شناسهٔ خبر: 28957301 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درگیری ها در پایتخت گینه شدت یافت

الجزیره-ایرنا- کوناکری پایتخت گینه و بسیاری از شهرهای این کشور از چندماه پیش شاهد اعتصاب وناآرامی ها است اما درگیری ها میان جوانان و معترضان با نیروهای پلیس روز سه شنبه به گونه کم سابقه ای شدت یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یک منبع محلی در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت، اختلاف نظر حزب حاکم به رهبری «آلفا کنده » رئیس جمهوری گینه با مخالفان دولت در خصوص انتخابات شوراهای شهرداری و محلی و همچنین در خصوص افزایش قیمت برخی کالاها شدت یافته است .
این منبع افزود، گینه از چند ماه پیش شاهد ناآرامی های جدی بوده است و طی هفته گذشته دو نفر از معترضان توسط نیروهای پلیس کشته شدند، علاوه براین، اتحادیه معلمان از سوم اکتبر (12 مهر) که روز بازگشایی مدارس در این کشور است، اعلام اعتصاب سراسری کرده است و دانش آموزان اکثر شهرها تاکنون در مدارس حاضر نشده اند .
این منبع در ادامه گفت، با توجه به عدم صدور مجوز برای برگزاری اعتصاب و راهپیمایی، خیابان های پایتخت روز سه شنبه مملو از نیروهای پلیس بود و از سوی دیگر جوانان نیز با حضور در خیابان های پایتخت با نیروهای پلیس درگیر شدند.
مخالفان دولت می گویند نیروهای پلیس به سمت خودروی «سلون دیالو» رهبر مخالفان تیراندازی کرده و باعث مجروح شدن یکی از محافظان او شده است .
دیالو پس از حمله به خودروی حامل وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت:' ما در جنگل زندگی نمی کنیم ، حق مرگ و زندگی مردم گینه در دستان رئیس جمهوری نیست. رئیس جمهوری تصور می کند با زور اسلحه و ارعاب می تواند برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.'
از زمان افزایش قیمت حامل های انرژی در بهار گذشته، دولت گینه با فشارهای زیاد اجتماعی و سیاسی مواجه شده است. مخالفان دولت، اتحادیه های معترض وفعالان مدنی اواخر تیرماه گذشته نیز راهپیمایی بزرگی در خیابان های شهر کوناکری وسایر شهرها برگزار کرده بودند.
جمهوری گینه کشوری است در شمال غربی آفریقا و سواحل اقیانوس اطلس که پایتخت آن شهر کوناکری است. جمعیت این کشور 10 میلیون نفر است که 85 درصد از آنان مسلمان هستند. زبان رسمی این کشور فرانسوی است.
خاورم **2041**

نظر شما