شناسهٔ خبر: 28949511 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تامین ۸۰ درصدی هزینه‌های بازنشستگی

معاون اول رئیس جمهور در کنفرانس منطقه ای سالمندی جمعیت: ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های صندوق بازنشستگی را دولت پرداخت می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 این کنفرانس با همکاری صندوق جمعیت ملل متحد در هتل استقلال تهران برگزار  شد. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه این کنفرانس از تصویب کلیات بسته حمایت غذایی اقشار کم‌درآمد در دولت خبر داد.
اسحاق جهانگیری در کنفرانس منطقه ای سالمندی جمعیت 2018 خاطرنشان کرد: در برنامه‌های توسعه‌ای و هم در برنامه‌های نظام سیاسی و اجتماعی، بر استفاده از ظرفیت سالمندان تأکید شده است و دولت باید بتواند از ظرفیت انسانی و کمک به نهادهای مدنی استفاده کند.
جهانگیری افزود: برای ایران موضوع آینده‌نگری برای برنامه‌های آتی کشور بسیار مهم است؛ ما در دورانی رشدهای جمعیت بالای چهار درصد را داشته‌ایم، باید بدانیم رشدهای جمعیتی بالا نیازهای بسیار زیادی از جمله تسهیلات آموزشی دارد.
وی تصریح کرد: در برخی دوره‌ها مدارس سه یا چهار نوبته داشتیم و به خاطر رشد جمعیت دانشجویان در اقصی نقاط کشور دانشگاه ایجاد کردیم و این امر موجب شده است حتی شهرهای کوچک ما هم دانشگاه داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تأمین هزینه‌های بازنشستگی و نیروهای سالمند در دستور کار دولت قرار دارد ، گفت: 100 درصد هزینه‌های صندوق نیروهای مسلح و ۷۰ تا 80 درصد هزینه های صندوق‌های بازنشستگی را دولت پرداخت می‌کند.
معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد که جمعیت کشور در ۳۰ سال آینده به رشد سالمندی می‌رسد.
وی ادامه داد: براساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند داریم و بر مبنای برخی آمارها در سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان کشور احتمالا به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.
جهانگیری تاکید کرد: در هیچ مقطعی از تاریخ ایران ما با چنین جمعیت سالمندی روبرو نبوده‌ایم و امیدواریم این نشست با توجه به دستوری که برایش تهیه شده و البته تجارب کشورهای مختلف نقطه مهمی برای کشور ما جهت برنامه‌ریزی‌های آتی برای سالمندی باشد.
وی ابراز عقیده کرد: برای فهم فرصت پیش آمده باید به منزلت و کرامت سالمندان توجه کنیم و برنامه دقیقی برای منزلت آنها و در ارتباط با توسعه کشور تهیه کنیم.
جهانگیری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: قدرت نظام سیاسی و مدنی در استفاده از توان سالمندان است؛ به این معنا که دولت بتواند ظرفیت این مجموعه انسانی را با کمک نهادهای مدنی مورد استفاده قرار دهد.
وی با بیان اینکه «دوران سالمندی دوران کمال انسان است» گفت: انبوهی از تجربیات در این دوره وجود دارد؛ اگر خانواده‌ها از این منظر به سالمندان نگاه کنند با قدرت خود سالمندان می‌توانند به رفاه و امنیت خانواده کمک کنند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش نهادهای مدنی و اجتماعی در این میان، گفت: نهادهای مدنی به عنوان حلقه‌های ارتباطی بین سالمندان و دولت نقش تعیین کننده دارند و جا دارد که در همین زمینه به کسانی که «بنیاد فرزانگان» را ایجاد کردند، تبریک بگویم. 
 
 

نظر شما