کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: من متأسفم که باید این نکته مهم را عنوان کنم که در حال حاضر آن چیز که از هنر بری است سینمای ایران است!؛ مسئولان سازمان سینمایی و دستاندرکاران سینما نه تنها فکری برای ارتقای کیفی آثار و تربیت مخاطب سینمای متفکر و مترقی و فرهنگساز ندارند بلکه با حمایت از برخی فیلمهای زننده و مشمئزکننده باعث شدهاند تا سینمای ما دچار بیهویتی و سرگشتگی شود.
سامان سالور افزود: به نظر من حضور آدمهای مختلف در پستها تفاوتی نمیکند چراکه خانه از پای بست ویران است! سالها است ما مخاطب جدی، باسواد، باشعور و بافرهنگ سینما را از دست دادیم و سالها است فیلم مهم و ماندگار تهیه نکردیم و از سینمای ارزشمند حمایت نشده است؛ ما از سینمایی که ارزشمندیاش به تفکر و میزان باسواد بودن فیلمسازش باشد توجه نکردهایم.
وی ادامه داد: ما سالها است شاهد آن هستیم که سینمای ایران تبدیل به رقابت برای پول درآوردن بیشتر سرمایهگذاران و تهیهکنندگان شده است. کسی فیلمنامه خوب نمیخواهد و همه میخواهند فیلمهای کمدی بفروش یا به قول خودشان «برفوش» بسازند تا سرمایهشان چند برابر شود!؛ جایگاه بینالمللی سینمای ایران علیرغم آنچه مدیران سینمایی به غلط عنوان میکنند به شدت متزلزل شده به نحوی که اگر در دهه ۸۰ جشنوارههای جهانی به داشتن فیلم ایرانی افتخار میکردند امروز دیگر خبری از این افتخارات نیست.
سالور سپس با بیان اینکه ما در سینمای ایران نیازمند یک انقلاب و دگردیسی هستیم اظهار داشت: پخشکنندههای داخلی رقابت شدیدی در باندبازی و روابطی دارند که ضابطهای ندارد. سینمای ما بازیگرمحور شده و بازیگران و سینماداران تصمیمگیر سینما شدهاند. معضلات و مشکلات سینمای ما با تغییر مدیران و حضور آدمهایی مانند آنچه که در حال حاضر هستند حل نمیشود ما نیاز به مدیری شجاع و جسور داریم که متوسطالقامتهایی که گردنکلفت شدهاند را زمین بزنند و اداره سینما را نه به صورت نمایشی که به صورت جدی در دست خود بگیرند.
این سینماگر متذکر شد: این روزها اکران سینماهای کشور تنها در انحصار ۳-۲ نفر خاص است؛ مدیران سینمایی اصلاً جرأت نمیکنند با این افراد مقابله کنند و همه اینها باعث شده تا همین چند نفر براساس منافع شخصی خود و اطرافیان شان برای سینما تصمیم گیری کنند.
کارگردان فیلم سینمایی «ساکنین سرزمین سکوت» خاطرنشان کرد: ماندن در سینمای ایران برای ساخت فیلم خوب اشتباهی بزرگ است چراکه کسی به تفکر آرتیستیک و هنری و متفاوت بودن نیست، یعنی هیچ مدیری به این مسائل اهمیت نمیدهد و در راهروهای مختلف سازمان تصمیمگیری اتفاقات با چکهایی که رد و بدل میشود میافتد و به همین علت اغلب فیلمسازان کاربلد یا قهر کردهاند یا بیکار و خانهنشین شدهاند یا در دانشگاههای خارج تدریس میکنند.
سالور تصریح کرد: وضعیت سینمای امروز ایران آنقدر بغرنج و اسفبار است که من آدمی سراغ ندارم که بتواند یکشبه لانه عنکبوت و تماشاخانه وحشت را عوض کند و تغییر چندانی حاصل کند. مدیران ما هنوز به این نتیجه نرسیدهاند که نباید همه چیز را فدای فروش و گیشه و اقتصاد کرد.
وی تأکید کرد: باید تبعیض در سینمای ایران از بین برود. این روزها شاهد این هستیم که برخی فیلمها با شانتاژ و باندبازی از سکس پنهان حرف میزنند اما اکران میشوند و فیلمهای اندیشمند به خاطر اعمال سلیقه سانسورچیهای وزارت ارشاد در محاق و توقیف میماند. ما نیاز به ابراهیم بتشکن در سینمای ایران داریم، بتها امروز در سینمای ایران به شدت قدرت پیدا کردهاند و ابراهیمی باید پیدا شود که آنها را قلع و قمع کند.
سالور در پایان افزود: ما نیاز به حضور مدیری داریم که جرأت و جسارت داشته باشد و نگاه درستی به وضعیت سینمای ایران و بیکاری شدید سینماگران داشته باشد. سینماپرس
سامان سالور:
در حال حاضر آن چیز که از هنر بری است سینمای ایران است!
صاحبخبر -
∎
نظر شما