شناسهٔ خبر: 28923089 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس حوزه هنری در گفتگو با شبستان:

کانون های مساجد مردم متدین را با هنر آشنا کنند/ خاطره نگاری انقلاب و جنگ با رمان نویسی منافاتی ندارد

مومنی شریف گفت: با اعتماد و علاقه ای که مردم به مساجد دارند امیدوارم کانون های مساجد بتوانند فرهنگ و هنر اصیل انقلاب را گسترش دهند و مردم متدین را بیشتر با هنر آشنا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، چندی است که با پایان فعالیت «حجت الاسلام مهدی خاموشی» در سازمان تبلیغات اسلامی، «حجت‌الاسلام محمد قمی» از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس این نهاد مشغول به فعالیت شده است. محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری به عنوان یکی از مهمترین نهادهای زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی به پرسش های شبستان درباره تاثیر این تغییر بر نهاد متبوع خود و موضوعات دیگر پاسخ داده است:

 

تغییرات اخیر در مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی و حضور «حجت‌الاسلام قمی» چه تاثیری بر رویکردهای حوزه هنری خواهد داشت؟

برنامه های حوزه هنری برنامه های بلندمدتی هستند که در شورای سیاستگذاری این نهاد به تصویب رسیده و به مقام معظم رهبری ارائه شده است؛ بنابراین تغییرات مدیریتی در سازمان تبلیغات اسلامی بعید است تاثیر خاصی بر برنامه و جهت گیری ما داشته باشد.  

 

امیدواریم با سخنان اخیر رهبر انقلاب در مراسم شب خاطره فعالیت های حوزه هنری هم با سرعت بیشتری پیگیری شود.

 

با توجه به شدت گرفتن تحریم های اقتصادی، استراتژی حوزه هنری برای کاهش تاثیرات این تحریم ها بر برنامه های فرهنگی هنری چیست؟

حوزه هنری در سال های اخیر کوشیده تا وابستگی خود به بودجه های دولتی را کاهش دهد. با رشد درآمدزایی از فعالیت های فرهنگی به نظر می رسد از آسیب های تحریم بر فعالیت های ما کاسته شود.

 

افق تعامل و همکاری حوزه هنری و کانون های مساجد به عنوان دو نهاد فعال و تاثیرگذار در سطح کشور چیست؟

حوزه هنری خود برآمده از مساجد است. نخستین اثر حوزه هنری نشریه «بچه های مسجد» بود؛ لذا فعالیت حوزه هنری با مساجد و کانون های مساجد بیگانه نیست. با اعتماد و علاقه ای که مردم به مساجد دارند امیدوارم کانون های مساجد بتوانند فرهنگ و هنر اصیل انقلاب را گسترش دهند و مردم متدین را بیشتر با هنر آشنا کنند.

 

در سال اخیر انتقاداتی نسبت به حوزه هنری درباره کم توجهی به رمان انقلاب و دفاع مقدس و تمرکز بیشتر بر خاطره نگاری مطرح می شود. توضیح شما در این باره چیست؟

در مراسم شب خاطره اخیر رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که خاطره نگاری انقلاب و دفاع مقدس تا نقطه آرمانی فاصله بسیار دارد و باید صدبرابر بیشتر شود؛ چرا که با گذشت زمان صاحبان خاطرات از میان ما می روند و دچار خسران می شویم. بنابراین خاطرات انقلاب و جنگ باید به عنوان سرمایه های ملی ایرانیان احصا شود.

 

از سوی دیگر خاطره نگاری با رمان نویسی مناقاتی ندارد؛ کما این که بسیاری از رمان های ماندگار انقلاب و دفاع مقدس بر بستر خاطرات به رشته تحریر درآمده است.

 

 

نظر شما