شناسهٔ خبر: 28933798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با دفاع از فروش سلاح به سعودی ها

ترامپ:قتل خاشقچی با برنامه ریزی قبلی نبوده است

نیویورک- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا همسو با مواضع سعودی ها قتل روزنامه نگار عربستانی با برنامه قبلی را رد کرد و گفت: قتل جمال خاشقچی یک توطئه بوده که از سر رد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دونالد ترامپ در مصاحبه اختصاصی با یو اس ای تودی که شامگاه دوشنبه به وقت محلی منتشر شد، گفت همچنان توضیحات سعودی در مورد قتل جمال خاشقچی سوال برانگیز است اما او با هر حرکتی که بخواهد فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کند مخالفت خواهد کرد.
وی ادامه داد می توان تنبیه های دیگری در نظر گرفت و برای این کار همچون موضوع انتخاب برت کاوانا قاضی دیوان عالی، با اعضای کلیدی کنگره مشورت خواهد کرد.
در موضوع برت کاوانا، با وجود مخالفت شدید از سوی مردم و بسیاری از اعضای کنگره، ترامپ موفق شد برای او رای اعتماد بگیرد و شغلی مادام العمر برای او ایجاد کند.
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد به نظر او خاشقچی عمدا به سوی کنسولگری برای قتلش کشانده نشده است.
این موضع ترامپ همراستا با موضع دولت سعودی است که ادعا کرده خاشقچی در یک درگیری در کنسولگری کشته شده است. باور این موضع سعودی برای بسیاری از سیاستمداران آمریکایی پذیرفتنی نبوده است.
ترامپ همچنین اطلاعاتی که از دولت ترکیه به رسانه ها در مورد تکه تکه شدن بدن خاشقچی ارائه شده را سوال برانگیز دانست و در پاسخ به سوالی در این مورد به خبرنگار یو اس ای تودی گفت: «آیا شما می دانید که اصلا اره استخوانی بوده است؟»
وی اظهار کرد با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، تلفنی صحبت کرده است و اطلاعات بیشتری در مورد خاشقچی در یک تا دو روز آینده اعلام خواهد شد.
رئیس جمهوری آمریکا در مورد فروش اسلحه به سعودی هم بار دیگر به تمایل روسیه و چین به گرفتن چنین قراردادی اشاره کرد و افزود باید تصویر بزرگتر در رابطه با سعودی، خصوصا نقش آنها در مقابله با ایران در نظر گرفته شود.
جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ هم صبح دوشنبه در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان گفته بود عربستان شریکی قوی در مقابله با ایران است.
ظاهرا مقامات کاخ سفید قصد دارند با دامن زدن به ایران هراسی، مانع از بروز هرگونه مشکلی در قراردادهای میلیارد دلاری فروش تسلیحات به سعودی ها شوند.
اروپام*1429

نظر شما