شناسهٔ خبر: 28956953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

گزارش ظریف درباره‌ روند مذاکرات
 با اروپا به مجلس 

نایب رئیس مجلس در توضیح جلسه غیر علنی مجلس گفت: وزیر خارجه گزارشی از روند گفت‌وگوها و مذاکرات با اروپا مطرح کرد.
مسعود پزشکیان که اداره جلسه مجلس را برعهده داشت، در ابتدای جلسه علنی دیروز گفت: مجلس از ساعت ۸ صبح، جلسه‌ای غیر علنی با حضور وزیر خارجه و کارشناسان این وزارت خانه برگزار کرد. به گفته وی در این جلسه وزیر خارجه گزارشی از روند گفت‌وگوها و مذاکرات با اروپا و کشورهای مختلف ارائه کرد. مجلس هم بعد از جمع بندی گزارش لازم را ارائه کرده تا در نهایت با همکاری و هماهنگی حداکثر توفیق را به دست آورد. در جلسه غیر علنی یک ساعت و نیمه مجلس ظریف و عراقچی به ارائه گزارشی درباره مذاکرات برجامی با اروپا و وضعیت ایران در گروه ویژه اقدام مالی ( FATF) پرداخت.

توضیحی درباره وضعیت «دراویش» در زندان

اداره کل زندان‌های استان تهران، به انتشار اخباری مبنی بر اعمال تبعیض تحمل حبس مددجویان موسوم به دراویش، واکنش نشان داد.
به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است:
در حوزه زندانبانی نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران، تمامی متهمین و مجرمین، بدون در نظرگرفتن نوع جرائم ارتکابی، در صورت رعایت کامل الزامات قانونی و مقررات ابلاغی در حین  تحمل حبس، از شرایط مساوی برخوردار می‌باشند. با این حال زندانیان فوق الاشاره همسان با سایر محبوسین، بدون هیچ گونه اعمال محدودیّتی از حقوق به رسمیت شناخته شده در آئین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها من جمله ملاقات‌های کابینی (با بستگان درجه یک و وکلاء)، استفاده از هواخوری و امتیازاتی نظیر تلفن و… برخوردار هستند. لیکن زندانیانی که با اِعمال انگیزه‌های شخصی به منظورغوغا سالاری، امتیازطلبی و جَوسازی تبلیغاتی در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های مجازی، از حضور درکابین ملاقات، بهره مندی از هواخوری  و یا تماس تلفنی با خانواده‌های خود امتناع می‌نمایند؛ دال بر اعمال تبعیض یا غَرض ورزی در نحوه تحمل حبس آنان از سوی مسئولین مربوطه نبوده است. ضمناً خاطرنشان می‌سازد؛ این قبیل اقدامات زندانیان، به مراجع قضایی ذی ربط  و خانواه‌های آنان، اطلاع رسانی گردیده است.

تصویب بخشی از سند راهبردی 
پدافند غیرعامل حوزه فضایی 

سند راهبردی پدافند غیرعامل حوزه فضایی کشور در بیست‌وهشتمین جلسه کمیته دائمی ایجاد شده برای بررسی این سند، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بخشی از آن تصویب شد. به گزارش ایسنا، بیست‌وهشتمین جلسه کمیته دائمی (شورای‌عالی) پدافند غیرعامل کشور به ریاست سرلشکر محمد باقری و سایر اعضاء در محل ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد.
سرلشکر باقری در این جلسه، با عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی، گفت: حقیقتاً اربعین در سال‌های اخیر تبدیل به یک رزمایش بزرگ اسلام ناب در سطح جهان شده است. در این جلسه که با حضور حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، رحیم ممبینی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در امور دفاعی، سردار قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار علی عبدالهی معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح و سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، با ارائه گزارش برگزاری رزمایش بزرگ سایبری «کرامت۱» در برخی از زیرساخت‌های اصلی کشور، «سند راهبردی پدافند غیرعامل حوزه فضایی کشور» مورد بررسی قرار گرفت و بخشی از آن به تصویب رسید.

قاضی‌پور از توضیحات حجتی قانع شد

نماینده ارومیه از توضیحات وزیر کشاورزی درباره دلیل نبود اقدام جهت جلوگیری از ورود محصولات فراریخته به کشور قانع شد.
نادر قاضی پور در جلسه علنی دیروز سوالی از وزیر کشاورزی درباره‌ این که چرا اقدامی جهت جلوگیری از ورود محصولات فراریخته به کشور صورت نمی‌گیرد را مطرح کرد. بعد از توضیحات وزیر کشاورزی، قاضی پور در مورد این که آیا از توضیحات وزیر قانع شده است یا خیر؟ گفت: بنده کلا قانع نمی‌شوم اما از آنجا که وزیر اعلام کرد اقدامات لازم را انجام می‌دهد منتظر این اقدامات می‌مانم کما این که وزیر هم اعلام کرد که مسئول موضوع برچسب زنی بر محصولات فراریخته وزارت بهداشت است.
وی افزود:‌ از آنجا که وزیر یک سال گذشته سوالی در این باره از وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت مطرح کردند و هنوز در جریان کار قرار نگرفته‌اند منتظر طرح سوال از وزیر بهداشت می‌مانم؛ لذا نیازی به رای گیری درباره این سوال نیست.

امضای ۱۳۰ نماینده پای استفساریه ماندن افشانی
 در شهرداری تهران 

نماینده مردم لنگرود از تلاش برخی از نمایندگان برای ابقای افشانی در ساختمان بهشت خبر داد. مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین تلاش‌های صورت گرفته به منظور حفظ محمد علی افشانی، شهردار تهران در ساختمان خیابان بهشت، اظهار کرد: ۱۳۰ نماینده مجلس استفساریه تهیه شده در همین راستا را تاکنون امضا کرده‌اند.
وی ادامه داد: این استفساریه برای چاپ، تقدیم نمایندگان و ارجاع به کمیسیون مربوطه شده است. نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در متن این استفساریه ذکر شده که آیا شهردار تهران با توجه به اصلاحیه جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سمت خود باید خداحافظی کند یا خیر. پیش از این هم احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اخبار منتشر شده درباره حضور جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مردم تهران در نیمه شب گذشته در دفتر افشانی و تماس با سایر نمایندگان مجلس، گفت که این نمایندگان خواستار رای همکارانشان به این استفساریه شده بودند.
در همین راستا جمعی از نمایندگان مردم تهران با تهیه طرحی دو فوریتی خواستار افزایش استثنائات قانون منع به کارگیری بازنشستگان شده بودند.

طرح نمایندگان برای استانی شدن انتخابات مجلس

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی در مجلس خبر داد که در صورت تصویب نهایی انتخابات مجلس استانی می‌شود.
به گزارش ایسنا، علی نجفی در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۲۱ نفر از نمایندگان طرح یک فوریتی مبنی بر اصلاح قانون انتخابات با استانی شدن انتخابات مجلس را ارائه کردند که امیدواریم این طرح هرچه سریع‌تر مراحل قانونی خود را طی کند و به تصویب برسد.

قول کشورهای غربی برای اجرای سازوکار مالی انتقال پول با ایران

سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: بر اساس گزارشی که ظریف ارایه داد،‌ در مذاکره با اروپا، کشورهای غربی قول داده‌اند همزمان با آغاز تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان ساز و کار مالی انتقال پول با ایران را اجرا کنند و البته روسیه، چین و هند نیز به این مسئله متعهد خواهند بود.
بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به تشریح نشست غیرعلنی بیش از یک ساعت و ۴۵ دقیقه مجلس با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پرداخت و افزود: جناب آقای ظریف در این نشست تاکید داشتند کشورهای اروپایی در مسئله برجام و FATF و CFT ایستادگی خوبی داشتند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس وزیر امور خارجه و معاون ایشان مواردی را مطرح کردند مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها از طریق حوزه‌های اقتصادی در حال وارد کردن فشار حداکثری به ایران هستند تا به خیال باطلشان ایران را به فروپاشی نزدیک کنند. هچنین آمریکایی‌ها از طریق رسانه‌ها موضوعات روانی مختلفی را از طرق مختلف در حال پیاده کردن هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما