شناسهٔ خبر: 28946650 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کنفرانس منطقه‌اي سالمندي جمعيت 2018؛

تأمين هزينه‌هاي بازنشستگي و نيروهاي سالمند در دستور کار دولت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به اينکه تأمين هزينه‌هاي بازنشستگي و نيروهاي سالمند در دستور کار دولت قرار دارد ، گفت: 100 درصد هزينه‌هاي صندوق نيروهاي مسلح و 70 تا 80 درصد هزينه هاي صندوق‌هاي بازنشستگي را دولت پرداخت مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، اسحاق جهانگيري امروز در کنفرانس منطقه اي سالمندي جمعيت 2018 خاطرنشان کرد: در برنامه‌هاي توسعه‌اي و هم در برنامه‌هاي نظام سياسي و اجتماعي، بر استفاده از ظرفيت سالمندان تأکيد شده است و دولت بايد بتواند از ظرفيت انساني و کمک به نهادهاي مدني استفاده کند.
جهانگيري افزود: براي ايران موضوع آينده‌نگري براي برنامه‌هاي آتي کشور بسيار مهم است؛ ما در دوراني رشدهاي جمعيت بالاي چهار درصد را داشته‌ايم، بايد بدانيم رشدهاي جمعيتي بالا نيازهاي بسيار زيادي از جمله تسهيلات آموزشي دارد.
وي تصريح کرد: در برخي دوره‌ها مدارس سه يا چهار نوبته داشتيم و به خاطر رشد جمعيت دانشجويان در اقصي نقاط کشور دانشگاه ايجاد کرديم و اين امر موجب شده است حتي شهرهاي کوچک ما هم دانشگاه داشته باشند.
معاون اول رئيس جمهور اظهار کرد که جمعيت کشور در 30 سال آينده به رشد سالمندي مي‌رسد.
وي ادامه داد: براساس سرشماري سال 95 حدود 7 ميليون و 400 هزار سالمند داريم و بر مبناي برخي آمارها در سال 2050 تعداد سالمندان کشور احتمالا به 30 ميليون نفر خواهد رسيد.
جهانگيري تاکيد کرد: در هيچ مقطعي از تاريخ ايران ما با چنين جمعيت سالمندي روبرو نبوده‌ايم و اميدواريم اين نشست با توجه به دستوري که برايش تهيه شده و البته تجارب کشورهاي مختلف نقطه مهمي براي کشور ما جهت برنامه‌ريزي‌هاي آتي براي سالمندي باشد.
وي ابراز عقيده کرد: براي فهم فرصت پيش آمده بايد به منزلت و کرامت سالمندان توجه کنيم و برنامه دقيقي براي منزلت آنها و در ارتباط با توسعه کشور تهيه کنيم.
جهانگيري در بخش ديگري از اين سخنراني گفت: قدرت نظام سياسي و مدني در استفاده از توان سالمندان است؛ به اين معنا که دولت بتواند ظرفيت اين مجموعه انساني را با کمک نهادهاي مدني مورد استفاده قرار دهد.
وي با بيان اينکه «دوران سالمندي دوران کمال انسان است» گفت: انبوهي از تجربيات در اين دوره وجود دارد؛ اگر خانواده‌ها از اين منظر به سالمندان نگاه کنند با قدرت خود سالمندان مي‌توانند به رفاه و امنيت خانواده کمک کنند.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به نقش نهادهاي مدني و اجتماعي در اين ميان ، گفت: نهادهاي مدني به عنوان حلقه‌هاي ارتباطي بين سالمندان و دولت نقش تعيين کننده دارند و جا دارد که در همين زمينه به کساني که «بنياد فرزانگان» را ايجاد کردند، تبريک بگويم.
وي با اشاره به ضرورت توجه علمي به موضوع سالمندي و معضلات مربوط به آن گفت: يافته‌هاي عملي جهت توانمندسازي سالمندان، حفظ و ارتقاي سلامت جسمي و رواني آنها، زيرساخت‌ها و سطح اميد در اين بخش از جامعه بايد طراحي شوند.
جهانگيري خاطرنشان کرد: به طور طبيعي از برنامه هفتم توسعه به بعد سرفصل مشخصي براي نيازهاي سالمندان بايد داشته باشيم و بجز درمان ساير هزينه‌هاي آنها بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي تصريح کرد: خوشبختانه از اوايل دهه 80 در ايران موضوعات مرتبط با سالمندي در دولت‌هاي وقت مورد توجه قرار گرفت و سندي در دوران دولت آقاي روحاني تدوين شد. همچنين دو گروه از سياست‌هاي کلي که از سوي رهبر انقلاب ابلاغ شده، بندهاي مرتبط با نيازهاي سالمندي را در خود دارند.
معاون اول رئيس جمهور تصريح کرد: بر اساس فرهنگ ديني کشور مردم ايران سالمندي را با فرزانگي يکي مي‌گيرند. ما هميشه در کشورمان انسان‌هاي شريفي داشتيم که بر مسائل و نيازهاي کشور تمرکز داشتند و به طور مثال براي تامين نيازهاي آموزشي تلاش کردند.
وي در پايان گفت: در شرايط کنوني هم رسانه‌ها و نهادهاي کشور بايد موضوع سالمندي را براي جامعه به خوبي تبيين کنند و متعاقبا انسان‌هاي شريف و خير بايد به اين مساله ورود کنند.

نظر شما