شناسهٔ خبر: 28929014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارزیابی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از فردا آغاز می شود

تهران- ایرنا- ارزیابی ثبت جهانی جنگل های باستانی هیرکانی در یونسکو به عنوان یکی از کهن ترین جنگل های جهان در ایران، از فردا (سه شنبه - یکم آبان) با حضور نمایندگان اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست در این منطقه آغاز می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جنگل‌های مختلط پهن برگی که در حاشیه جنوبی دریای خزر به جنگل‌های هیرکانی شناخته شده‌اند، این جنگل های باستانی و حیرت آور 40 میلیون ساله اند که به گفته طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وسعتی دو میلیون هکتاری دارد.
قدمت بیش از 40 میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی است از یک سو و وجود 80 گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری همچون راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار از سوی دیگر، این منطقه را تبدیل به موزه زنده کرده است.

** نمایشگاه عکس 'هیرکانی: سبز ازلی'
به همین مناسبت نخستین نمایشگاه عکس «ثبت جهانی جنگل های هیرکانی» شامل 23 قطعه عکس منتخب برای به تصویر کشیدن وجوه مختلف جنگل‌های هیرکانی حوزه دریای خزر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، ویژگی‌های طبیعی و طبیعت بکر هیرکان، تنوع گونه حیوانات، پرندگان خاص و گونه‌های گیاهی این منطقه در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران عصر امروز دوشنبه 30 مهر تا هشتم آبان گشایش یافت. پروفسور کنپ نماینده بنیاد سوکوی آلمان در مراسم گشایش نمایشگاه عکس «هیرکانی، سبز ازلی» در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران گفت: این نمایشگاه ارزش منحصر بفرد این جنگل ها را به تصویر کشیده است.
وی افزود: هنگامی که برای نخستین بار با گروه ده نفره پژوهشگر به ایران آمدم، تنوع دست نخورده و بکر جنگل های هیرکانی مرا بسیار به خود جلب کرد.
تخصص همه ما منابع طبیعی در مناطق مختلف اروپا بود اما هیچ جای دنیا درختانی با این قدمت ندیده بودم.
وی اظهار داشت: ما در سال ۲۰۰۱ کارهایی را با سازمان جنگل های ایران آغاز کردیم و سازمان محیط زیست آلمان هزینه های آن را تقبل کرد. به دلیل اینکه هیچ جای دنیا چنین جنگل ها و پوشش گیاهی وجود ندارد، تحقیقات و پژوهش ها ادامه یافت.
وی ادامه داد: در نهایت ایران در ژانویه ۲۰۱۸ معرفی جنگل های هیرکانی را به یونسکو ارسال کرد. پرونده ای که حاصل تلاش، سازمان جنگل ها، محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون ملی یوتسکو- ایران و دانشگاه تربیت مدرس است.
پروفسور کنپ، تهیه این پرونده و معرفی آن به یونسکو را دارای اهمیت بسیار برای ارتقای آگاهی جمعی برای حفظ منابع طبیعی نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان دانست.
وی تصریح کرد که این نمایشگاه عکس نه تنها زیبایی های جنگل های کهن هیرکان بلکه نقش هنرمندان را در ارتقای آگاهی عمومی نشان می دهد.
حجت الله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز گفت: جنگل های هیرکان گنجینه ای است که نیاز به تلاش هنرمندان در این عرصه دارد، چرا که پس از ثبت جهانی آن کار تمام نمی شود و نیاز به هزینه های هنگفت دارد اما حضور هنرمندان و مردم در صحنه بهترین ضامن ادامه کار است.
آنها می توانند آگاهی بخش اهمیت میراث باشند.
نمایشگاه عکس 'هیرکانی: سبز ازلی' به عنوان یک اقدام ملی برای ثبت داشته های معنوی کشور با هدف معرفی جاذبه های هیرکانی و بیان دلایل ثبت این جنگل ها برای هیأت اعزامی یونسکو به ایران با همکاری کمیسیون ملی یونسکو- ایران، انجمن سینمای جوان ایران و مجموعه نیاوران طی روزهای برپایی از ساعت 8 صبح تا 16 میزبان علاقه مندان است.
ارتقای آگاهی‌های عمومی و جوامع محلی به منظور اهمیت حفظ جنگل‌های هیرکانی، ایجاد همبستگی ملی در امر حفظ و نگهداری منابع ملی، توجه به مقوله‌های زیست محیطی و منابع طبیعی، اهمیت حمایت از منابع طبیعی ایران، ثبت مناظر بکر و تنوع زیستی مناطق جنگلی هیرکان و ضرورت مشارکت جوامع محلی در مدیریت جنگل‌ها از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
فراهنگ9012 ** 1418

نظر شما