شناسهٔ خبر: 28946109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دقيقا بايد تمام ابعاد ماجراي خاشقجي اعلام شود

وزیر خارجه انگلیس : صرف گفتن اینکه "آقای خاشقجی در یک درگیری جان باخت" توضیح معتبر و قابل پذیرشی به حساب نمی آید.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما  جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در مجلس عوام این کشور در بیانیه ای در مورد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرد صراحتا به مجلس عوام اعلام می کنم که صرف گفتن اینکه "آقای خاشقجی در یک درگیری جان باخت" توضیح معتبر و قابل پذیرشی به حساب نمی آید.
بنابراین نیاز مبرم وجود دارد که دقیقا توضیح داده شود روز دوم اکتبر و پس از آن چه اتفاقاتی رخ داد.
این حادثه در خاک ترکیه رخ داد بنابراین منطقی است که تحقیقات را دولت ترکیه انجام دهد.
آنها باید مشخص کنند که چه کسی اجازه و دستور اعزام 15 مقام سعودی به ترکیه را صادر کرد, دولت عربستان در ریاض نخستین بار چه زمان از مرگ آقای خاشقجی با خبر شد, چه بر سر جسد آمده است, چرا صدور اجازه ورود ماموران تحقیق ترکیه به ساختمان کنسولگری با تاخیر همراه بود و چرا تایید کشته شدن آقای خاشقجی تا روز 19 اکتبر یعنی 17 روز پس از وقوع حادثه به طول انجامید؟ قرائت کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، متن این بیانیه به شرح زیر است:
از لحظه ای که وی (جمال خاشقجی) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر ناپدید شد، گزارش های به شدت ناراحت کننده ای در مورد سرنوشتش منتشر شده است.
روز جمعه ما تاییدی دریافت کردیم که بر اساس آن خاشقجی به طرزی خشن کشته شده است و وزارت امور خارجه عربستان نیز از آن پس، از این حادثه با عنوان قتل یاد کرده است.
دولت انگلیس قتل خاشقجی را به شدت تمام محکوم کرده است. امروز همه اعضای مجلس عوام با نامزد، خانواده و دوستان وی که بیش از دو هفته با نگرانی سرنوشت وی را پیگیری می کردند و در نهایت بدترین نگرانی آنها به حقیقت تبدیل شد، ابراز همدردی می کنند.
پس از ناپدید شدن خاشقجی، دولت با صراحت اعلام کرد عربستان باید با ترکیه همکاری کند تا تحقیقاتی کامل و معتبر انجام شود. هر کسی که بابت هر گونه تخلف در این ماجرا متخلف تشخیص داده شود باید به طور کامل مورد بازخواست قرار گیرد.
اما مهمترین نگرانی ما در مورد این وحشیگری ناراحت کننده دو موضوع دیگر را در بر می گیرد. نخست اینکه رفتار وحشتناک با خاشقجی از سوی افرادی انجام شد که برای دولت عربستان کار می کنند و ما رابطه نزدیکی با آنها داریم.
دوم اینکه خاشقجی علاوه بر اینکه منتقد دولت سعودی بود، روزنامه نگار هم بود.
آقای خاشقجی هنگام کشته شدن، نویسنده روزنامه واشنگتن پست بود و با روزنامه گاردین انگلیس نیز همکاری کرده است. با توجه به اینکه ما در انگلیس به آزادی بیان و رسانه های آزاد اعتقاد داریم، محافظت از روزنامه نگارانی که فقط کار خود را انجام می دهند برایمان اهمیت بسیار زیادی دارد.
من روز نهم اکتبر شخصا این پیام را به سفیر عربستان دادم و در تماس تلفنی آن را به وزیر امور خارجه سعودی منتقل کردم. من به سفیر انگلیس در ریاض نیز دستور دادم که احساس ما از این موضوع را به سطوح مختلف دولت عربستان منتقل کند.
هفته گذشته نیز دوست محترم من و وزیر تجارت بین المللی انگلیس حضور خود را در نشست آتی ریاض لغو کرد. روز هفدهم اکتبر من با فرد رایان رئیس اجرایی واشنگتن پست ملاقات کردم و سپس این هفته با وزیر امور خارجه عربستان دیدار کردم.
دولت سعودی روز جمعه یافته های اولیه تحقیقات خود را منتشر کرد. آنها سپس از بازداشت 18 نفر خبر دادند که آغازی مهم برای فرایند بازخواست متخلفان خواهد بود.
اما من صراحتا به مجلس عوام اعلام می کنم که صرف گفتن اینکه "آقای خاشقجی در یک درگیری جان باخت" توضیح معتبر و قابل پذیرشی به حساب نمی آید. بنابراین نیاز مبرم وجود دارد که دقیقا توضیح داده شود روز دوم اکتبر و پس از آن چه اتفاقاتی رخ داد.
این حادثه در خاک ترکیه رخ داد بنابراین منطقی است که تحقیقات را دولت ترکیه انجام دهد.
آنها باید مشخص کنند که چه کسی اجازه و دستور اعزام 15 مقام سعودی به ترکیه را صادر کرد, دولت عربستان در ریاض نخستین بار چه زمان از مرگ آقای خاشقجی با خبر شد, چه بر سر جسد آمده است, چرا صدور اجازه ورود ماموران تحقیق ترکیه به ساختمان کنسولگری با تاخیر همراه بود و چرا تایید کشته شدن آقای خاشقجی تا روز 19 اکتبر یعنی 17 روز پس از وقوع حادثه به طول انجامید؟
این مهم است زیرا پس از تحقیقات کامل می توان مشخص کرد که مسئولیت تخلفات بر دوش چه کسانی است و در آن زمان می توان برای جرایم مختلف کیفر در نظر گرفت.
من هفته گذشته با همتاهای خود از دو کشور فرانسه و آلمان دیدار کردم و مجلس عوام بیانیه مشترک و قاطعی را که انگلیس، فرانسه و آلمان دیروز منتشر کردند, دیده است.
اقدامی که انگلیس و متحدان آن خواهند کرد به دو موضوع بستگی خواهد داشت. نخست اعتبار و قابل قبول بودن توضیح نهایی عربستان و دوم اطمینان یافتن ما در این مورد که چنین حادثه تکان دهنده ای نمی تواند تکرار شود و تکرار نخواهد شد. البته ما منتظر نتیجه نهایی تحقیقات خواهیم ماند و سپس تصمیم گیری خواهیم کرد.
اعضای محترم مجلس عوام می دانند که ما شراکت راهبردی مهمی با عربستان داریم که شامل همکاری های دفاعی و امنیتی می شود و باعث حفظ جان مردم در خیابان های انگلیس شده است. ما همچنین شراکتی تجاری با عربستان داریم که باعث فراهم شدن هزاران شغل و تداوم آنها شده است.
اما همزمان با اینکه در مورد واکنش خود حساب شده و با تفکر عمل می کنیم، این را هم قبلا به صراحت گفته ام که اگر گزارش های بهت آوری که درباره این حادثه خوانده ایم، درست از آب درآید، این اقدامات به طور اساسی بر خلاف ارزش های ماست و ما به طور متناسب در این خصوص رفتار خواهیم کرد.
در حقیقت این گزارش ها حتی با اهداف اعلام شده عربستان یعنی پیشرفت و نوسازی نیز همخوانی ندارد. به همین دلیل میزان موفقیت عربستان در قانع کردن ما به اینکه این کشور به پیشبرد این اهداف پایبند است، در نوع پاسخ انگلیس و متحدانش به این حادثه موثر است و ما به انتقال احساس خود از این حادثه به سطوح مختلف حکومت عربستان ادامه خواهیم داد.
جمال خاشقجی در آخرین مطلبی که از وی در واشنگتن پست چاپ شد، از نبود آزادی بیان در جهان عرب شکوه کرد.
اجازه دهید کاری کنیم درس هایی که از پس از مرگ خاشقجی گرفتیم و اقداماتی که انجام می شود، به پیشرفت اهدافی که وی دنبال می کرد کمک کند.








نظر شما