شناسهٔ خبر: 28898744 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پرونده قتل خاشقجي؛ اردوغان هم به‌ابهام اذعان کرد/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- «رجب طيب اردوغان» رييس جمهوري ترکيه در تشريح پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودي، رفتار سرکنسول عربستان در استانبول را غيرقابل فهم و شک‌برانگيز خواند.
رجب طيب اردوغان با تشريح پرونده قتل «جمال خاشقچي» روزنامه نگار منتقد رژيم آل سعود، در جمع خبرنگاران گفت: در بازرسي از کنسولگري سعودي، رفتارغيرقابل فهم «محمد العتيبي» سرکنسول عربستان در استانبول شک برانگيز بود.
رييس جمهوري ترکيه تصريح کرد: سرکنسول عربستان در استانبول يک گروه رسانه‌اي خارجي را به کنسولگري دعوت کرد و به آنها جعبه‌هاي کنتور برق را نشان داد که اين رفتار وي تعجب نيروهاي امنيتي ترکيه را برانگيخته است.
پيش از اين نيز مقام‌هاي آنکارا از همکاري نکردن سرکنسول پادشاهي سعودي در استانبول با نيروهاي امنيتي ترکيه انتقاد کرده بودند. در واقع، تلاش براي گمراه کردن نيروهاي تجسسي و جلوگيري از بازرسي برخي اتاق‌ها در کنسولگري سعودي، از جمله مصاديق همکاري نکردن نيروهاي امنيتي سعودي در استانبول ترکيه قلمداد مي‌شود.
جدا از رقابت‌هاي ترکيه با عربستان و تلاش رهبران اين کشور براي تضعيف موقعيت شاه سعودي و حاميانش به‌ويژه آمريکا، به نظر مي‌رسد که، مقام‌هاي آنکارا بويژه رئيس جمهوري ترکيه با هدف تخريب موقعيت آمريکا و رژيم سعودي در خاورميانه، تلاش‌هاي مضاعفي را در دستور کار قرار داده‌اند. اين تلاش‌ها با اعتراف عربستان به قتل جمال خاشقجي در محل کنسولگري عربستان در استانبول، در عمل وارد فاز جديدي شده است.
«جمال خاشقجي»، در روز دوم ماه اکتبر 2018 پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
همزمان بسياري ازمنابع خبري اعلام کردند که، وي توسط عوامل وابسته به رژيم آل‌سعود به قتل رسيده است. اما مقام‌هاي سعودي با اصرار اعلام کردند که، جمال خاشقجي بعد از اتمام کار اداري، کنسولگري عربستان در استانبول را ترک کرده است.
کشته شدن «جمال خاشقجي»
متعاقب آن، دولت عربستان سعودي سرانجام پس از 18 روز در ساعات اوليه صبح روز شنبه گذشته (20 اکتبر) از کشته شدن جمال خاشقجي بر اثر مشاجره و درگيري در کنسولگري اين کشور در استانبول خبر داد.
اعتراف ديرهنگام دولت عربستان و روايت عجيب اين کشور با واکنش‌هاي جهاني همراه شد. در اين ارتباط، «قربان جبرائيل» رييس اتحاديه نويسندگان جمهوري آذربايجان گفته است:
«قتل روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي نتيجه سياست‌هاي غلط و نابجاي آمريکا در حمايت از رژيم آل سعود است. اين حمايت‌ها درحالي است که، مقام‌هاي اين رژيم در ايجاد گروه‌هاي تروريستي همچون داعش و القاعده نقش اساسي داشته‌اند.»
مجله آلماني «اشپيگل» نيز در شماره روز 20 اکتبر به نقل از منابعي در اداره تحقيقات فدرال آمريکا - اف‌بي‌آي- نوشت:
«محمد بن سلمان»، وليعهد عربستان سعودي، خواسته بود قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد وي، وحشيانه و رعب‌آور باشد.
روي هم رفته بايد گفت، همکاري نکردن مقام‌هاي کنسولگري سعودي در استانبول با مقام‌هاي ترکيه مي‌تواند رهبران آنکارا را براي اجراي تهديدهاي خود در زمينه پرونده جمال خاشقجي مصمم‌تر کند.
نويسنده: محمدعلي طالبي خاکياني
135/120
کليدواژه ترکيه عربستان

نظر شما