شناسهٔ خبر: 28946152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا و روسیه بر ادامه گفت وگوها تاکید کردند

مسکو - ایرنا - وزیر دفاع روسیه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا امروز سه شنبه ضمن دیدار و گفت وگو بر ادامه گفت وگوها میان مسکو و واشنگتن در جهت کاهش تنش ها تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، سرگئی شایگو در آغاز مذاکرات خود با جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گفت که گفت وگوهای دوجانبه بین روسیه و آمریکا به تدریج احیا و ازسرگرفته می شود.
شایگو با اشاره به برنامه سفر بولتون افزود: مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا دیدارهای فشرده ای با مقامات روس دارد و من امیدوارم که این دیدارها منجر به تثبیت روابط روسیه و آمریکا شود.
به گفته وزیر دفاع روسیه، دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هلسینکی فنلاند به برقراری گفت وگوها میان دو کشور کمک فراوانی کرد.
وی افزود: حتی گام های کوچک در روابط سازنده است و موجب اعتمادسازی می شود، امروز در جهان مسائل زیادی وجود دارد و مسکو و واشنگتن می توانند با تلاش های مشترک آن را حل کنند.
جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا هم گفت که امیدوار است مذاکرات گسترده ای درباره سوریه و سایر مسائل با طرف روسی داشته باشد.
بولتون خطاب به شایگو گفت: ما با شما موافقیم که مذاکرات برای کاهش تنش ها از جمله در سوریه بسیار موفق و سودمند است و من امیدوارم بتوانیم این مذاکرات را پیش ببریم.
گفتنی است، بولتون از روز یکشنبه در مسکو بسر می برد و روز گذشته با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت و گو کرد.
شورای امنیت روسیه پس از دیدار پاتروشف با بولتون در بیانیه ای اعلام کرد: در دیدار دبیر شورای امنیت روسیه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا برجام و مساله سوریه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
در این دیدار همچنین مسائل اوکراین، افغانستان و مساله هسته ای شبه جزیره کره بررسی شد.
دبیر شورای امنیت روسیه در این دیدار بر ضرورت و اهمیت فراوان حفظ پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد تاکید کرد.
وزارت خارجه روسیه نیز پس از دیدار لاوروف و بولتون اعلام کرد که در این دیدار دو طرف در خصوص مسائل کلیدی جامع جهانی از جمله اوضاع سوریه، اوکراین، افغانستان و شبه جزیره کره گفت وگو کردند.
خبرگزاری اینترفاکس نیز گزارش داده است که بولتون با یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر پوتین نیز دیدار خواهد کرد.
در این دیدارها احتمالا مساله خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد که اخیرا ترامپ از امکان آن سخن گفته است مطرح خواهد شد و طرف روسی در این باره از آمریکا توضیح خواهد خواست.
پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.
مقامات آمریکا از شش ماه پیش و پس از رو نمایی روس ها از موشک های هسته ای جدید خود، بار دیگر روسیه را متهم به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد کردند و شنبه هفته جاری دونالد ترامپ تهدید کرد که آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد.
اروپام*391*1346*

نظر شما