شناسهٔ خبر: 28998320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خوشرو در نشست مجمع عمومي سازمان ملل؛

آمريکا ملزم به اجراي راي ديوان بين المللي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- نماينده کشورمان در سازمان ملل: آمريکا ملزم به پايبندي به قرار ديوان بين المللي دادگستري بوده و هرگونه عدم پايبندي آن کشور مستوجب مسئوليت بين المللي است.
به گزارش خبرگزاري آريا؛ سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، جامعه جهاني را به اجراي راي ديوان بين المللي فراخواند و دولت ها را از کمک به دولت خاطي برحذر داشت.
غلامعلي خوشرو در نشست مجمع عمومي سازمان ملل با موضوع "گزارش ديوان بين المللي دادگستري به مجمع عمومي" برجام را يکي از دستاوردهاي مهم ديپلماسي چند جانبه دانست که به تاييد شوراي امنيت سازمان ملل رسيده است.
وي افزود قطعنامه 2231 شوراي امنيت بر لزوم تسهيل و توسعه ارتباطات اقتصادي و تجاري با ايران تاکيد مي کند و از همه دولت هاي عضو خواسته است که برجام را اجرا کنند. اما اکنون اين فاجعه بار است که آمريکا حاکميت کشورها را ناديده مي گيرد و آنها را نه براي نقض قطعنامه شوراي امنيت، بلکه به دليل پايبندي به آن تهديد و تنبيه مي کند.
خوشرو: اين فاجعه بار است که آمريکا حاکميت کشورها را ناديده مي گيرد و آنها را نه براي نقض قطعنامه شوراي امنيت، بلکه به دليل پايبندي به آن تهديد و تنبيه مي کند.
نماينده کشورمان در سازمان ملل، خروج آمريکا از برجام و اعمال تحريم ها از سوي آن کشور را نقض قطعنامه 2231 و مغاير با اصول منشور از جمله اصل عدم مداخله در امور داخلي کشورها دانست و گفت که جمهوري اسلامي ايران براي مقابله موثر و حقوقي با سياست هاي استکباري آمريکا در نقض قواعد حقوق بين الملل و براي حفظ حقوق کشورمان بر اساس موافقتنامه دوجانبه با آمريکا، به ديوان بين المللي دادگستري مراجعه کرد و خواستار صدور قرار موقت از سوي ديوان شد.
خوشرو اضافه کرد: ديوان در سوم اکتبر با اجماع، چنين قراري را صادر و آمريکا را ملزم کرد که بر اساس تعهدات اين کشور به موجب عهدنامه مودت از اقدامات محدودکننده خودداري کند. همچنين ديوان تصريح کرد که بي توجهي آمريکا به برخي از حقوق مصرح ايران در عهدنامه مودت ممکن است داراي نتايج غيرقابل جبران باشد. به ويژه ديوان اعلام کرد که اقدامات آمريکا مي تواند داراي آثار جدي مخرب بر سلامتي و زندگي افراد بوده و همچنين ايمني هواپيمايي غيرنظامي را تهديد کند. به همين دليل قرار موقت صادره از سوي ديوان مي تواند نقش مهمي در پيشگيري از وقوع ضررهاي غيرقابل جبران به حقوق ايران ايفاء کند.
سفير کشورمان در سازمان ملل گفت: تصميم اجماعي ديوان، بر غيرقانوني بودن تحريم هاي آمريکا ضد مردم و ايران گواهي مي دهد و ديوان در قرار الزام آور خود تصريح کرده است که اين قرار موجد تعهدات حقوقي بين المللي براي طرف هاي دعوا خواهد بود. آمريکا ملزم به پايبندي به قرار ديوان بوده و هرگونه عدم پايبندي آن کشور مستوجب مسئوليت بين المللي است. ديوان از طرفين دعوا خواسته است از اقداماتي که موجب وخامت و يا گسترش دعوا شود اجتناب کنند.
خوشرو: تحريم هاي آمريکا که پس از 13 آبان اعمال خواهد شد در زمره اقدامات ممنوعه اي قرار مي گيرد که موجبات گسترش دعوا را فراهم مي کند و از نظر ديوان بين المللي دادگستري اقدامات متخلفانه بين المللي محسوب خواهد شد.
خوشرو در مجمع عمومي سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که تحريم هاي آمريکا که پس از 13 آبان اعمال خواهد شد در زمره اقدامات ممنوعه اي قرار مي گيرد که موجبات گسترش دعوا را فراهم مي کند و از نظر ديوان اقدامات متخلفانه بين المللي محسوب خواهد شد. وي همچنين از ساير دولت ها خواست که از کمک به آمريکا در اعمال محدوديت هاي ضد انساني و فراقانوني بپرهيزند چرا که همراهي اين کشورها در چنين مواردي به نقض قرار ديوان منجر و به منزله کمک به دولت خاطي محسوب خواهد شد.
سفير و نماينده دائم کشورمان در سازمان ملل در ابتداي سخنانش در اين نشست، به نقش اساسي ديوان بين المللي دادگستري به عنوان رکن قضايي سازمان ملل متحد در حل و فصل مسالمت آميز اختلافات و پاسداشت نظم حقوقي بين المللي در جامعه بين المللي اشاره کرد.

نظر شما