شناسهٔ خبر: 28950004 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

برنامه وزیر پیشنهادی صنعت،معدن وتجارت در حوزه تجارت/سبک سازی قوانین تجاری و همکاری سازنده با بخش خصوصی / تسهیل تجارت با دیپلماسی اقتصادی

رضارحمانی گزینه پیشنهادی وزارت صمت توسعه تجارت الکترونیکی و امنیت غذائی به ویژه در دوران تحریم را از مهمترین برنامه های آتی وزارت صنعت در بخش تجارت اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا ، برنامه های رضارحمانی گزینه پیشنهادی وزارت صمت در حوزه بازرگانی و تجارت نشان می‌دهد که آینده تجاری کشور دستخوش تغییرات مدرن و متفاوتی خواهد شد.

رضا رحمانی که تا پیش از این قائم مقامی وزارت صمت را برعهده داشت در تحلیل و آسیب شناسی وضعیت تجارت کشور نکات قابل تاملی را احصا و در برنامه پیشنهادی خود برای وزارت صمت ارایه کرده است .توجه به توسعه تجارت خارجی با رویکرد تسهیل تجارت در فضای رقابتی از طریق توسعه دیپلماسی،افزایش صادرات غیرنفتی و تلاش برای کاهش هزینه مبادلات کالا و خدمات از اهم برنامه های رحمانی در این حوزه است.

رحمانی همچنین برنامه‌های محوری بخش بازرگانی را بر پایه توسعه تجارت الکترونیکی و امنیت غذائی به ویژه در دوران تحریم قرار داده و از ارتقای تعداد بنگاه های بزرگ مقیاس صادراتی یاد کرده است.

مشروح برنامه های وزیر پیشنهادی به شرح ذیل ارایه شده است:

توسعه تجارت خارجی

در عین حال او افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در توسعه بازرگانی کشور را هم یک مورد حیاتی برای این بخش دانسته و افزوده است: تسهیل تجارت در فضای رقابتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی یکی از مقوله های مهم است که در سایه بهبود و توسعه روابط تجاری بین المللی فراهم خواهد شد.

گزینه پیشنهادی وزارت صمت ، بهبود و توسعه روابط تجاری بین الملی و تسهیل تجارت در فضای رقابتی با اولویت صادرات غیر نفتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی را هم از دیگر فعالیت‌های خود در این وزارتخانه برشمارده است.

وی همچنین بهبود سیستم خدمات بازرگانی کشور (حمل و نقل، بسته بندی، درجه بندی، استاندارد و ...) و افزایش بهره وری کل عوامل تولید را با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی مد نظر دارد.

تجارت الکترونیک و حقوق مصرف کننده

او افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم تجارت الکترونیکی از کل تجارت کشور را به عنوان دیگر برنامه های خود به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و قول داده که برای نهادینه کردن رعایت حقوق مصرف کنندگان در نظام بازرگانی کشور گام‌های اجرایی بردارد.

بهبود نظام توزیع کالا و خدمات

وی ضعف بنیه مالی اغلب بنگاههای تولیدی صادراتی را هم مورد نظر قرار داده و از کاهش سهم اقتصاد غیررسمی و واردات قاچاق به عنوان یک خطر یاد کرد.

رحمانی کاهش هزینه‌های مبادله کالا وخدمات و ضعف کارائی نظام توزیع را یاداور شده و وعده ارتقای بهره وری دربخش بازرگانی و بهبود نظام توزیع کالا و خدمات را داده است.

افزایش سهم ارزش افزوده بخش تجارت و بازرگانی کشور در تولید ناخالص داخلی و تجارت جهانی و افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در بازرگانی داخلی و خارجی کشور در مسیر توسعه اشتغال پایدار در بخش بازرگانی کشور نیز از دیگر برنامه های او است.

برخی تهدیدها از نظر رضا رحمانی

رحمانی ناکارآمد بودن نظام تعرفه ای و نبود سیاستگذاری و نقشه راه مناسب در جهت توسعه تجارت الکترونیک را از تهدیدهای این بخش دانسته و گفته است که نامناسب بودن فضای کسب و کار و نظام ناکارآمد قیمت گذاری کالا و خدمات در کنار وجود تحریم‌های یکجانبه اقتصادی از مشکلاتی است که باید بدانها توجه داشت.

وی ضعف جدی در برقراری روابط کارگزاری پایدار بانکی با کشورهای هدف را نیز احصا کرده و گفته است:نوسانات شدید نرخ ارز و چند نرخی بودن آن و همچنین برون گرا نبودن اقتصاد و کم توجهی به زنجیره ارزش جهانی صادرات محور از آسیب های این بخش است.

تدوین سند جامع نظام توزیع کشور

تدوین سند جامع نظام توزیع کشور و هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی دو برنامه دیگری است که او برای انها هم جزئیاتی درنظر گرفته است.

بهره گیری موثرتر از ظرفیت های بخش خصوصی و تشکل های مربوطه و ارتقاء جایگاه ستاد تنظیم بازار با هدف اثربخش نمودن تصمیمات آن دو برنامه اوست که در کنار هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مواد و توسعه و نوین سازی اصناف از طریق اصلاح مد نظر قرار داده است.

داخلی سازی محصولات وارداتی

او در بخش تجارت کشور به موضوع داخلی سازی هم اشاره کرده و گفته است: هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی یکی از برنامه‌هاست و در این مسیر برنامه ریزی جهت ساخت داخل محصولات وارداتی با مشارکت شرکتهای صادرکننده باید پیگیری شود.

همکاری با بخش خصوصی تجارت

نایب‌رئیس اول سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تشکیل اتاق فکر با هدف بهره گیری از دیگاههای تخصصی فعالان و تشکل های بخش خصوصی را هم وعده داد و نوشت:واگذاری هدفمند تنظیم بازار کالاهای منتخب به تشکل های بخش خصوصی را پیگیری خواهم کرد.

وی برند سازی و ارتقای نام و نشان تجاری محصوالت تولیدی- صادراتی را هم یک برنامه اصولی اعلام و گفت: حمایت از ایجاد و توسعه صنایع خدمات تجاری محصولات صادراتی بسته بندی، درجه بندی،شستشو و ... پیگیری خواهد شد.

رحمانی کاهش زمان ترخیص- کاهش هزینه های ترخیص را وعده داد و افزود: کاهش تعداد مجوزها، راه اندازی سامانه مدیریت توزیع کالا در کشور، تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی و ایجاد و ساماندهی مراکز لجستیک و ذخیره سازی را نیز پیگیر خواهد بود.

اقدامات اجرایی بخش بازرگانی:

رحمانی در برنامه مبسوط خود در حوزه تجارت ایران موضوعات متنوعی را مد نظر قرار داده که برخی از مهمترین این بخش ‌ها به شرح زیر است:

  • تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی با هدف امنیت غذائی
  • ساماندهی شرکت های پخش و توسعه شهرکها ی صنفی و لجستیکی
  • مدیریت بازار و خدمات از طریق روان سازی و نوین سازی شبکه های
  • اصلاح نظام کنترل، بازرسی و نظارت و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار
  • پیگیری خرید و ذخیره سازی کالاهای منتخب جهت تنظیم بازار
  • شناسایی، ساماندهی و حمایت از توسعه شبکه های نوآوری و فروشگاه های مجازی و استارتآپ های لجستیکی و بازرگانی
  • استفاده از ظرفیت استان های مرزی و مرزنشینان در توسعه روابط تجاری
  • کمک به تبلیغات ، بازاریابی، اطالع رسانی، آموزش، فرهنگ سازی، حضور در نمایشگاههای بین المللی و هیات های تجاری
  • تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی
  • توسعه زنجیره ها و شبکه های توزیع مویرگی کالاهای تولید داخلی در کشورهای هدف
  • توسعه تجارت و انعقاد پیمان ها و قراردادهای دو یا چند جانبه برای دسترسی به بازارهای صادراتی
  • پشتیبانی از ایجاد و توسعه شرکتهای تخصصی مدیریت صادرات
  • تشویق بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط جهت همپیوندی و ایجاد هلدینگ های تجاری
  • استفاده از نظام تعرفه ترجیحی با برخی از کشورهای منتخب
  • اجرای برنامه های مرتبط با همکاری دستگاه های فرهنگی و رسانه ای

نظر شما