شناسهٔ خبر: 28953155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد:برای برخی سمت ها فراخوان می دهیم

تهران- ایرنا- گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد و دارایی گفت: فساد تنها دست در جیب دیگری کردن نیست، بلکه اختصاص پست به اطرافیان نیز نوعی فساد است، بنابراین قطعا برای برخی سمت ها فراخوان می گذاریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند که عصر سه شنبه به منظور ارائه برنامه های خود در نشست فراکسیون زنان مجلس حضور یافته بود، افزود: در جابجایی مدیران داخلی نیز از کارکنان مجموعه نظرخواهی خواهیم کرد.

**مدیریت زنان در شرایط برابر بر مردان اولویت دارد
گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه بر اجرای مصوبه شورایعالی اداری نهاد ریاست جمهوری اهتمام دارد، افزود: رویکرد بنده در اداره این وزارتخانه بر مبنای رفع تبعیض جنسیتی خواهد بود، بنابراین انتظار می رود که شما نیز در این مورد بر شایسته سالاری تکیه کنید، ضمن اینکه برای انتخاب برخی مدیران فراخوان می گذاریم تا با رعایت شایسته سالاری انتصابات صورت بگیرد.
وی یادآور شد: یکی از گرفتاری های کنونی این است که چون شایسته سالاری در ثبات مدیریتی رعایت نمی شود قدرت تخصیص منابع وجود ندارد.

** اقتصاد هوشمند در اولویت برنامه هایم قرار می گیرد
دژپسند تاکید کرد: بی تردید اگر شرایط برای مدیران خانم و آقا برابر بود قطعا انتخاب مدیران خانم در اولویت قرار خواهد گرفت.
دژپسند افزود: اجرای ماده 69 مکرر قانون مالیات های مستقیم و ماده 101 اجرای عدالت جنسیتی را قطعا بررسی خواهم کرد، همچنین در مورد بانک ها و بیمه های دولتی به طور مفصل در برنامه های خود آورده ام و معتقدم اگر در روند فعالیت هایمان سرمایه گذاران خارجی را جذب نکنیم حتما با مشکل مواجه می شویم بنابراین این فرآیندی است که باید موانع آن را بشناسیم و در جهت رفع آن ها اقدام کنیم.
وی اظهار داشت: در برنامه هایم عبارتی تحت عنوان احیای نقش اصلی مناطق آزاد آورده ام که نقش مهمی در صادرات و جهش اقتصادی دارد.
گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی عنوان کرد: توجه به نظام گمرکی و دولت الکترونیک از مواردی است که در برنامه هایم بدان تاکید کردم کما اینکه شعاری تحت عنوان اقتصاد هوشمند دارم، از سوی دیگر در رابطه با فساد که کم کم همچون موریانه همه چیز را سست می کند برنامه جدی دارم که البته تحقق آن نیاز به جهت گیری دارد و نمی توان ادعا کرد که در طول 2 سال و اندی می توان آن را به طور کامل عملیاتی کرد.
دژپسند درباره اجرای طرح جامع مالیاتی نیز گفت: پیش از این گفته شده که اجرای این طرح 90 درصد پیش رفته است اما به عنوان کارشناس این حوزه این عدد را نمی پذیرم، بنابراین لازم است که روند اجرای آن را بررسی کنم ضمن اینکه معتقدم اگر بخواهیم فساد را از بین ببریم و درآمد مالیاتی را بهینه و بیشینه کنیم، باید نظام جامع مالیاتی را اجرا کرده و صندوق های فروش را مکانیزه کنیم همچنین مالیات بر ارزش افزوده باید جدی گرفته شود.
گزینه پیشنهادی اقتصاد و دارایی در پایان تاکید کرد که هرگونه مقاومت در اجرای منع به کارگیری بازنشستگان را نامطلوب می داند ضمن اینکه در روند فعالیت هایش تعامل جدی و مستمر با مجلس خواهد داشت.

**ضرورت به کارگیری بانوان در معاونت های کلیدی وزارت اقتصاد و دارایی
معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در بیان خواسته های فراکسیون زنان از وزیر جدید اقتصاد و دارایی، گفت: تعداد زیادی معاونت در وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد، بنابراین انتظار داریم که حداقل برای یکی از این معاونت ها از ظرفیت مدیران خانم استفاده شود، از سوی دیگر از این ظرفیت برای سمت های مدیرعامل بانک ها و مدیرعامل بیمه ها نیز استفاده شود.

**وزیر نباید تنها پشت میزنشین باشد
در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر با یادآوری اینکه شرایط اقتصادی کنونی کشور بحرانی است، افزود: مردم از نمایندگان در جهت بررسی گزینه های پیشنهادی انتظاراتی دارند و ما نیز در قبال آنها احساس مسئولیت می کنیم، بنابراین انتظار داریم فردی که رأی اعتماد مجلس را کسب می کند تنها پشت میزنشین نباشد بلکه با برنامه های عملیاتی وارد این عرصه شود.
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان از وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی خواست تا ارتباط خود را با نمایندگان به ویژه در روند انتصاب مدیران حفظ کند.

**اجرای ماده 69 مکرر قانون مالیات های مستقیم در دستور کار قرار گیرد
در ادامه سیده حمیده زرآبادی با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی از 100 امتیاز تعیین شده 81.9 را به دست آورده که این نشانه مثبتی است، افزود: انتظار داریم که فارغ از نگاه جنسیتی از ظرفیت زنان در سمت های مدیریتی استفاده شود ضمن اینکه شاخص های انتخاب مدیران خود را به صورتی ارائه دهید که برای مردم نیز قابل دسترس باشد.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیران زن از توانایی بالایی برخوردار هستند و در نحوه عملکرد خود امتیاز بالایی را نیز کسب کرده اند بنابراین می توانند در این وزارتخانه به خوبی فعالیت کنند.

**شایسته سالاری ملاک قرار گیرد
در ادامه زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی از نظر تخصص و اقدامات کارشناسانه حرفی برای گفتن دارد، افزود: فراکسیون زنان انتظار دارد که شایسته سالاری ملاک عمل این وزارتخانه قرار گیرد ضمن اینکه وزیر جدید باید با شناسایی حلقه فساد با افرادی که بدان وصل هستند برخورد کرده و در این زمینه به مطالبات مردمی توجه ویژه ای داشته باشد.

**نظام جامع مالیاتی باید اجرا شود
در ادامه خدیجه ربیعی فرادنبه با انتقاد از عدم توجه وزرای سابق وزارت اقتصاد و دارایی به اجرای طرح جامع مالیاتی افزود: بی تردید راه حل مشکلات اقتصادی کنونی کشور در گرو حل موانع درآمدهای مالیاتی است.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون که کشور در شرایط تحریم قرار گرفته که نتیجه آن شرایط بغرنج اقتصادی است انتظار می رود که طرح جامع مالیاتی اجرا شود از سوی دیگر وزیر جدید باید به طور اساسی به نحوه عملکرد سازمان مالیاتی ورود پیدا کند. همچنین وزیر جدید اقتصاد و دارایی باید با فساد به طور جدی برخورد کند چرا که یکی از مشکلات کنونی کشور عدم برخورد با فساد است.

**ارتقاء نظام جامع یکپارچه الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد/نقش مناطق آزاد در حمایت از تولید داخلی شفاف نیست
در ادامه فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی خواست تا ماده 101 اجرای عدالت جنسیتی برای خانم ها و مصوبه شورایعالی اداری نهاد ریاست جمهوری را در دستور کار خود قرار دهد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به دژپسند تاکید کرد: شما باید از برنامه های خود در جهت ارتقاء عملکرد گمرک و اتصال آن به دولت الکترونیک که پیش از این طی بازدید از نمایشگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن رونمایی شده بود گزارشی ارائه دهید.
وی تصریح کرد: ساماندهی شرکت ها، بانک ها و بیمه های دولتی و هیات مدیره آن ها از مواردی است که باید بر آن نظارت کنید ضمن اینکه کشور با تمام ظرفیت ها و پتانسیل هایی که برای جذب سرمایه گذاران خارجی دارند اما تاکنون در این زمینه به خوبی عمل نشده است همچنین در حوزه مناطق آزاد این پرسش مطرح است که این مناطق چه نقشی در حمایت از تولید ملی دارند و آیا عملکرد آن ها باعث افزایش میزان واردات و ضعف حمایت از تولید داخلی نمی شود؟
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد و دارایی یکی از وزارتخانه های کلیدی کشور است بنابراین انتظار می رود که توجه ویژه ای به شفافیت و انضباط مالی و اداری داشته باشد.
سیام*3061*1535

نظر شما