شناسهٔ خبر: 28911250 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آخرین خبرها از قتل خاشقجی

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی از احتمال انتقال سر جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی به ریاض خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با وجود گذشت چند روز از اعلام خبر رسمی مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی توسط عمال آل سعود در کنسولگری این کشور در استانبول؛ مقامات و  سازمان های بین المللی همچنان با محکوم کردن این جنایت خواستار پاسخگویی این رژیم به افکار عمومی جهان هستند. 

احتمال متهم شدن برادر ولیعهد سعودی در کنار محمد بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی


شبکه المیادین گزارش داد: احتمال متهم شدن خالد بن سلمان برادر ولیعهد سعودی و سفیر این کشور در واشنگتن هم در ماجرای قتل جمال خاشقجی، وجود دارد.
گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، درباره متهم شدن محمد بن سلمان و خالد بن سلمان در ماجرای قتل جمال خاشقجی گفت: بلافاصله پس از آنکه عربستان، دست داشتن محمد بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی را تکذیب کرد، رسانه های ترکیه ای اطلاعاتی را منتشر کردند که ارتباط مستقیم ولیعهد سعودی با ماجرای کنسولگری کشورش در استانبول را ثابت می کند. روزنامه ینی شفق که نزدیک به محافل تصمیم ساز در آنکارا است به نقل از منابع مطلع تاکید کرد ماهر عبدالعزیز المطرب فرمانده تیم ترور سعودی از داخل کنسولگری عربستان، چهار تماس تلفنی پی در پی از تلفن شخصی اش با دفتر ولیعهد سعودی داشته و به طور مستقیم با بدر العساکر رئیس دفتر ولیعهد گفتگو کرده است. اما بمب جدید خبری که ینی شفق منفجر کرد، گرفتن انگشت اتهام به طرف فرد جدیدی در خاندان حاکم در عربستان یعنی شاهزاده خالد بن سلمان است. به نوشته این روزنامه، المطرب تماس تلفنی با شماره ای در آمریکا گرفته است که هنوز هویت آن مشخص نیست، اما این احتمال وجود دارد که متعلق به سفارت عربستان در واشنگتن و شخص خالد بن سلمان باشد.
در ادامه این گزارش آمده است: مسئله قابل توجه آن است که خالد بن سلمان چند روز پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی از واشنگتن به ریاض بازگشت و همچنان در عربستان حضور دارد. به طور همزمان، رسانه های غربی هم اطلاعات جدیدی را درباره ماجرای کنسولگری منتشر کردند. به نوشته پایگاه اینترنتی میدل ایست آی، المطرب افسر سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان، بخش هایی از جسد خاشقجی را با چمدان بزرگی به ریاض منتقل کرده است. چمدان المطرب به علت داشتن گذرنامه دیپلماتیک بازرسی نشده و هواپیمای اختصاصی هم بازرسی نشده است. اما منابع نزدیک به تحقیقات در ترکیه تایید کردند المطرب در زمان خروج از فرودگاه بین المللی استانبول، شتابزده بوده است.
گزارشگر المیادین خاطر نشان کرد: رسانه های ترکیه ای همچنین تصاویری را از ورود جمال خاشقجی به همراه خدیجه چنگیز نامزدش به محل اقامت شان در استانبول منتشر کردند. تصاویر این رسانه ها همچنین حضور خاشقجی به همراه نامزدش در دفتر ثبت ازدواج استانبول و فرودگاه بین المللی این شهر را هم نشان می دهد. مطبوعات ترکیه هر روز اطلاعات بیشتری را از این ماجرا منتشر می کنند. به نظر می رسد دولت ترکیه به صورت جدی قصد دارد فردا همه اطلاعات خود را درباره ماجرای قتل خاشقجی منتشر کند.
 

سخنگوی اردوغان: هیچ چیزی را درباره ماجرای خاشقجی پنهان نخواهیم کرد

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد این کشور در افشای همه جزئیات مربوط به ماجرای قتل جمال خاشقجی هیچ چیزی را پنهان نخواهد کرد و همه اطلاعات خود را علنی خواهد کرد.
کالین افزود: مقامات سعودی مسئولیت بزرگی در افشای واقعیت در ماجرای خاشقجی دارند.
 

دیده بان حقوق بشر: سران جهان تلاش سعودیها برای فرار از مسئولیت قتل خاشقجی را رد کنند

دیده بان حقوق بشر از سران کشورهای جهان خواست، تلاش های عربستان سعودی برای فرار از مسئولیت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار در کنسولگری این کشور در استانبول را رد کنند.

مدیرعامل زیمنس حضور در کنفرانس ریاض را لغو کرد

مدیرعامل شرکت زیمنس آلمان مشارکت خود در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان سعودی در ریاض را لغو کرد.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه معامله با ریاض در ماجرای خاشقجی را تکذیب کرد

سخنگوی حزب عدالت و توسعه در ترکیه، گمانه زنیها درباره معامله آنکارا و ریاض در ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول را تکذیب کرد.
سخنگوی حزب حاکم ترکیه، ادعای مذاکره این کشور با عربستان درباره ماجرای خاشقجی را غیراخلاقی توصیف کرد و افزود: ماجرای خاشقجی پرونده قتل پیچیده ای است که به صورت وحشیانه ای برنامه ریزی شده بود.
وی خاطر نشان کرد: افشای واقعیت قتل خاشقجی مسئولیت ماست.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه: جنایت قتل خاشقجی بی‌ رحمانه برنامه ریزی شده است

­عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم " عدالت و توسعه" ترکیه تاکید کرد : " جنایت قتل خاشقجی بی‌ رحمانه برنامه ریزی شده است."
عمر چلیک گفت : " با جنایتی روبرو هستیم که بی‌رحمانه برنامه ریزی شده و برای سرپوش گذاشتن بر آن تلاش بسیاری صورت گرفته است. جنایت بسیار پیچیده‌ای رخ داده است."
سخنگوی حزب حاکم ترکیه گفت : " ان شاء الله ، نتایج تحقیقات معلوم خواهد شد و مسئولان این جنایت مجازات خواهند شد و دیگر کسی به فکر این قبیل جنایات نخواهد افتاد."

دادستانی استانبول از بازجویی از چند تن از کارکنان کنسولگری عربستان خبر داد

دادستانی استانبول روز دوشنبه در چارچوب تحقیقات در مورد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی، از کارمندان کنسولگری عربستان در استانبول بازجویی کرد.
تحقیق در مورد قتل خاشقجی که دوم اکتبر پس از وارد شدن به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، در شرایطی ادامه دارد که ریاض روز شنبه به مرگ او در زمانی که در کنسولگری بود، اذعان کرد.
22 کارمند کنسولگری از جمله چند شهروند ترکیه ای و خارجی امروز دوشنبه به عنوان شاهد به کاخ دادگستری استانبول احضار شدند.
پنج نفر از آنان وارد شدند و بازپرس‌ها از آنها بازجویی کردند.
23 کارمند کنسولگری هم جمعه گذشته، بازجویی شده بودند.

 

وزیر خارجه فرانسه قتل روزنامه نگار سعودی را جنایتی بزرگ خواند

وزیر خارجه فرانسه قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را جنایتی بزرگ خواند و اعلام کرد حقیقت در این خصوص باید روشن شود.

کشف یکی از خودروهای کنسولگری عربستان در یک پارکینگ خصوصی در استانبول

رسانه های ترکیه ای از کشف یکی از خودروهای کنسولگری عربستان با پلاک دیپلماتیک در یکی از پارکینگ های خصوصی در استانبول خبر دادند.بر اساس این گزارش مشخصات خودروی دیپلماتیک عربستان سعودی که در پارکینگ خصوصی در استانبول ترکیه کشف شد، با خودرویی که در روز ناپدید شدن جمال خاشقجی، از ساختمان کنسولگری عربستان خارج شد، مطابقت دارد.

انگلیس شفاف سازی فوری درباره قتل جمال خاشقجی را خواستار شد

 انگلیس روز دوشنبه شفاف سازی فوری در رابطه با مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را خواستار شد.
پس از آنکه عربستان سعودی اعلام کرد از جزئیات مربوط به قتل جمال خاشقجی اطلاعی ندارد، لندن روز دوشنبه از ریاض خواست فورا در مورد مرگ این روزنامه نگار منتقد سعودی شفاف سازی کند.
سخنگوی ترزا می، نخست وزیر انگلیس در گفتگو با خبرنگاران گفت : «نیاز فوری به شفاف سازی آنچه روی داد فراتر از فرضیه هایی که تاکنون در تحقیقات سعودی ها مطرح شده است، وجود دارد.»

التماس مقامات سعودي براي کمک

روزنامه گاردین با اشاره به پرونده قتل جمال خاشقجی نوشت : خالد الفیصل فرماندار مکه در سفر به آنکارا به مقامات ترک برای کمک التماس می کرد .

اروپا: پس از مشخص شدن نتیجه تحقیقات قتل خاشقجی، آینده روابط با عربستان را بررسی خواهیم کرد

کمیسیون اروپا اعلام کرد پس از مشخص شدن نتیجه تحقیقات مربوط به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول، آینده روابط با عربستان سعودی را بررسی خواهد کرد.

اردوغان: دولت ترکیه امروز ماجرای خاشقجی را بررسی می کند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد در جلسه امروز دولت این کشور، ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول را بررسی خواهد کرد.

سی ان ان تصویر فردی را که لباس های خاشقجی را پوشیده بود، پخش کرد

شبکه آمریکایی سی ان ان، تصویر فردی را که لباس های جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی را پس از قتل او پوشیده بود، پخش کرد.
دوربین های امنیتی، تصویر فردی را نشان می دهد که با پوشیدن لباس های جمال خاشقجی از ساختمان کنسولگری عربستان پس از قتل این روزنامه نگار خارج شده است.
به گزارش این شبکه، مقایسه تصاویر خاشقجی پیش از ورود به ساختمان کنسولگری با این افراد نشان می دهد او لباس ها، عینک و محاسنی شبیه خاشقجی دارد و هم سن و سال اوست و فقط کفش هایش با او تفاوت دارد.
نام اصلی این فرد مصطفی مدنی است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2755679" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2258988/2755679?width=340&height=240"></script></div>

مشاور سابق ترامپ: واشنگتن خواهان تغییر ولیعهد سعودی است

مشاور سابق ستاد تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ، تاکید کرد واشنگتن خواهان تغییر ولیعهد عربستان سعودی است.
جان فدریکس عضو حزب جمهوریخواه آمریکا گفت: عده ای در واشنگتن خواهان کناره گیری محمد بن سلمان هستند، زیرا به بار سنگینی بر دوش دولت فعلی آمریکا تبدیل شده است. او تاکنون مرتکب اشتباهات فاجعه باری شده است.
فدریکس افزود: محمد بن سلمان به بار سنگینی بر دوش دولت فعلی آمریکا که بر روی او سرمایه گذاری کرد، تبدیل شده است. به سادگی باید گفت، این سرمایه گذاری نتیجه ای نداشت. اگر به واقعیت ها نگاه کنیم می بینیم که همه اقدامات محمد بن سلمان نتایج بدی به همراه داشته است. جنگ یمن با ائتلاف اماراتی، منجر به فاجعه انسانی شد. محاصره قطر به همراه سه کشور دیگر، به فاجعه همه جانبه تبدیل شد. آنچه در کنسولگری عربستان در استانبول هم رخ داد، فاجعه دیگری است. موج تبلیغات علیه محمد بن سلمان، نتیجه اقدامات خودش است. محمد بن سلمان به همراه یک موج تبلیغاتی به آمریکا آمده بود و تلاش کرد از پوشش مثبت رسانه ای برخوردار شود، اما اکنون همه این تلاش ها بر باد رفته است. وجهه محمد بن سلمان به شدت مخدوش شد و اعتبار او نزد افکار عمومی آمریکا، دولت ترامپ و کنگره تا حد زیادی زیر سوال رفته است.
وی خاطر نشان کرد: سعودیها در ماجرای خاشقجی دروغ گفتند. روایت هایی را که سعودیها اعلام می کنند، هر بار بیشتر با شفافیت و صداقت فاصله می گیرد. اکنون می گویند خاشقجی با پانزده فرد حرفه ای حاضر در داخل کنسولگری عربستان درگیر شده است. خاشقجی حدود شصت سال سن داشت و دشوار است که باور کنیم با پانزده نفر درگیری فیزیکی داشته است. دستگاه های اطلاعاتی این ماجرا را پیگیری می کنند. نوار صوتی که دولت ترکیه منتشر خواهد کرد، نقطه تحولی در این مسئله خواهد بود، زیرا گفته می شود این نوار صوتی تا حد زیادی نشان می دهد در داخل کنسولگری چه رخ داده است. بنابراین این نوار صوتی، قواعد بازی را تغییر خواهد داد. دونالد ترامپ منتظر مشخص شدن نتیجه تحقیقات است و می گوید امیدوار است محمد بن سلمان مسئول مستقیم این قتل نباشد. اگر مشخص شود ولیعهد سعودی ارتباطی با این ماجرا دارد، ترامپ وارد عمل خواهد شد و از کنگره خواهد خواست تحریم هایی را علیه عربستان در نظر بگیرند. نمی دانم ولیعهد سعودی چگونه می تواند از این ماجرا نجات پیدا کند.

 انتشار تصاویری از انتقال سه چمدان بزرگ به داخل کنسولگری عربستان

رسانه های ترکیه ای تصاویری را از انتقال سه چمدان بزرگ به داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول پخش کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رسانه های ترکیه ای تصاویری را پخش کردند که انتقال شبانه سه چمدان بزرگ به داخل کنسولگری عربستان در استانبول را نشان می دهد.
خبرگزاری ترکیه ای آناتولی گزارش داد: بر روی این چمدان های سیاه که کارکنان کنسولگری عربستان، آن را به داخل ساختمان منتقل کردند، به زبان انگلیسی نوشته شده بود:«شخصی».

mp4
<div id="video-display-embed-code_2755044" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2258988/2755044?width=340&height=240"></script></div>

بخشی از جسد خاشقچی به ریاض منتقل شده است 

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی انگلیس اعلام کرد ماهر المطرب محافظ شخصی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، بخشی از جسد جمال خاشقجی را به ریاض منتقل کرده است. این پایگاه اینترنتی از احتمال انتقال سر جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی به ریاض خبر داد.

محمد بن سلمان در جنایت قتل خاشقجی دست دارد

روزنامه ترکیه ای ینی شفق به نقل از منابع مطلع تاکید کرد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول دست داشته است. به نوشته این روزنامه، ماهر المطرب در روز قتل خاشقجی چهار بار با بدر العساکر رئیس دفتر محمد بن سلمان تماس تلفنی داشته است.
به گزارش این روزنامه، المطرب همچنین با شماره ای در آمریکا هم تماس تلفنی گرفته است که احتمالا این شماره متعلق به سفارت عربستان در واشنگتن یا شخص خالد بن سلمان است.

رییس حزب سوسیال دمکرات سوییس خواستار توقف فوری صادرات تسلیحات نظامی به عربستان شد

کریستین لورات رییس حزب سوسیال دمکرات سوییس در گفت وگو با روزنامه سوییسی نوی زوریخر همچنین تاکید کرد که باید همه مذاکرات با ریاض مانند تبادل اطلاعات در خصوص مالیات متوقف شود.

وزارت خارجه سوییس نیز اعلام کرد که امروز دوشنبه برای سومین بار نماینده سفارت عربستان سعودی در برن را به این وزارتخانه فرا خوانده است.
وزارت خارجه سوییس می گوید که در این دیدار بر ضرورت تحقیقات اشکار ؛سریع و دقیق در خصوص علت قتل جمال قاشقچی تاکید خواهد کرد.

 ژاپن خواستار تحقیق درباره کشته شدن جمال خاشقجی شد

 ژاپن روز دوشنبه خواستار تحقیق درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول شد.
یوشیهیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت مرگ این روزنامه نگار ساکن آمریکا که دولت عربستان سعودی آن را تایید کرده است، "بسیار تاسف بار" بود و ژاپن "به شدت امیدوار به کشف زودهنگام حقایق و پاسخ های شفاف و قابل قبول" در تحقیقات ترکیه در این زمینه است.

تصاویر جدید از زمان ورود جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان  

رسانه های ترکیه تصاویر جدیدی را منتشر کردند که آخرین دقایق زندگی جمال خاشقجی را پیش از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول نشان می دهد. این تصاویر، نزدیک شدن خاشقجی به نرده های فلزی نزدیک کنسولگری را نشان می دهد. در یکی از این عکس ها، خاشقجی در حال گفتگو با خدیجه چنگیز نامزدش نزدیک کنسولگری دیده می شود.
یکی از این تصاویر هم مربوط به زمان بازرسی بدنی جمال خاشقجی پیش از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان است. آخرین تصویر هم لحظه ورود خاشقجی به ساختمان کنسولگری در ساعت سیزده و چهارده دقیقه دوم اکتبر را نشان می دهد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2754561" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2258988/2754561?width=340&height=240"></script></div>

سناتور آمريکايي : بن سلمان بايد برکنار شود

رند پل سناتور آمریکایی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی متهم کرد و خواستار برکناری وی شد.
این سناتور آمریکایی گفت معتقد است بن سلمان در مرگ این روزنامه نگار سعودی دست داشته است و باید فرد دیگری جایگزین وی شود. امکان ندارد بدون تایید ولیعهد 15 نفر برای کشتن یک مخالف حکومت از عربستان سعودی به ترکیه اعزام شده باشند ... من اطمینان دارم که ولیعهد در این ماجرا دست داشته و فرمان آن را صادر کرده است. به همین دلیل است که معتقدم ما نمی توانیم به رابطه با وی ادامه دهیم. در نتیجه فکر می کنم فرد دیگری باید جایگزین وی شود.
وي تصريح کرد :آمریکا باید فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند و درباره اینکه آیا آنها می خواهند متحد ما باشند یا دشمن ما، با ریاض مذاکرات جدی انجام دهد.

جرجیس: قتل خاشقجی سبب برهم خوردن فضای کلی خاورمیانه می شود

نویسنده عرب ضمن تاکید بر اینکه حرکت ولیعهد عربستان سعودی تکرار حرکت در مسیر دیکتاتورهای سابق منطقه است تصریح کرد قتل خاشقجی سبب برهم خوردن فضای کلی خاورمیانه می شود.
فواد جرجیس استاد روابط بین الملل در دانشگاه اقتصاد لندن در گفتگو با این شبکه گفت: پرونده جمال خاشقجی بسیار پر سر و صدا شده است. بی تردید این پرونده سبب تضعیف شدن رهبری عربستان سعودی می شود. این اتفاق کاملا طبیعی است. این ماجرا سبب می شود موقعیت عربستان سعودی در منطقه نیز ضعیف شود. عربستان سعودی در چندین منطقه درگیر چندین جنگ است. عربستان سعودی رقابت راهبردی با ایران را دنبال می کند و قطر را هم تحریم کرده است. رقابت ژئواستراتژیک با ایران در چندین کشور عربی ادامه دارد. به نظرمن اتفاقی که در چند ماه آینده و یک سال آینده شاهد خواهیم بود ظهور خطوط گسل جدید ژئواستراتژیک خواهد بود؛ بطوریکه عربستان سعودی در یک سویی قرار داشته باشد و ترکیه نیز در دیگر سوی باشد.

مقام پیشین آمریکایی از ابهام در سرنوشت محمد بن سلمان پس از قتل خاشقچی خبر داد

یک مقام پیشین آمریکایی تصریح کرد قتل خاشقچی آینده محمد بن سلمان را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
مارتین ایندک معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در مسائل خاورنزدیک گفت: مطالب زیادی درباره دخالت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی درقتل جمال خاشقجی مطرح است. معلوم نیست که آیا بن سلمان می تواند از این ماجرا جان سالم به در ببرد یا خیر. همانطور که دیگر مسائل عربستان سعودی نیز چندان روشن نیست.

عربستان سعودی همانند سرزمینی است که در هفت لایه مخفی است پس نمی توان به صورت دقیق متوجه شد که روند اتفاقات به چه صورت است اما می توان تصور کرد که بر این حکومت شوک وارد شده است. محمد بن سلمان بسیاری از شاهزاده ها را کنار گذاشت. او شماری از آنها را دستگیر کرد یا از عرصه حذف کرد آنهم به بهانه ظاهرا پیگیری برنامه های اصلاح طلبانه اش که پرسشهای بسیاری درباره این برنامه ها مطرح است. او محمد بن نایف ولیعهد بسیار محترم را نیز پایین کشید. پس بی تردید در درون خاندان سلطنتی سعودی افرادی حضور دارند که علیه او دسیسه می کنند.
سفیر پیشین آمریکا در اراضی اشغالی که در حال حاضر از اعضای برجسته شورای روابط خارجی آمریکا است در ادامه افزود: اما نکته دومی که باید به آن توجه داشت این است که برنامه اصلی او برنامه اصلاحات است. همین امر سبب شده است محبوبیت محمد بن سلمان درمیان مردم عربستان سعودی افزایش یابد. اما با اتفاق رخ داده برنامه های اصلاح طلبانه او زیر سوال خواهد رفت. یکی از علل این مسئله ، خروج سرمایه از عربستان سعودی خواهد بود. حالا سرمایه گذاران خارجی از اینکه در عربستان سعودی فعالیت کنند بسیار می ترسند. خروج سرمایه گذاران از فهرست کسانی که می خواهند در کنفرانس سرمایه گذاری هفته آینده عربستان سعودی خارج شوند موید همین نکته است.

 

نظر شما