شناسهٔ خبر: 28886272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

موگريني: قتل خاشقجي نقض معاهده روابط کنسولي وين است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا شنبه شب، در بيانيه اي تاکيد کرد ماجراي قتل «جمال خاشقجي» نويسنده و روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي، مغاير با ماده 55 معاهده 1963 وين «معاهده روابط کنسولي وين» مبني بر احترام گذاشتن به قوانين دولت ميزبان (کشوري که کنسولگري در آن واقع شده) است.
به گزارش خبرگزاري آريا، «فدريکا موگريني» تصريح کرد اتحاديه اروپا خواهان انجام تحقيقات، شفاف، جامع و معتبر درباره پرونده قتل «خاشقجي» است.
«موگريني» تاکيد کرد، عاملان اين جنايت بايد مجازات شوند.
«ژان ايو لودريان» Jean-Yves Le Drian وزير خارجه فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نيز روز شنبه خواستار تحقيقات شفاف و جامع درخصوص قتل «خاشقجي» شده بودند.
«جمال خاشقجي» روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي، سه شنبه 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
رژيم سعودي جمعه شب، بعد از 18 روز سکوت و تکذيب سرانجام تحت فشارهاي جامعه جهاني تاييد کرد، «خاشقجي» در کنسولگري اين کشور به قتل رسيده است.
دادستاني عربستان در بيانيه اي مدعي شد «مشاجره لفظي» و پس از آن «درگيري فيزيکي» خاشقجي با چند نفر در داخل کنسولگري عربستان در استانبول، موجب مرگ وي شده است.
اين بيانيه با واکنش‌هاي منفي و گسترده جهاني روبرو شد. بسياري از کشورها روايت رياض از قتل خاشقجي را در تناقض با اظهارات پيشين سعودي ها مبني بر خروج خاشقجي از ساختمان کنسولگري عنوان کردند.
«جمال خاشقجي» در فهرست افراد بازداشتي و تحت تعقيب رژيم سعودي قرار داشت. وي از بيم دستگير شدن در خارج از عربستان زندگي مي کرد.
روزنامه بريتانيايي گاردين اخيرا در گزارشي اعلام کرد روند تحولات عربستان در سال هاي اخير از يک الگوي واضح پيروي مي کند؛ از زماني که «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان شده است، رياض هرگونه مخالفتي را صرفنظر از آنکه از سوي چه کسي باشد به طرز وحشيانه سرکوب مي کند.
117

نظر شما