شناسهٔ خبر: 28916014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقابله تایلند با مهاجرانی که این کشور را گذرگاه می دانند

کوالالامپور- ایرنا - مسئولان اداره مهاجرت تایلند اعلام کردند: قوانین سختگیرانه ای برای مهاجران غیرقانونی که قصد ورود به کشورثالت از طریق تایلند و گردشگرانی که اقامت بیش از حد مجاز در روادید خود در این کشور دارند ، اعمال می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا رسانه های تایلند گزارش دادند پلیس اداره مهاجرت این کشور جنوب شرق آسیا بیش از یک هزار نفر از اتباع خارجی از کشورهای مختلف را به دلیل اقامت بیش از حد و غیرمجاز و یا ورود غیرقانونی در هفته های اخیر در تایلند دستگیر کرده اند.
بر اساس این گزارش دهها میلیون نفر از گردشگران خارجی هرساله وارد تایلند می شوند که ارزان بودن سفر به این کشور از عمده ترین دلایل آن است، اما بسیاری از مسافران خارجی وارد شده به این کشور قوانین تایلند را نقض کرده و پس از اتمام دوره روادید خود همچنان دراین کشور باقی می مانند.
پلیس تایلند گزارش داد: تعداد زیادی از اتباع خارجی ، مهاجران غیرقانونی نیز هستند که سعی دارند از مسیر تایلند به کشور ثالثی به صورت غیرقانونی سفر کنند که پلیس تایلند با این گونه تخلفات بشدت برخورد می کند.
طبق گزارش پلیس تایلند اگر چه اکثریت قریب به اتفاق در این مهاجران از کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا هستند اما اتباع خارجی از سایر کشورهای آسیا و آفریقا نیز در میان مهاجران غیرقانونی وجود دارند.
پلیس بانکوک دراین زمینه گزارش داد که براساس قوانین جدید مهاجرت و ورود غیرقانونی اتباع خارجی کاملا مورد پیگیری شبانه روزی قرار خواهد گرفت و با عاملان آن طبق قوانین برخورد خواهد شد.
در عملیات هفته گذشته پلیس بانکوک بیش از 30 نفر از اتباع نیجریه و کشورهای آفریقایی که مهاجر غیرقانونی در این کشور بودند دستگیر شدند.
طبق این گزارش پلیس تایلند همچنین با باندهای فساد دراین کشور برخورد شدید و قانونی گسترده ای دارد.
براساس این گزارش عملیات چک و بررسی پاسپورت ها در مبادی ورودی این کشور با دقت و استفاده از وسایل پیشرفته ای صورت می گیرد که امکان استفاده از گذرنامه های جعلی را بسیار کاهش داده است.
نهادحقوق بشری فورتی رایتز نیز گزارش داد تایلند هفته گذشته 100 نفر مهاجر غیرقانونی را که 30 کودک همراه انها بوده و عمدتا از پاکستان، سوریه و سومالی بودند به کشورهایشان بازگرداندند.
دولت تایلند که عضو کنوانسیون حقوق پناهندگان سازمان ملل نیست درسال 2015 نیز 100 نفر از مسلمانان اویغوری را که مهاجرت غیرقانونی به این کشورداشتند، به چین بازگرداند.
به گزارش شبکه خبری ای ایی سی نیوز تایلند، سوراچاتس رئیس اداره مهاجرت این کشور اعلام کرد که 6 هزار نفر اتباع خارجی که یا به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و یا اقامت غیرقانونی بیش از مهلت روادید داشته اند در تایلند در آستانه اخراج از این کشور قرار دارند.
وی گفت که عملیات پلیس برای دستگیری مهاجران غیرقانونی و اخراج آنها برای پاکسازی کشور و حفظ ثبات در آن انجام می شود.
یک مقام آگاه سفارت ایران در تایلند نیز شهریور ماه گذشته اعلام کرد: در ابتدای این هفته 10 نفر از زندانیان ایرانی محبوس در زندان های تایلند با پیگیری های مجدانه سفارت جهت ادامه دوران محکومیت خود به کشور بازگشتند.
وی افزود: تعدادی از ایرانیان به طمع مهاجرت به کشورهای اروپایی از طرق غیرقانونی اقدام به تهیه گذرنامه های جعلی کشورهای اروپایی با هزینه های گزاف چند ده هزار دلاری و یا یورویی کرده و وارد مرزهای تایلند می شوند.
وی با ابراز تأسف از اینکه این افراد فریب باندهای تبهکار قاچاق انسان را می خورند گفت: تمامی این افراد بلافاصله و به محض ورود به فرودگاه های بانکوک مورد شناسایی پلیس تایلند قرار گرفته و پس از بازداشت، راهی زندان می شوند.
پلیس تایلند در گزارش های مختلفی هشدار داده است : با بهره گیری از فناوری های پیشرفته، گذرنامه های جعلی را به راحتی تشخیص داده و خاطیان را دستگیر و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.
آساق **1599**1663**

نظر شما