شناسهٔ خبر: 28923671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ششمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران در جهرم برگزار می‌شود

R41382/P1377/S6,61/CT11

بزرگترین رویداد اخلاق پزشکی ایران آذرماه امسال به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از جهرم، ششمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران به همراه پنجمین همایش ملی اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری از 27 تا 29 آذر ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار می‌شود.

اعتلای اخلاق حرفه‌ای، اخلاق در ارائه خدمات سلامت، اخلاق در پژوهش‌های پزشکی و اخلاق در سیاست‌گذاری سلامت از محورهای همایش است.علاقه‌مندان می‌توانند از طریق مراجعه به وب سایت کنگره به آدرس www.imee6.ir ثبت نام و مقالات خود را تا 15 آبان ماه که تمدید شده است، ارسال کنند. 

آیت‌الله لطف‌الله  دژکام، امام جمعه شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این باره اظهار داشت: برگزاری این کنگره مانند کنگره‌های قبلی تاثیر به سزایی در ارتقاء حیطه اخلاق پزشکی دارد همان طور که برگزاری این کنگره‌ها در سال‌های گذشته به صورت محسوسی روی تحول در آموزش، بهداشت و درمان کشور اثر گذاشته است.

وی گفت: در ابتدا اخلاقِ پزشکان به جای اخلاق پزشکی مطرح بود و مفهوم اصلی اخلاق پزشکی واضح نشده بود اما در طول سال‌هایی که گذشت کسانی که درگیر کار اخلاق پزشکی شدند توانستند یک رویکرد عمیق و اصیل به بحث اخلاق پزشکی داشته باشند و مبحث اخلاق پزشکی با فلسفه و مبانی تبیین شد. 

دژکام افزود: افق‌های جدیدی برای اتخاذ رویکردهای تازه این رشته در بهداشت، درمان و آموزش و پژوهش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شکل گرفت که  کار موفق و ارزشمندی بوده است.

به گفته وی در این راستا اقدامات و حرکت‌های خوبی هم شکل گرفت که یکی از آنها برگزاری سالانه همایش اخلاق پزشکی در ایران است که امسال این همایش به میزبانی جهرم برگزار می‌شود.

دژکام هماهنگ کردن بسیاری فعالیت‌ها در عرصه اخلاق و آموزش آن در کشور و اطلاع‌رسانی گروه‌ها به یکدیگر را از ویژگی‌های خوب همایش اخلاق پزشکی در کشور دانست.

به گفته وی المپیاد دانشجویان که چند سال با محوریت اخلاق پزشکی برگزار شده، بسیار نقش خوبی در جلب توجه جامعه پزشکی به بحث اخلاق داشته است.

وی با اشاره به پنجمین همایش  اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری که همزمان با ششمین کنگره اخلاق پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار می‌شود گفت: برگزاری این همایش مانند دوره‌های قبل می‌تواند آثار خوبی در حیطه اخلاق باروری و ناباروری بر جای بگذارد و نتایج خوبی در امر پژوهش به دنبال داشته باشد. 

دژکام با اشاره به ورود دانشگاه علوم پزشکی جهرم به عرصه اخلاق باروری و ناباروری گفت: در چند سال اخیر به اخلاق و ارزش‌های دینی در زمینه باروری و ناباروری توجه نمی‌شد که با طرح این مباحث در دانشگاه علوم پزشکی جهرم و حضور اساتید شاخص حیطه درمان ناباروری، جهت‌گیری اخلاقی را در این حوزه تعدیل و تغییر داد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از  مبانی پذیرفته شده تمدن‌های دیگر در زمینه اخلاق باروری و ناباروری در تمدن اسلامی-ایرانی ما قابل طرح نیست و در آیین ما مدل‌ها و الگوهای بی‌بدیل دیگری وجود دارد که مسئله اخلاق تولید مثل را به یک شکل کاملا ارزشی و اخلاقی سامان داده است.

دژکام افزود: نتیجه تلاش‌های چند ساله در زمینه اخلاق باروری و ناباروری موجب شد که به صورت یک لایحه یا طرح قانونی در مجلس شورای اسلامی برای سامان دادن به وضعیت تولید مثل و اهداء جنین در آید که این طرح قانون اهداء جنین قبلی را تکمیل و فضای اخلاقی لازم را برای آن ایجاد می‌کند.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی جهرم و اساتیدی که محور این بحث بودند، جزء مشاوران این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هستند. به گفته دژکام در حیطه پژوهش، پایان نامه دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه جهرم به موضوع اخلاق پزشکی اختصاص داشته و همین طور مقالات متعددی از طرف مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه به چاپ رسیده است.

امام جمعه شیراز در پایان افزود: با توجه به تلاش‌های استادان و متخصصان در حیطه‌های اخلاق پزشکی و دستاوردهای قابل توجه دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این زمینه، مسئولان دانشگاه می‌بایست به عنوان یک وظیفه اخلاقی و شرعی توجهشان به این امر بیشتر شود و سطح دانشگاه را در این زمینه روز به روز ارتقاء دهند.

انتهای پیام/ش

نظر شما