شناسهٔ خبر: 28909729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تحریم‌های آمریکا از کانال دفتراتحادیه اروپایی دور زده می‌شود

فرصت تهران و بروکسل در تجارت و تامین امنیت

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی- مانیا شوبیری: موضوع گشایش دفتر اتحادیه اروپایی در تهران به محل مناقشه تبدیل شده است. این درخواست قدیمی اتحادیه اروپاست که از حدود دو سال پیش و توسط موگرینی در سفر به ایران مطرح شده بود. این درخواست اینبار از طریق سفیر اتریش که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد و همچنین برخی از سفرای کشورهای اروپایی مطرح شده است. این درخواست اروپائیان از ایران صدای موافقان و مخالف را در آورده است. برخی به افزایش ارتباط ایران با اروپا اشاره دارند و وجود این دفتر را به فال نیک می‌گیرند، موافقان بازگشایی این دفتر در ایران معتقد هستند که با وجود افزایش ارتباط ایران و اروپا بازگشایی این دفتر می‌تواند نقطه قوتی در زمینه سیاسی و اقتصادی برای ایران داشته باشد. 
در حالی که قطعا افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران مسئله‌ای زمان‌بر خواهد بود و ابتدا نیازمند طی کردن مراحل قانونی در داخل کشور خواهد بود، اما مخالفان بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا نگران هستند که وجود این دفتر راه برای دخالت خارجی‌ها در امور سیاسی کشور باز شود. در حالی که مخالفان نگران انجام جاسوسی یا اقداماتی از این دست فراهم شود، اما کارشناسان در واکنش به این دیدگاه تاکید کرده‌اند که با وجود اینکه کشورهای اروپایی متعددی در ایران سفارت دارند تک‌تک هم می‌توانند  به این خواسته خود دست یابند. همچنین اگر چارچوبی درست در این زمینه تدوین شود به راحتی می‌توان این نگرانی را از میان برداشت. در صورت شفاف شدن انتظارات ایران از دفتر که اتحادیه اروپا در نظر دارد در ایران راه‌اندازی کند می‌تواند حساسیت‌های به وجود آمده را از بین ببرد.
پس از انتشار این خبر از سوی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور نیز به آن واکنش نشان داد و با استقبال از این درخواست گفته بود: «کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که در تهران سفارت دارند کار‌های دو جانبه خود را انجام می‌دهند؛ در حالی که وقتی اتحادیه اروپا اقدام به راه‌اندازی دفتری در یک کشور می‌کند تمامی موضوعاتی که در ارتباط با مسئله اتحادیه اروپاست؛ در آن دفتر انجام می‌شود.» واعظی در این رابطه به افزایش همکاری ایران با اتحادیه اروپا که در حال گسترش بوده و ابعاد مختلفی پیدا کرده است اشاره کرده است به گفته وی در این شرایط کنونی قول و قرار‌هایی در مسئله برجام با اتحادیه اروپا گذاشته‌ایم؛ به نظر می‌رسد که اگر روال کار عادی طی شود و مراجع ذیربط هم اقدامات خود را انجام دهند، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا می‌تواند برای همکاری اقتصادی ما با این اتحادیه مفید باشد.» در زمانی که تضاد منافع اروپا و آمریکا در مورد ایران و برجام به اوج خود رسیده است و اتحادیه اروپا با پافشاری بر باقی ماندن در برجام در تلاش است تا قبل از ۱۳ آبان و شروع گام دوم تحریم‌های آمریکا در برابر ایران بخشی از سازوکار مالی خود را عملیاتی کند ایران نیز می‌توانند با موافقت با بازگشایی این دفتر در تهران ضمن حفظ رابطه مثبت خود با اروپا حسن نیت خود را در حفظ ارتباط مثبت با جهان به اثبات رساند. وجود این دفتر در تهران با توجه به با توجه به شرایط موجود و ارتباطی که بین ایران و اتحادیه اروپا شکل گرفته است نه تنها متضرر نخواهد بود بلکه بلعکس می‌تواند منافع کشور را نیز تامین کند. وجود این دفتر قطعا می‌تواند به پیشبرد روابط ایران و اتحادیه اروپا کمک کند. از سوی دیگر بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران می‌تواند گام مثبتی در زمینه‌ها از جمله سیاسی، کنسولی و مالی بردارد. 
«عبدالرضا فرجی‌راد» در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی گفته است که «اتحادیه اروپا تا به امروز فعالیت‌های مثبتی را در قبال ایران انجام داده و حاضر به همکاری‌هایی برای تقابل با تحریم‌های آمریکا هم شده است. در این راستا چراغ سبز‌هایی هم از قبل داشته است. حال باید منتظر ماند که در حوزه عملیاتی این وعده‌ها تا چه میزان تحقق پیدا می‌کنند. ولی جدای از این مسائل باید ایران هم در قبال این رفتارها برخی از درخواست‌های اتحادیه اروپا را اجابت کند. آن هم درخواست‌هایی که چندان سخت و پیچیده نیست.
 ولی در داخل با برخی بهانه‌های واهی مانند جاسوسی و دیگر مسائل مانع از تحقق این درخواست‌ها می‌شوند. باید پذیرفت که در دنیای امروز سیاست، دیپلماسی یعنی دادن و گرفتن امتیاز است. زمانی که اتحادیه اروپا در رابطه با برجام حاضر به دادن امتیاز است، از آن طرف تهران هم باید امتیازی بدهد. مسئله تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران می‌تواند دلگرمی بیشتری برای اتحادیه اروپا در همراهی با تهران ایجاد کند. به خصوص که امروز نمایندگان ایالات متحده آمریکا در اتحادیه اروپا به دنبال عدم تحقق برنامه‌های این اتحادیه در خصوص همراهی با تهران در تقابل با تحریم‌های ثانویه هستند. در چنین فضای شکننده‌ای که هر طرف بتواند بازی بهتری ارائه دهد برنده خواهد بود، باید با دقت نظر بیشتری و با دیپلماسی منعطف‌تر و منطقی‌تری گام برداریم.»
 

نظر شما