شناسهٔ خبر: 28920428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

القدس العربی:

اعتراف مقامات سعودی به قتل خاشقچی برای حفظ موقعیتشان است

تهران – ایرنا- روزنامه 'القدس العربی' در گزارشی به اعتراف دولت سعودی به قتل رونامه نگار منتقد عربستانی و واکنش کشورهای غربی به ادعاهای ریاض درباره روند این حادثه، تاکید کرد ریاض با این اقدامات به دنبال حفظ موقعیت ولیعهد و مقامات این کشور است.

صاحب‌خبر -

روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن امروز دوشنبه در گزارشی نوشت: دولت سعودی پس از 17 روز انکار ضمن اعتراف به قتل 'جمال خاشقچی' در داخل کنسولگری کشور خود در ترکیه، مدعی شد که وی طی یک درگیری توسط تیم 15 نفره امنیتی آل سعود به قتل رسیده است.
این اعتراف نخست برای 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا خوشایند بود و تحسین های رسمی 10 کشور عربی رابه دنبال داشت اما در عین حال مخالفت مقامات کشورهایی چون انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر مقامات آمریکایی را نیز به در پی داشت تا جایی که ترامپ مجبور شد به وجود دروغ هایی در روایت عربستان از قتل خاشقچی اشاره کند.
در پی این جریانات یک مقام سعودی، روایتی جدید و اصلاح شده به خبرگزاری 'رویترز' ارائه داد و مدعی شد: زمانی که خاشقچی با داد و فریاد در کنسولگری ترکیه درخواست کمک می کرد یکی از اعضای تیم 15 نفره برای ساکت کردن او جلوی دهانش را می گیرد و موجب مرگ او می شود و سپس عضو دیگر گروه با لباس های مقتول از در پشتی کنسولگری خارج می شود تا وانمود کند خاشقچی از کنسولگری بیرون رفته است. اما این روایت هم محافل بین المللی را راضی نکرد.
القدس العربی در ادامه افزود: علاوه بر این که ماجرای خاشقچی صلاحیت مقامات عالی رتبه سعودی را زیر سوال برد، انتظار می رفت ریاض پس از دو هفته انکار روایتی پذیرفتی تر ارائه دهد چرا که در سناریوی جدید عربستان وجود 'صلاح محمد الطبیقی' پزشک متخصص تشریج جسد در میان گروه 15 نفره توجیهی ندارد.
از سویی دیگر سابقه نداشته که دولت سعودی به جنایات خود اعتراف کند و به نظر می رسد ریاض با این اعتراف سعی داشته خود را از فشار های رسانه ای، تحریم های محافل بین المللی اقتصادی خلاص کند و چه بسا مقبولیت از دست رفته خود را بازیابد اما هدف مهم تر، رفع اتهام از 'محمد بن سلمان' ولیعهد این کشور بود.
اما با فرض دست نداشتن بن سلمان در این جنایت، باید مجریان قتل از جمله 'احمد عسیری' معاون سازمان اطلاعات عربستان، 'سعود قحطانی' وزیر دربار پادشاهی، که از نزدیک ترین مقامات سعودی به بن سلمان به شمار می آید، و همچنین 'ماهر مطرب' افسر اطلاعاتی عربستان، قدرت ونفوذ بالایی در انجام عملیاتی با این شکل آن هم ضد شخصیت تاثیر گذاری چون خاشقچی داشته باشند. اما در حکومت عربستان چنین اتفاقی غیر ممکن است.
این روزنامه در پایان تاکید کرد، قتل خشونت آمیز خاشقچی تلفیقی هولناک از قلدری، بی احترامی به حاکمیت دولت ها، کوچک انگاشتن نقش رسانه ها و نشانگر جنایت های گروه هایی افسار گسیخته بود. ولیعهد عربستان و مقامات امنیتی نزدیک به وی با برملا شدن جزئیات شنیع قتل خبرنگار کشورشان، با واکنش های تند محافل بین المللی روبه رو شدند و حال عربستان برای حفظ موقعیت خود داستان پردازی می کند و با اعتراف به قتل خاشقچی سعی دارد موقعیت مقامات خود را حفظ کند.
به گزارش ایرنا خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.
وی سردبیر پیشین روزنامه دولتی 'الوطن' و مشاور شاهزاده 'ترکی الفیصل' سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در سلسله مقالات خود در روزنامه واشنگتن پست از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.
دولت سعودی روز 20 اکتبر (28 مهر) پس از دو هفته انکار، رسما اعتراف کرد که خاشقچی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است.
خاورم**3224*1049

نظر شما