شناسهٔ خبر: 28981952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خانه معمولی جماران

خانه دو طبقه کوچه جماران که پیش‌تر فکر می‌کردم در آن به روایتی نوستالژیک از خاطرات یک چهره سیاسی بزرگ در تاریخ انقلاب می‌رسم، بیشتر مواجهه‌ای نو با یک زندگی مرمت یافته با سبک و سیاق مدرن و معمولی امروزی بود.

صاحب‌خبر -

 هرچند واگویه‌های میزبان از خاطرات تاریخی، عکس‌ها و هدایای میهمانان صاحبنام که در ضیافت‌های دیپلماتیک تقدیم صاحبخانه معروف شده بود، در نمای نخست روایتی سیاسی از زندگی آیت‌الله را در ساحت میراث او به تصویر می‌کشید؛ اما این شاید تنها بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر بود که ناگفته‌های معمولی‌اش بر خاطرات یک مبارز انقلابی می‌چربید. دیدن طراحی ساده ساختمان، اتاق‌های کوچک نزدیک به هم که با یک سالن کوچک به یکدیگر وصل شده‌اند، آشپزخانه‌ای که در منتهی‌الیه این سالن کوچک قرار گرفته و تکرار همین معماری ساده در طبقه دوم ساختمان که با وسایلی مستعمل پوشیده شده، همه تصورات شما از محل زندگی یک شخصیت پیچیده سیاسی را برهم می‌ریزد.

خانه بیشتر از آنکه  نشانی از میزبانی دیدارهای سیاسی داخلی و خارجی داشته باشد، حضور همیشگی اعضای پرشمار خانواده آیت‌الله را در اغلب روزها به سیاق یک خانواده معمولی یادآوری می‌کند. چه، رد پای همین محفل‌های خانوادگی در نقطه به نقطه منزل است که بر روایت‌های شفاهی و مکتوب بازماندگان از زندگی سیاسی میزبان، سنگینی می‌کند.
اگرچه حجم کثیر نوشته‌ها، مصاحبه‌ها و خاطرات سیاسی خود آیت‌الله در ادوار مختلف، دریچه‌ای ناگشوده به زندگی سیاسی او باقی نگذاشته است؛ اما خانه معمولی او یافتن روزنه‌ای متفاوت و نادیده از یک زندگی سیاسی را سخت می‌کند آن هم برای خبرنگاران سیاسی که بیش از هر چیز با سیاست و رویدادهای درهم تنیده آن سر و کار دارند.
با این حال فارغ از سیاست، دیدن شکل و شمایل خانه‌ای که به دلیل شهرت سیاسی ساکنش، معماری پییچده‌تر  و سبک و سیاق یک زندگی  رازآلوده‌ای برایش متصور بودم، چندان آسان نیست.

نظر شما