شناسهٔ خبر: 28900119 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان:

چرا حضور در حماسه اربعین اینقدر اهمیت دارد؟

استاد حوزه و دانشگاه همایش اربعین را رزمایشی برای سربازان حضرت ولیعصر(عج) دانست و گفت: کار رسانه‌ای برای اربعین کاری از جنس شهادت است و بچه‌های رسانه‌ای اربعین باید در آخر عمر شهید شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در همایش «تجربیات رسانه‌ای اربعین» که به همت سازمان فضای مجازی سراج در مسجد شهدای انقلاب سالامی برگزار شد، گفت: اساساً اباعبدالله در روز عاشورا چیزی از جنس رسانه به جا گذاشتند. اباعبدالله برای اسلام به شهادت رسید، یعنی برای رسانه‌ای شدن اسلام و برای رسیدن اسلام به نسل‌های بعد به شهادت رسید. وگرنه امام حسین (ع) می‌دانست با شهادتش امروز حکومت اسلام برقرار نخواهد شد، اما دین صحیح اسلام به نسل‌های آینده خواهد رسید. این که خواهد رسید، چیزی از جنس رسانه است. هر امری که بخواهد به قیام امام حسین (ع) کمک کند، در درجه اول باید رسانه‌ای باشد. در درجه دوم باید به پیام‌های امام حسین (ع) در زندگی شخصی و زندگی اجتماعی عمل کرد. اما هرچه بیشتر باید عاشورا را برسانیم. برسانیم یعنی رسانه‌ای کنیم. حال اربعین پدیده‌ای برای رساندن پیام امام حسین (ع) به جهانیان. رسیدن پیام امام حسین (ع) به جهان مهم‌ترین واقعه تاریخی که ما در این زمان قرار گرفتیم و یقیناً مقدمه ظهور است.

وی افزود: چرا حضور در اربعین اینقدر اهمیت دارد؟ برای اینکه این تجمع مهمترین عامل برای جهانی شدن اباعبدالله الحسین است و این یک ضرورت است. به همین منظور می‌بینید که یک بیت شعر در رثای اباعبدالله، ثواب بهشت را خواهد داشت. هرکس بتواند فاصله مردم را با امام حسین (ع) کم کند، کاری از جنس شهادت اباعبدالله کرده است. کسی هم که پیاده می‌رود، پیام امام حسین را می‌رساند. پیاده راه رفتند کاری از جنس رسانه‌ای است، آن هم به شکل صادقانه. هیچکس از اربعین به دنبال نام و نان نیست و همه به دنبال خدمت‌گذاری هستند. این فرصت را باید اهالی رسانه غنیمت بشمارند. خدمت از جنس رسانه بسیار پر ثواب است. کار رسانه‌ای کردن، کاری از جنس شهادت است. کار خود را با ارزش بدانید، با وضو کار کنید و در حین کار کردن از خدا شهادت بخواهید. بچه‌های رسانه‌ای اربعین باید در آخر عمر شهید بشوند.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار فراوان برای فعالیت در اربعین، اظهار داشت: اربعین امام حسین بسیار غریب‌تر از آن است که فکر کنید. ظرفین اربعین این است که در تمام خانه‌های جهان حضور رسانه‌ای پیدا کند. اما هنوز در همه خانه‌های مردم ایران و ملت‌های اسلامی جاری نشده است. این تقصیر ما رسانه‌ای‌ها است. ما رسانه‌ای‌ها در مورد اربعین مقصر هستیم. ظرفیت جذب اربعین خیلی بالا است. خدا برای ما ظرفیتی فراهم کرده که کار کنیم. اما کار‌های ما خیلی کمتر از حدی است که باید باشد. از خود امام حسین اذن و مدد بگیرید که شما را در کار رسانه‌ای کمک کند. کار برای امام حسین کردن با تزرع و توسل همراه است. اگر به در بسته خوردید بازنگردید. این راه سختی هم دارد. اگر در این راه سختی دیدید، متوقف نشوید. در مسیر اباعبدالله الحسین نستوه باشید. در راه امام حسین سختی کشیدن، نشان رضایت خدا است.

خطیب کشور با تاکید بر لزوم نشر پیام اربعین به دیگر ادیان گفت: پیام حماسه اربعین را به طبقاتی که مانند شما نیستند هم برسانید. همیشه راجع به اربعین طوری صحبت نکنید که فقط خودمان بفهمیم. فقط نگویید این سفر، سفر عشق است. این سفر، اساساً سفر عقل است. بالاخره وقتی یک کار براید سود دارد و تو را رشد می‌دهد، عقلانی است که قدم در این راه بگذاری. این راه برای منفعت بیشتر است. ما جرا با ادبیاتی متنوع و روش‌هایی متفاوت با دیگران صحبت نمی‌کنیم که پیام ما به دیگران برسد. حتی پیامش باید به غیر مسلمانان هم برسد. واقعاً ما از ظرفیت اباعبدالله الحسین و ظرفیت اربعین استفاده نمی‌کنیم. یک گروهی مشغول این کار باشند که پیام را به بچه‌های هیئتی نرسانند، بلکه به کسانی برسانند که در فضای دشمن قرار دادند. اگر پیام را به او برسانی، بچه هیئتی هم می‌خواند و لذت می‌برد. مثلاً برای آشنایی جهان مسیحیت با اربعین چگونه باید کار کنیم؟ حدود دو میلیارد مسیحی داریم، چه چیزی باید بگوییم؟

وی در پایان اظهار داشت: به بخش‌های مورد غفلت بیشتر بپردازید. مساله‌ای که مورد غفلت بچه هیئتی‌ها هم هست. مثلاً روضه حضرت زینب که همه جا می‌خوانیم. بیشتر به مسأله خواهر برادری می‌پردازد. در صورتی که حضرت زینب بیشتر از اینکه برای برادرش ناراحت باشد، برای امامش ناراحت بود، چرا که می‌خواستند امامش را در مقابلش بکشند. چند بیت شعر در این زمینه داریم؟ چرا ادبیات در این زمینه تولید نکردیم؟ هنوز بسیار جای کار کردن است. اربعین اتفاقی بسیار بالاتر از فتح خرمشهر است. خرمشهر‌ها در حال فتح است. برخی بچه مذهبی‌ها اربعین و زیارت اباعبدالله الحسین را صرفا یک امر معنوی می‌دانند. می‌گویند اگر حال داشتی برو، اگر حال نداشتی نرو. آیا حال نداشتن بد است یا نرفتن؟ روایت می‌گوید اگر فقیر هستی، سالی یکبار برو، اما اگر توانایی مالی داری سالی دو بار برو. برخی نگاه‌ها به اربعین خیلی عجیب است. ارزشش را خوب درک نمی‌کنند و ابعادش را متوجه نیستند. یکی از موضوعات به شدت مورد غفلت ارتباط اربعین و مهدویت و امر ظهور است. واقعاً این همایش رزمایشی است برای سربازان حضرت ولیعصر (ع).

منبع:خبرگزاری دانشجو

نظر شما