شناسهٔ خبر: 28948759 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واگذاری مدیریت بندر چابهار به هند کذب است

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی: متاسفانه شایعاتی مبنی بر واگذاری مدیریت بندر چابهار به هند شنیده می‌شود که کاملا کذب است.

صاحب‌خبر -

محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در نشست شورای هماهنگی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار گفت:براساس پیش‌بینی‌های توافقنامه چابهار باید کشورهای بیشتری را به عضویت این توافقنامه در آوریم تا بندر چابهار به یکی از بزرگترین بنادر ترانزیتی منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد:امروز بالاخره امکان برگزاری اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه سه جانبه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان در کوتاهترین زمان ممکن بعد از پیش بینی هایی که برای برگزاری آن انجام شده بود، ممکن شد.
وی گفت: خوشبختانه ما توانستیم در این نشست شورای هماهنگی بر اساس ماده ده توافقنامه که با هم به امضا رسانده ایم قرار بر این شد تا اولین کمیته پیگیری طی دو ماه آینده در بندر چابهار برگزار شود و در آن به جزئیات عملیاتی و راهکارهای بهبود و ارتقای مزیت‌های دالان ترانزیتی موضوع این موافقتنامه پرداخته شود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2760109" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2260493/2760109?width=400&height=300"></script></div>


محمد راستاد افزود: هم اکنون فعالیتهای سه کشور برای استفاده از دالان ترانزیتی هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برقرار است و اقدامات عملیاتی انجام شده است، همچنین این قرارداد که ما بین این سه کشور منعقد شده هم نشان دهنده همین موضوع است اما برگزاری اینگونه نشست‌ها و متعاقباً کمیته پیگیری همه در جهت این است که فعالیت‌های بندر ترانزیتی چابهار وارد مراحل جدیدتری گردد و امکانات آن بالاتر برود.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های این توافقنامه قرار بر این است که نه تنها این سه کشور بلکه با رایزنی هایی که در آینده انجام می‌شود امضاکنندگان این توافقنامه بتوانند کشورهای بیشتری را عضو آن نماید بدین ترتیب بندر چابهار می تواند یکی از بزرگترین بنادر ترانزیتی منطقه تبدیل شود.
راستاد گفت: آینده بسیار خوبی برای این بندر ترانزیتی می‌توان متصور بود اما متاسفانه اخیرا شایعاتی مبنی بر اینکه ایران در حال واگذاری مدیریت بندر چابهار به کشور هند است، شنیده می شود که این کاملا کذب است و باید یادآور شوم که بطور کلی بنادر تجاری جهان با اپراتورهای بین المللی کنترل می‌شود و صرفه نظر از اینکه اپراتورها در چه کشوری وجود دارند بنادر بین المللی با همکاری و سرمایه گذاری کشورهای دیگر فعالیت می‌کند و این برنامه است که ما هم برای بندر چابهار و هم دیگر بنادر کشور که قابلیت های بین المللی شدن را دارند در نظر گرفته ایم.
محمد رضا راستاد افزود: قراردادی که ما با کشور هند در مورد چابهار داریم یک قرارداد بی او تی است یعنی ساختن بندر، تجهیز و بهره برداری و انتقال مالکیت آن به کشور ایران که کشور هند بر اساس این قرارداد وی اس تی ۸۵ میلیون دلار تجهیزات در این بندر نصب کند و اپراتوری آن را هم انجام دهد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2760110" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2260493/2760110?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما