شناسهٔ خبر: 28906926 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در پاسخ به کیهان مطرح شد

پتروشیمی خلیج فارس عرضه جدیدی خارج از بورس کالا ندارد

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد که به جز قراردادهای فروش مستقیمی که از گذشته وجود داشته، این مجموعه خارج از بورس کالا هیچ محصولی عرضه نمیکند.

صاحب‌خبر -

موضوع عرضه محصولات پتروشیمی‌ها در بورس کالا، مدت‌هاست محل بحث کارشناسان، مسئولان و رسانه‌ها قرار دارد.
 اظهارنظرهای اخیر برخی مسئولان از جمله دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره چگونگی عرضه محصولات پتروشیمی در شهریور امسال نشان میداد که پروژه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا کلید خورده است.
با این وجود روز گذشته در نشست خبری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، جعفر ربیعی در پاسخ به خبرنگار کیهان اعلام کرد: پتروشیمی‌های زیرمجموعه این هلدینگ به جز قراردادهای فروش مستقیمی که از گذشته وجود داشته، خارج از بورس کالا هیچ محصولی عرضه نمی‌کنند.
وی افزود: تصمیم‌گیری درباره چگونگی عرضه محصولات پتروشیمی به هیچ وجه در اختیار این شرکت‌ها نیست و بر عهده کارگروه تنظیم
 بازار است.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: ما مخالف خروج پتروشیمی‌ها از بورس هستیم اما می‌توان سازوکاری فراهم نمود که فروش‌های بلند مدت در بورس داشته باشیم که البته نمونه آن در گذشته وجود داشت.
به گزارش فارس، این مقام مسئول همچنین با اشاره به بحث‌های دلالی که در بورس کالا اتفاق افتاد و موجب بالا رفتن تقاضای کاذب شده بود، ‌گفت: برخی به صورت دستوری نرخ فروش کالا در بورس را چهار هزار و 200 تومان تعیین کرده بودند که البته قیمت ارز در بازار آزاد بسیار بیشتر از این بود، به همین علت عده‌ای از این مابه‌التفاوت نرخ ارز سود سرشار بردند،‌ بدون آنکه فعالیت اقتصادی جدیدی در کشور اتفاق افتاده باشد. آنها کالای مورد نیاز صنایع را از بورس تهیه می‌کردند و با قیمت آزاد می‌فروختند که این مسئله موجب شده بود تا قیمت محصولات نهایی پتروشیمی در کشور افزایش پیدا کند.
ربیعی با اشاره به عرضه ارز در بازار خاطرنشان کرد: هفته گذشته تصمیم گرفته شد تا میانگین ارز پتروشیمی‌ها حدود 8 هزار تومان (در سامانه نیما) به فروش رسد و همچنین ما خوراک را با همین نرخ دریافت خواهیم کرد و روز گذشته ما ارز خود را با قیمت هفت هزار و 700 تومان عرضه کردیم.
وی ادامه داد: بر‌اساس برنامه‌ریزی که برای هلدینگ خلیج‌فارس صورت گرفته تا پایان سال 97 باید 4 میلیارد و 200 میلیون دلار ارز عرضه کنیم که از ابتدای سال تا 25 مهرماه بیش از 2 میلیارد دلار ارز وارد کشور کردیم و هم اکنون نیز به طور میانگین هر روز کاری 15 میلیون دلار ارز توسط هلدینگ خلیج‌فارس عرضه
 می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما