شناسهٔ خبر: 28895977 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

کشف باستانی در تپه نادری شیروان

آثار معماری و دو تدفین مربوط به اواخر عصر آهن در دامنه تپه نادری شیروان کشف شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ­سرپرست برنامه فصل دوم گمانه زنی برای لایه نگاری در تپه نادری شیروان گفت: آثار معماری و دو تدفین مربوط به اواخر عصر آهن (نیمه اول هزاره اول پیش از میلاد) در دامنه تپه نادری شیروان شناسایی و بقایای یک دیوار بزرگ خشتی مربوط به عصر مفرغ در پای دامنه جنوبی تپه کشف شد.
 
علی اکبر وحدتی افزود: پیرو عقد تفاهم‌نامه پژوهشی- آموزشی بین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور و دانشگاه نانجینگ چین برای انجام پژوهش های باستان شناسی در تپه نادری شیروان، گروهی از باستان شناسان از مراکز داخلی و بین المللی فصل دوم کاوش در تپه نادری را آغاز کردند.
 
وی گفت: گروه کاوش از متخصصان رشته های مختلف از جمله باستان شناسی، زمین شناسی، ژئوفیزیک، مرمت، معماری و نقشه برداری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دانشگاه نانجینگ چین و موزه تاریخ طبیعی پاریس تشکیل شده است.
 
این باستان شناس افزود: یکی از اهداف اصلی فصل دوم کاوش در تپه نادری را لایه نگاری برای شناخت توالی باستانی و تأسیس گاهنگاری محلی در منطقه شمال خراسان است.
 
وحدتی گفت: مواد حاصل از کاوش علاوه بر شناخت دوره های استقرار باستانی در منطقه، از طریق مطالعات میان رشته ای به بازسازی اقتصاد معیشتی ساکنان این منطقه در طول تاریخ کمک شایانی خواهد کرد.
 
وی  افزود: با توجه به قرار گیری تپه نادری در بافت مسکونی شهر شیروان و برای رفع مشکلات محلی و کمک به طرح بازآفرینی شهری با تأکید بر هویت شهری شیروان، ساماندهی و تعیین دقیق عرصه و پیشنهاد حریم تپه نادری در دستور کار گروه مشترک قرار گرفت.
 
سرپرست برنامه فصل دوم گمانه زنی برای لایه نگاری گفت: برای دستیابی به این اهداف، گروه مشترک یک گمانه پلکانی در جبهه جنوبی تپه باز کرد که کاوش در آن تا خاک بکر ادامه یافت.
 
وی افزود: زندگی در تپه نادری از میانه هزاره چهارم پیش از میلاد( حدود 5500 سال قبل) آغاز شده و در دوران مختلف تا دور? اسلامی زندگی در آن جریان داشته است.

نظر شما