شناسهٔ خبر: 28895976 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

وضعیت ستارگان ایرانی در بلژیک

از پاس‌گل کاوه تا بدبیاری‌های مرتضی

نشریه «اسپورت بلژیوم» در گزارش مربوط به بازی بروژ با واسلند بورن از نقش کاوه رضایی بازیکن ایرانی و پاس‌گل او نوشت و البته نداشتن یک تمام‌کننده تمام عیار را در ترکیب بروژ به عنوان یک مشکل قدیمی و همچنان بحرانی توصیف کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ حرفه‌ای فوتبال بلژیک فارغ از مصدومیت‌ها و بدبیاری‌های رایج در دنیای فوتبال کارنامه قابل تاملی دارند و می‌توان گفت که نمایندگان خوبی برای فوتبال ایران بوده‌اند.

از سری رقابت‌های هفته یازدهم ژوپیرلیگ بلژیک، تیم فوتبال باشگاه بروژ به دیدار واسلند بورن رفت و کاوه رضایی که مصدومیت طولانی مدتش وی را از رقابت‌ها دور کرده بود در ترکیب این تیم حضور داشت. رضایی از ‌انگیزه بالایی برخوردار بود تا ثابت کند، نه‌تنها مصدومیتش کهنه نیست بلکه اکنون در اوج آمادگی در خدمت تیم است و مشکلی در کار نیست. این جوان ایرانی همیشه با قدرت ظاهر شد و تاکتیک‌پذیری و تکنیک بالای او، گزارشگر بلژیکی را تحت‌تاثیر خود قرار داده بود.

نشریه «اسپورت بلژیوم» در گزارش مربوط به این بازی از نقش بازیکن ایرانی و پاس‌گل او نوشت و البته نداشتن یک تمام‌کننده تمام عیار را در ترکیب بروژ به عنوان یک مشکل قدیمی و همچنان بحرانی توصیف کرد.

بروژ پس از 6 مسابقه بار دیگر کاوه رضایی را در ترکیب خود داشت و سرمربی این تیم به یاد درخشش رضایی در ابتدای راه، بار دیگر به او اعتماد کرده بود. هانس واناکن پاس‌کاری بجا و تمرین شده‌ای با کاوه داشت و به گل رسید اما هنوز چند دقیقه‌ای از خروج مرد ایرانی از زمین نگذشته بود که واسلند به گل تساوی رسید و ارزش پاس‌گل زیبای کاوه را کمرنگ کرد.

سیستم 3-5-2 کلاب بروژ بلژیک در خط حمله خود به هوش بالا و ‌انگیزه فوق‌العاده کاوه رضایی دل بسته و او می‌تواند به‌عنوان یک تمام‌کننده ضمن انجام کار تیمی به یک ستاره در محور تیم تبدیل شود و این برای کاوه رضایی هرگز دور از انتظار نیست.

ستاره ایرانی دیگری که در آسمان فوتبال باشگاهی بلژیک خوش درخشید اما مصدوم شد، مرتضی پورعلی‌گنجی است، بازیکنی که در دو هفته آینده برای درمان خود در تهران باقی خواهد ماند. مرتضی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفته است: «مصدومیت من نادر است و از هر500 بازیکن، یک یا دو نفر به این شکل مصدوم می‌شوند. امیدوارم در اردوی بعدی حضور داشته باشم. 6هفته از درمان من باقی مانده و دو هفته است که روند درمانی خود را آغاز کرده‌ام.»

کلودیو ماکله‌له، سرمربی اوپن نیز از این مصدومیت ناراحت و نگران است و دو شب پیش سه بار به این موضوع اشاره کرده و گفته است: «پورعلی‌گنجی از زانوی پا دچار مصدومیت شده است و به همین دلیل۶ هفته قادر به همراهی تیمش نخواهد بود. نداشتن مرتضی در دیدارهای آتی خبر بدی برای ماست و بازیکن مهمی را از دست داده‌ایم.»

در این میان علی قلی‌زاده تنها بازیکنی است که نه می‌درخشد و نه مصدوم می‌شود. او فقط سوهان روح سرمربی خود شده است. به تلاش قلی‌زاده برای درخشش در ترکیب تیم خود شکی نداریم و برای این ستاره ایرانی خوش‌آتیه آرزوی موفقیت می‌کنیم اما واقعیت این است که در فوتبال حرفه‌ای با زیاد دویدن نمی‎‌شود نتیجه گرفت، علی قلی‌زاده باید سطح زبان انگلیسی خود را تقویت کند، با شرایط باشگاه بلژیکی خود سازگاری بیشتری داشته باشد و بهانه‌ای به دست سرمربی دلخور خود ندهد.

در هفته‌های اخیر قلی‌زاده اغلب نیمکت‌نشین بوده است، فلیس مازو، سرمربی شارلوا درخصوص وضعیت قلی‌زاده می‌گوید: «از این بازیکن انتظار دارم برای سازگاری بیشتر با تیم، تلاش بیشتری کند، برای برقراری ارتباط با او نباید مترجم داشته باشیم یا فرانسوی یا انگلیسی، او بایدیک راه مطمئن ارتباطی برقرار و زبان خود را تقویت کند.»

امید نورافکن هم کماکان نتوانسته جایگاه ثابتی در ترکیب شارلوا بیابد اما تاکید کرده که قصد جدایی ندارد و می‌جنگد تا به ترکیب برسد.  وضعیت ستارگان ایرانی در آسمان ابری فوتبال بلژیک خوب است و مربیان فوتبال در این لیگ حرفه‌ای چشم به درخشش آنها دوخته‌اند و امیدوار هستند بیش از پیش شاهد برتری و خودنمایی آنها باشند. نمایندگان فوتبال ایران در باشگاه‌های بلژیک به خوبی می‌دانند که کی‌روش بازی آنها را زیر ذره‌بین دارد و برای انتخاب آنها در ترکیب ثابت تیم ملی نیاز به مدرک و سند دارد. درخشش ستارگان ایرانی سود دوجانبه خواهد داشت هم برای تیم ملی ایران در آستانه جام ملت‌های آسیا و هم برای باشگاه‌هایی که دل به جادوگری ایرانیان در فوتبال بلژیک بسته‌اند.

 

* مترجم : بابک سرانی‌آذر

نظر شما