به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر داری 42 میلیون نفر بیمه شده است که انواع خدمات بیمهای و درمانی را به آنها ارائه میکند.
افزایش تعداد بیمه شدگان و همچنین لزوم تسهیل در ارائه خدمات، سازمان را به سمت تدوین راهکارهای مناسب پیرامون کاهش مراجعه حضوری و به تبع آن ارائه خدمات غیر حضوری سوق داده که گامهایی در این خصوص برداشته است.
از سویی دیگر سازمان تأمین اجتماعی حدود 4 میلیون بازنشسته و مستمری بگیر دارد که تاکنون طرحهای از جمله کرامت رضوی و نسیم سلامت را برای این افراد از جامعه برگزار کرده است.
در خصوص برنامههای سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه شدگان با محمدرضا جعفریان، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی به گفت وگو پرداختیم.
راه های ارتباطی بیمه شدگان به سازمان چگونه است؟ بیمهشدگان چگونه میتوانند از خدمات غیر حضوری استفاده کنند؟
سازمان با پیشبینی کانالهای ارتباطی مختلف فرصت ارتباط مستقیم با سازمان را مهیا کرده است که یکمی از این راههای سامانه تلفنی 1420 است که مخاطبین در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت و موبایل و بدون شمارهگیری پش کد، امکان ارتباط با سازمان را خواهند داشت.
کارشناسان سازمان تأمین اجتماعی در روزهای شنبه لغایت چهارشنبه از ساعت 8 تا 20 و روزهای پنجشنبه تا ساعت 16، پاسخگوی مسائل مربوط به بیمهشدگان و مخاطبین میباشند.
در ضمن برای پاسخگویی دقیق به بیمهشدگان، برنامههای آموزشی هفتگی برای کارشناسان مرکز ارتباطات مردمی crm برگزار میگردد تا ضمن ارتقاء سطح دانش آنان، به درستی پاسخگوی نیازهای روز مخاطبین باشند. در نظر از ساعت 8 صبح تا 8 شب مسائل مربوط به بیمهشدگان را از طریق CRM پاسخگو هستند.
در 6 ماهه اول سال جاری تعداد 162 هزار نفر از طریق شماره گیری 1420 با سازمان تامین اجتماعی تماس گرفته و خدمات لازم را دریافت کردند.
یکی دیگر از راههای ارتباطی ارسال پیام صوتی به سامانه تلفنی 1420 است که در 6 ماهه اول امسال 2884 نفر از طریق پیام صوتی با سازمان تامین اجتماعی ارتباط گرفتند و همچنین بیمه شدگان میتوانند از طریق سامانه پیامکی 10001420 مسائل مربوط به بیمه خود را به سازمان پیامک بزنند و حداکثر تا 24 ساعت بعد پاسخ آنها داده خواهد شد. در 6 ماهه گذشته تعداد 3هزار و 866 مورد پیامک داشتهایم که پاسخ آنها داده شده است.
یکی از مهمترین کانالهای ارتباطی سازمان پورتال CRM.tamin.ir است که مخاطبین سازمان میتوانند ثبتنام در این سامانه را انجام دهند و از آخرین دستورالعملهای سازمان باخبر شده و نسبت به طرح سؤال و مشکلات خود اقدام کنند و در همین سامانه نیز پاسخ آنها داده میشود.
با توجه به اینکه یکی ازمهمترین خدمات سازمان ارائه دفترچه درمانی است در جهت تسهیل در امور مراجعین کشور را به 4 منطقه تقسیم کرده و به عنوان مثال در یک منطقه آن که استانهایی از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس و زنجان حضور دارد از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه 14 هزار و 512 نفر و در مهر ماه امسال تاکنون تعداد 10 هزار نفر دفترچههای تامین اجتماعی خود را در این استانها از طریق همین پورتال دریافت کردند.
وی گفت: در گذشته ارائه خدماتی همچون دریافت سوابق بیمهای به دلیل اینکه الکترونیکی نبودن پروندهها مدت زمان زیاد به طول میانجامید تا سوابق تجمیع و اعلام شود لیکن امروز با الکترونیکی شدن سوابق و پروندهها در مدت زمان کوتاهی دستیابی به تمامی سوابق بیمه شدگان امکان پذیر میباشد و حتی میتواند با نصب اپلیکیشن تامین اجتماعی و با مراجعه به سایت تامین خدمات لازم را به صورت غیرحضوری دریافت کنند.
مخاطبین سازمان میتوانند با نصب اپلیکیشن My tamin بر روی موبایل خود کلیه خدمات غیرحضوری از جمله نمایش بدهی کارفرمایان، سوابق بیمهشدگان، فیش حقوق مستمریبگیران، حمایتهای درمانی و ... را دریافت نمایند.
شایان ذکر است ارائه این خدمات کاملا رایگان بوده و هیچ گونه وجهی از جامعه هدف دریافت نمیشود. قطعا تامین اجتماعی میتواند خیلی از خدمات را به صورت اینترنتی و غیرحضوری در اختیار مخاطبین خود قرار دهد تا شاهد حذف صفهای نوبت دهید طولانی در شعب تابعه و مراکز درمانی باشیم.
یکی از طرحهای مهم ارائه سرویس نوبت دهی غیرحضوری در مراکز بیمهای و درمانی سراسر کشور بود که خوشبختانه از طریق سرویسهایی که قبلا اشاره شده در حال انجام است و استقبال خوبی هم از آن انجام شده است. به طوری که علیرغم نوپا بودن طرح در 6 ماهه اول امسال در حوزه بیمهای 149 هزار نفر و در حوزه درمانی 6 میلیون و 100 هزار نفر به صورت غیرحضوری سرویس دریافت کردند.
ارائه خدمت به بیمه شدگان از طریق میز خدمت غیرحضوری
با توجه به دستور ریاست جمهوری مبنی بر استقرار میز خدمت در دستگاههای اجرایی خوشبختانه سازمان در این راستا پیش رو بوده و قبل از ابلاغ دستور مزبور و حدودا از دو سال قبل مبادرت به اجرای طرح ارائه خدمات نوین کرده بود و در اجرای طرح میز خدمت 22 خدمت اصلی را احصا و ابتدا در قالب خدمات حضوری و در حال حاضر اکثر آنها به صورت غیرحضوری به مخاطبین ارائه میشود.
سازمان از ارائه خدمات از طریق کدهای دستوری USSDنیز غافل نشده است و بیمه شدگان و کارفرمایان میتوانند با شمارهگیری #142* خدمات آخرین سوابق بیمهای استحقاق درمان آخرین مستمری دریافتی، دستمزد مقطوع و نوبتدهی را در شعب و مراکز درمانی دریافت کنند.
پرواضح است افزایش گستره خدمات غیرحضوری در سازمان تامین اجتماعی همچنان در اولویت برنامههای پیش رو قرار دارد و این مسیر به خوبی پیش میرود.
علت قطعی سیستم اتوماسیون تامین اجتماعی در روزهای اخیر چه بوده است؟
گستره حجم دیتا در سازمان تامین اجتماعی بسیار وسیع و از این باب قابل مقایسه با هیچ ارگانی نمیباشد بالطبع جلوگیری از قطعی سیستمها منوط به همیاری و مساعدت شرکت مخابرات خواهد بود تا ما بتوانیم با دسترسی به پهنای باند بیشتر و توسعه خطهای اینترنتی گامهای مؤثری در این زمینه برداریم.
از طرفی در پایان هر ماه مراجعه و اتصال مردم به سیستم تامین اجتماعی بیشتر شده که نیاز است در این بازه زمانی شرکت مخابرات هماهنگی و تعامل بیشتری با تامین اجتماعی داشته باشد تا بتوانیم به بیمه شدگان خدمات بهتری ارائه دهیم.
سایر خدماتی که از سوی سازمان تامین اجتماعی به مخاطبین ارائه میگردد میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.
در خصوص توسعه و ترویج فرهنگ نماز از سوی اداره کل امور فرهنگی واجتماعی بیمه شدگان برنامههای مختلفی تدارک دیده شده که یکی از آنها اقامه نماز در سراسر کشور میباشد که برای نخستین بار در سال 97 تفاهم نامهای مابین سازمان تامین اجتماعی و ستاد اقامه نماز کشور منعقد شد.
طرح توانمندسازی ائمه جماعات نیز یکی دیگر از طرحهایی بود که با حداکثر صرفهجویی لازم اجرایی و سمینار مربوطه در سال جاری به صورت الکترونیکی برگزار شد. این در حالی است که در سنوات قبل سمینارهایی برای ائمه جماعت واحدهای اجرایی سازمان در سراسر کشور برگزار میشد که هزینه بسیاری در بر داشت و برگزاری این سمینار حدود 2 تا 3 روز به طول میانجامید و با توجه به افزایش نرخ حمل و نقل و اسکان امسال این سمینار به صورت الکترونیکی برگزار شد.
آشنایی62 هزار نفر از دانشآموزان با مفاهیم تأمین اجتماعی
یکی دیگر از اقدامات سازمان تامین اجتماعی آموزش مفاهیم تامین اجتماعی در مدارس است که علیرغم اینکه این مفاهیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش در دروس دانشآموزان گنجانده شده ولی تمهیداتی اتخاذ شد تا تعداد 30 هزار نفر از دانشآموزان در سال تحصیلی96-97 از شعب تامین اجتماعی بازدید و امسال نیز تعداد 32 هزار نفر برای سال تحصیلی 97-98 با شعب سازمان از نزدیک آشنا شوند.
برگزاری طرح کتابخوانی
یکی دیگر از طرحها و برنامهها این است که با توجه به کاهش سطح کتابخوانی در جامعه امسال طرح مسابقات کتابخوانی را برای کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سه مرحله برگزار کردهایم که در این رابطه میبایست کتابهایی در حوزه اصول و مبانی تامین اجتماعی و همینطور سیره زندگی حضرت فاطمه (س) مطالعه کنند و از آنها آزمونی گرفته شده و به نفرات برتر نیز جوایزی اهدا میگردد و در نظر داریم دو دوره دیگر تا پایان سال جاری برگزار کنیم.
در حوزه اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمانها نسبت به برگزاری کلاسهای آموزشی جهت کارفرمایان اقدام کرده تا آنها بتوانند آشنایی بهتری با قوانین و مقررات تامین اجتماعی داشته باشند و مشکلات بیمهای خود را راحتتر حل کنند.
تقدیر از 32 پروژه تولید داخل
یکی از دغدغههای سازمان توجه به شعار حمایت از تولیدات داخلی بوده است لذا در این خصوص این معاونت با معاونتهای تخصصی سازمان چندین جلسه را جهت تحقق این هدف برگزار کرده که به هر شکل ممکن بتواند از قشر مولد جامعه حمایت کند. در این راستا 32 پروژه معرفی و مصوب شد تا به عنوان پروژههای اولویتدار سازمان اجرا گردد و به همین منظور ضمن شناسایی کارگاهها و شرکتهای موفق نسبت به تقدیر از آنها اقدام شده است. به عنوان مثال در بازدیدها مشاهده کردیم که در یک کارخانه و برند معروف 95 درصد از کارکنان آن معلولین بودند و یا اینکه کارخانهای چندین سال است علیرغم افزایش نرخ ارز و تورمها قیمت تولیدات خود را افزایش نداده است.
اجرای طرح کلینیک کارگاهی
اجرای طرح کلینیک کارگاهی یکی دیگر از اقدامات بوده که به صورت پایلوت در استان البرز اجرایی شده است و بر این اساس کارگاهها شناسایی و در سه دسته سبز، زرد و قرمز تقسیم شدهاند.
کارگاههای سبز کارگاههایی هستند که خط تولید آنها فعال است و مشکل مالی ندارد و سازمان نیز این کارگاهها را بیشتر مورد توجه قرار میدهد تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.
کارگاههای زرد کارگاههایی هستند که دچار مشکل شده و میتوان مشکل آنها را شناسایی و به سمت کارگاههای فعال هدایت کرد و سازمان کمک خواهد کرد این کارگاهها از رنگ زرد به سبز تغییر جهت دهند.
کارگاههای قرمز کارگاههایی هستند که دیگر نمیتوان برای آنها کاری انجام داد و در شرایط حادی قرار دارند و تامین اجتماعی برای این کارگاهها حداکثر کمک را انجام خواهد داد.
80 دانشگاه با مفاهیم تأمین اجتماعی آشنا شدهاند
یکی دیگر از اقدامات برگزاری کارگاههای آموزشی گفتمان سازی در دانشگاهها میباشد و در سال تحصیلی 96-97 در 80 دانشگاه مسائل مربوط به بیمه و تامین اجتماعی مطرح شده که 21 جلسه آن در 6 ماهه نخست امسال برگزار شده است. ما برای کارگاهها و شرکتهایی که تازه تاسیس شدهاند و یا اطلاعات کافی از مسائل بیمهای ندارند نیز کلاسهایی را به صورت مرتب برگزار میکنیم تا با قوانین سازمان بیشتر آشنا شوند و در آینده با مشکلات مواجه نشوند.
در تمام کشورهای پیشرفته به تامین اجتماعی توجه ویژهای شده ولی بعضا در کشور ما اعلام میشود که تامین اجتماعی جلوی تولید را گرفته است در صورتی که این موضوع تصور غلطی است چرا که تامین اجتماعی آینده و رفاه کارگران و کارفرمایان را تضمین میکند و باید چرایی علت این ابهام را از سوی برخی افراد مشخص کرد.
اعزم 9 هزار نفر از بازنشستگان به مشهد مقدس
در اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان نیز اقدامات خوب و قابل تأملی جهت امور فرهنگی و رفاه بازنشستگان و مستمریبگیران انجام پذیرفته است. در قالب طرح کرامت رضوی در 6 ماهه اول امسال 9 هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی به مشهد مقدس اعزام شدند و این طرح همچنان ادامه دارد و بازنشستگانی که در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ساکن هستند به شهرهای قم و شیراز اعزام میشوند.
برگزاری المپیاد بازنشستگان
یکی از برنامههایی که سازمان هر ساله به آن توجه ویژهای دارد برگزاری المپیادهای ورزشی برای بازنشستگان است و در سال جاری در نظر داریم تا در آذر ماه المپیاد ورزشی بازنشستگان تامین اجتماعی در استانهای یزد، گیلان و مازندران برگزار شود.
ارائه خدمات رفاهی از سوی شهرداریها به بیمه شدگان
همچنین این اداره کل درصدد است با همکاری و مساعدت شهرداری تهران از آنجایی که 60 درصد مردم تهران بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند و بیش از یک میلیون نفر بازنشسته و مستمریبگیر در تهران ساکن هستند که با خانوادههایشان به چند میلیون نفر میرسد و شهرداری تهران امکانات خوبی در سطح شهر را ایجاد کرده است، از جمله این اقدامات فرهنگی، ورزشی و خدماتی خود را با تعامل سازمان و کانونهای بازنشستگی در اختیار مستمریبگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز قرار دهد.
در اجلاس منطقهای تامین اجتماعی آسیا و اقیانوسیه که مهمترین رویداد بینالمللی در حوزه تامین اجتماعی به شمار میرود و در کشور مالزی برگزار شد سازمان تامین اجتماعی 19 طرح در این اجلاس ارائه کرد که 4 طرح موفق به دریافت تقدیرنامه و 15 طرح نیز موفق به دریافت گواهینامه تائید تجربه شد که 6 طرح آن در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بوده است.
منبع:فارس
انتهای پیام/
نظر شما