موثر بر توزیع آن ها، شناسایی و نمونه برداری از جوندگان، تکنیک های پایش جوندگان، مسائل اخلاقی کار بر روی حیوانات، تعاملات انسانی و جوندگان، بیماری های زئونوز جوندگان (ليشمانيوز، لپتوسپیروز، طاعون، تولارمی، تب لاسا، توکسوپلاسموز، هانتاویروس، آرناویروس)، تاثیر شهرسازی و تغییرات اقلیمی بر پراکنش جوندگان، مدیریت جوندگان مبتنی بر محیط زیست، کنترل جوندگان شهری، نقشه برداری برای بیماری جوندگان و تجارب بین المللی و ملی در این زمینه آشنا شدند. 
 
همچنین این دوره با همکاری سازمان بهداشت جهانی، مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه، موزه تاریخ طبیعی اسلوونی، دانشگاه علوم کشاورزی سوئد، گروه جونده شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
 
بنابر این گزارش، در افتتاحیه این دوره، دکتر علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران، آمادگی این انستیتو را برای کمک به کشورهای شرکت کننده در این دوره برای بررسی بیماری های منتقله از جوندگان اعلام کرد. دکتر محمود سروش، رییس اداره مراقبت وزارت بهداشت و دکتر حسین عرفانی، رییس اداره بیماری های مشترک انسان و دام، نیز در این دوره حضور داشتند.
 
دکتر اریک برترالد، مسئول بیماری های طاعون، تولارمی، تب کیو، لپتوسپیروز و ریکتزیوز در سازمان جهانی بهداشت نیز توانایی های انستیتو پاستور ایران را ستود و پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید را مرکزی استثنایی برای برگزاری دوره های مشابه در آینده توصیف کرد و حضور در این مرکز مطالعاتی طاعون را فرصتی مغتنمی دانست و یک نسخه از کتب دست نوشته دکتر یونس کریمی را به موزه پایگاه اهدا کرد.  
 
براساس این گزارش، دکتر پیتر مالا، کارشناس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ضمن ابراز رضایت از توانمندی های انستیتو پاستور ایران در اکنلو، برگزاری این دوره را در سطح دوره های تراز اول جهانی دانست و ابراز امیدواری کرد که دوره های مشابهی در آینده در این مرکز برگزار شود.   
 
همچنین دکتر احسان مصطفوی، دبیر علمی دوره در اختتامیه این دوره نیز، اعلام کرد: در این دوره، ۷۰ نفر از سراسر دنیا ثبت نام کرده بودند که در نهایت، براساس تخصص و توانمندی های آنها، تعداد محدودی برای شرکت در دوره انتخاب شدند.302/233

نظر شما