شناسهٔ خبر: 28910142 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گفت‌وگو با دو فرنگی‌کار طلایی ایران در المپیک جوانان 2018

افتخارآفرینی با بارانداز و کمرگیری روی تشک بوینس آیرس

کاروان اعزامی ایران به بازی‌های المپیک جوانان 2018 به عنوان ارزشمند هفتمی دست یافت. این جایگاه در حالی به دست آمد که کشتی فرنگی با 2 شرکت کننده (محمد نصرتی و امیررضا ده بزرگی) برای اولین بار موفق به کسب دو طلا در این رشته شدند.

صاحب‌خبر -
 
کاروان اعزامی ایران به سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان که با 7 طلا، 3 نقره و 4 برنز با 17 پله صعود نسبت به دوره قبل به عنوان هفتمی این بازی‌ها دست یافت، صبح دیروز با استقبال مسئولان از جمله صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، به کشور بازگشت. جایگاه امیدبخش ورزش ایران در حالی به دست آمد که تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با 2 شرکت کننده 2 مدال طلا کسب کرد، آن هم در شرایطی که جای خوشرنگ‌ترین مدال در رشته کشتی در المپیک جوانان خالی بود. محمد نصرتی و امیررضا ده بزرگی طلایی شدند و کار ارزشمند این دو کشتی‌گیر باعث شد خبرنگار «ایران» گفت‌وگویی با آنها داشته باشد.

نصرتی: افتخار پرچمداری کاروان را با کسب طلا کامل کردم

فرنگی کار وزن 92 کیلوگرم کشورمان می‌گوید: «تاکنون مدال طلای المپیک جوانان را در کشتی فرنگی و کشتی آزاد نداشتیم و برای اولین بار بود که مدال طلا در این مسابقات به دست آمد و از این موضوع بسیار خوشحالم که جزو اولین کشتی‌گیرانی بودم که به این مهم دست یافتم.»
محمد نصرتی با اشاره به این موضوع که برای کسب طلای المپیک جوانان استرس داشتم، می‌افزاید: «استرس این را داشتم که نکند در المپیک جوانان نتوانم طلا بگیرم اما خوشبختانه به این مدال طلای ارزشمند دست یافتم و از این بابت بسیار خوشحالم. امسال طلای مسابقات آسیایی و مسابقات جهانی را کسب کرده بودم که با طلای مسابقات المپیک جوانان در کسب مدال طلا هت تریک کردم.» او که پرچمدار کاروان ایران در المپیک جوانان بود، بیان می‌کند: «پرچمداری برای من افتخار بزرگی بود و افتخار پرچمداری کاروان را با کسب طلا کامل کردم. در المپیک جوانان تمامی حریفانم عنوان دار بودند اما با تمرینات اصولی و به روزی که زیر نظر کادر فنی انجام دادم، توانستم رقبایم را شکست دهم و به این مدال ارزشمند دست یابم.» این فرنگی کار اهل آذربایجان شرقی تنها 17 سال سن دارد و کسب مدال آسیایی، جهانی و المپیک جوانان نشان می‌دهد که آینده درخشانی در انتظار اوست. نصرتی می‌گوید: «تلاشم بر این است با تمرینات منظم به المپیک 2020 برسم و مدال طلای المپیک بزرگسالان را هم کسب کنم.»
فرنگی کار وزن 92 کیلوگرم کشورمان که شگردش زیر کتف زدن و بارانداز است، در این مسابقات از این فنون توانست به امتیاز برسد. او ادامه می‌دهد: «باید در کشتی فرنگی در این دو فن شگرد داشته باشی که خوشبختانه من این قابلیت را دارم. از میان فرنگی کاران کشتی امیر علی اکبری را خیلی دوست داشتم اما او در حال حاضر کشتی نمی‌گیرد و در رقابت‌های MMA فعالیت می‌کند.»

ده‌بزرگی: امیدوارم روزی همانند سوریان افتخارآفرین باشم

امیررضا ده‌بزرگی، دیگر فرنگی کار طلایی کشورمان در المپیک جوانان می‌گوید: «در این مسابقات از ناحیه زانو مصدوم بودم که این مصدومیت در طول مسابقات اذیتم می‌کرد. تمرینات بسیار سخت و نفسگیری را پشت سر گذاشتیم اما زمانی که  روی سکوی قهرمانی قرار گرفتم تمام دردها و سختی‌ها را فراموش کردم.» او می‌افزاید: «سطح این دوره از مسابقات بسیار بالا بود و من در این مسابقات با حریفان خوب و عنوان‌داری کشتی گرفتم. یکی از حریفان من از کشور بلغارستان بود که من در مسابقات جهانی به او باخته بودم، خوشبختانه در مسابقات المپیک جوانان توانستم او را شکست دهم و انتقام باختم را بگیرم.» فرنگی کار وزن 45 کیلوگرم کشورمان پیش از این عضو تیم ملی نونهالان بود و توانست در المپیک جوانان طلا بگیرد. او 15 سال دارد و اهل شیراز است. ده بزرگی بیان می‌کند: «ما در دوره‌های گذشته طلا نداشتیم و بسیار خوشحال بودم که توانستیم طلا بگیریم و به این ناکامی پایان دهیم. امیدوارم روزی در المپیک بزرگسالان به این افتخار برسم و طلا بگیرم.» او می‌افزاید: «شگرد من کمرگیری است و این فن را خیلی دوست دارم. در این مسابقات توانستم که از طریق این فن امتیاز بگیرم و طلای المپیک جوانان را از آن خود کنم. در این دوره از مسابقات کاروان ایران در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفت و با حضور در این جایگاه می‌توان به آینده ورزش امیدوار بود.»
ده بزرگی با اشاره به این موضوع که کشتی‌های حسن یزدانی را می‌بینم، می‌گوید: «حسن یزدانی را خیلی دوست دارم و در کشتی فرنگی هم الگوی من حمید سوریان است. امیدوارم همانند سوریان بتوانم روزی مدال‌های طلای مسابقات جهانی، آسیایی و المپیک را از آن خود کنم و همانند او افتخارآفرین باشم.»
 
 
 
 
 
 

کلمات کلیدی

دو فرنگی‌کار طلایی

افتخارآفرینی

بارانداز و کمرگیری

نظر شما